Kompisdilemma hos 9-åring. Prata med föräldrar?
Min dotter har en kompis som hon varit mycket nära. Tyvärr hamnade det på olika skolor till skolstart, men de har ändå upprätthållit kontakten genom åren och träffast ibland. Det har dock varit svårt att ha kontakt med föräldrarna, det kan ibland ta veckor innan de svarat när vi frågat om lek.
Det visade sig att de låter sitt barn sköta sina kompiskontakter själv och vi bestämde då att vår dotter fick ha egen kontakt med den här kompisen. Vi tycker egentligen att det är tidigt och ingen annan kompis har sådana regler, men dottern har en mobil som "hemtelefon" och fick använda den för att hröa av sig till den här kompisen. Tjejerna smsade intensivt i flera veckor och allt och inget. Tills en dag, när kompisen slutade svara. Nu har det gått ett tag, min dotter har skickat ytterligare ett sms och kan se att det kommit fram, men får inget svar. Hon har ringt en gång, men inte fått svar.
Det var inget bråk mellan tjejerna på sms. Jag har läst deras konversationer. Min man och står nu lite i valet och kvalet om vi ska ringa till föräldrarna och höra efter vad som hänt. Dottern är så klart ledsen över att den vän som hon ändå betecknar som väldigt nära, plötsligt gått under jorden.
Hur bör man göra?