• Anonym (38)

38-39 och vill ha sladdis

Är 38, snart 39 och sugen på en sladdis. Är lite rädd att bli skammad typ både inom vården, arbetslivet och socialt att jag "är för gammal". Hur ovanligt är det att få barn i denna ålder egentligen? Sen att det är mycket svårare är ju också en sak såklart.

• Svar på tråden 38-39 och vill ha sladdis
  • Anonym (Sofie)

Blev gravid på första försöket vid 39!
    Hade sagt till min man det kan ta tid så vi får börja nu!😂

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-03-19 21:48:09 följande:

Blev gravid på första försöket vid 39!
    Hade sagt till min man det kan ta tid så vi får börja nu!😂

Åh så roligt för er! Grattis! Haha ja. Tid är ju verkligen det man tänker att det ska ta. Vilken överraskning för er och att det inte blev missfall 😃 är du gravid nu?
  • Anonym (U)
    Anonym (Samma här) skrev 2025-03-19 21:43:35 följande:
    Tack! Och vad fint att höra dig berätta. Grattis till din sladdis 🥰😍
    Hur lång tid tog det för dig att bli gravid och hur upplevde du att det var att vara gravid, föda och sen att ha önnlösa nätter, nu när du var äldre? 😀
    Det tog sju försök att bli gravid med min yngsta. =) Jag klarar av sömnlösa nätter bättre än med första eftersom jag hade större behov av sömn och egentid som yngre. Jag trivs med att börja om och följa olika utvecklingsfaser parallellt med barnen. Tycker också om att barnen inte kan konkurrera om behovet, deras behov är helt olika. Min yngsta ammar fortfarande och den äldsta är i puberteten. 

Nackdelarna är att jag kommer vara i pensionsåldern när min yngsta inte ens fyllt 30. Det känns lite trist. En annan nackdel är att syskonen knappt får utbyte av varandra förrän i vuxen ålder. 

Men jag trivs med tanken av att eventuellt få uppleva barnbarn och minderåriga barn samtidigt liksom. Jag har inget större behov av egentid längre och har gjort karriär och rest mycket osv. Så jag är helt säker på att jag vill leva familjeliv resten av mitt liv.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (38) skrev 2025-03-14 12:52:18 följande:
    38-39 och vill ha sladdis

Är 38, snart 39 och sugen på en sladdis. Är lite rädd att bli skammad typ både inom vården, arbetslivet och socialt att jag "är för gammal". Hur ovanligt är det att få barn i denna ålder egentligen? Sen att det är mycket svårare är ju också en sak såklart.

Noll. Fick mina vid 38 och 40 och barnmorskan sa att vi väl fick se om vi sågs igen.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Samma här) skrev 2025-03-19 22:16:25 följande:
    Åh så roligt för er! Grattis! Haha ja. Tid är ju verkligen det man tänker att det ska ta. Vilken överraskning för er och att det inte blev missfall 😃 är du gravid nu?
    Nej han är ute sedan 4 år!
  • Anonym (Västerbotten)

Jag med är 38, fyller 39 om några månader. Har två äldre barn och vi vill också ha en sladdis. Inte ovanligt här där jag bor iaf :)

Vi lyckades faktiskt bli gravida i höstas men fick avbryta graviditeten då kromosomavvikelse upptäcktes. Hemskt.

Hoppas vi lyckas snart igen, vill inte ge upp än.
    Kul att få läsa om era sladdis-resor 🥰

• Anonym (Nåja)

Jag och mitt ex fick en sladdis, levererad i April när hon skulle fylla 40 i juni, jag var 38.
    Hon tre barn (äldre) och jag ett (+10 år)
    Nu 20 år senare - inget av hennes barn är särskilt intresserad av vår son. 
    De accepterade inte heller mig som "plastpappa" hur jag än försökte.
    Det ledde till att min dotter kände sig utmobbad och flyttade till sin mamma
    Mitt råd - var JÄVLIGT försiktig innan du skaffar barn med en ny partner!
    Idag är allt mer än ok, ungarna är stora och har världens bästa plastmorsa, men vägen dit var ju lite knölig minst sagt
    Hade inte kunnat bli bättre!
    Och - min son har världens bästa storasyrra! Jag är verkligen en stolt farsa!

• Anonym (JJ)
    Anonym (U) skrev 2025-03-19 22:27:38 följande:
    Det tog sju försök att bli gravid med min yngsta. =) Jag klarar av sömnlösa nätter bättre än med första eftersom jag hade större behov av sömn och egentid som yngre. Jag trivs med att börja om och följa olika utvecklingsfaser parallellt med barnen. Tycker också om att barnen inte kan konkurrera om behovet, deras behov är helt olika. Min yngsta ammar fortfarande och den äldsta är i puberteten. 

Nackdelarna är att jag kommer vara i pensionsåldern när min yngsta inte ens fyllt 30. Det känns lite trist. En annan nackdel är att syskonen knappt får utbyte av varandra förrän i vuxen ålder. 

Men jag trivs med tanken av att eventuellt få uppleva barnbarn och minderåriga barn samtidigt liksom. Jag har inget större behov av egentid längre och har gjort karriär och rest mycket osv. Så jag är helt säker på att jag vill leva familjeliv resten av mitt liv.
    Jag har ännu större ålderskillnad haha , min äldsta är 18 (fyller 19 i år , nyss utflyttad) och yngsta är snart 2 månader gammal. Jag är 37 och har en 9-åring och 3-åring också, det här är andra gemensamma med min sambo. Jag var iförsej ?bara? 36 när jag blev gravid men märkte inte att någon inom vården eller någon annan sa något negativt om min ålder. Tyckte själv (kanske av förklarliga skäl) att det var en bättre ålder att bli gravid och vara gravid än när jag var 18 och väntade första barnet. 

Det jobbigaste nu hade inte med åldern att göra utan att jag har en trotsig och vild kille som nyss har fyllt 3, det var inte så lätt när jag var höggravid och sen precis efteråt (födde med snitt). Har haft större ålderskillnad mellan barnen innan och det har varit lättare. 
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Västerbotten) skrev 2025-03-19 23:28:49 följande:

Jag med är 38, fyller 39 om några månader. Har två äldre barn och vi vill också ha en sladdis. Inte ovanligt här där jag bor iaf :)

Vi lyckades faktiskt bli gravida i höstas men fick avbryta graviditeten då kromosomavvikelse upptäcktes. Hemskt.

Hoppas vi lyckas snart igen, vill inte ge upp än.
    Kul att få läsa om era sladdis-resor 🥰

Åh så tråkigt att höra 🥺vilken mardröm. I vilken vecka skedde det, om jag får fråga? 💜
    Hoppas verkligen att ni lyckas snart igen!
    Hur länge har ni försökt? 
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Nåja) skrev 2025-03-19 23:47:17 följande:

Jag och mitt ex fick en sladdis, levererad i April när hon skulle fylla 40 i juni, jag var 38.
    Hon tre barn (äldre) och jag ett (+10 år)
    Nu 20 år senare - inget av hennes barn är särskilt intresserad av vår son. 
    De accepterade inte heller mig som "plastpappa" hur jag än försökte.
    Det ledde till att min dotter kände sig utmobbad och flyttade till sin mamma
    Mitt råd - var JÄVLIGT försiktig innan du skaffar barn med en ny partner!
    Idag är allt mer än ok, ungarna är stora och har världens bästa plastmorsa, men vägen dit var ju lite knölig minst sagt
    Hade inte kunnat bli bättre!
    Och - min son har världens bästa storasyrra! Jag är verkligen en stolt farsa!

Vad fint att du vill dela med dig. Även fast din resa inte varit lätt. 
    Vad ledsamt att höra att det varit tufft 🥺 synd för barnet som kom i kläm. 
    Måste vara jättejobbigt att inte bli accepterad fast man ger och ger. Du kan ju iaf känna att du gjorde allt du kunde och vara stolt över det. 

Jag har samma pappa till mina barn och planerar sladdisen ihop med. Vi står tryggt och starkt så det finns ingen oro där. Mer än att man nog valt att glömma hur det faktist tar på relationen med småbarnsåren och sömnbrist 😅
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (JJ) skrev 2025-03-20 02:39:51 följande:
    Jag har ännu större ålderskillnad haha , min äldsta är 18 (fyller 19 i år , nyss utflyttad) och yngsta är snart 2 månader gammal. Jag är 37 och har en 9-åring och 3-åring också, det här är andra gemensamma med min sambo. Jag var iförsej ?bara? 36 när jag blev gravid men märkte inte att någon inom vården eller någon annan sa något negativt om min ålder. Tyckte själv (kanske av förklarliga skäl) att det var en bättre ålder att bli gravid och vara gravid än när jag var 18 och väntade första barnet. 

Det jobbigaste nu hade inte med åldern att göra utan att jag har en trotsig och vild kille som nyss har fyllt 3, det var inte så lätt när jag var höggravid och sen precis efteråt (födde med snitt). Har haft större ålderskillnad mellan barnen innan och det har varit lättare. 
    Vilken härlig barnaskara du har 🥰 blir imponerad av er som har flera barn. Tänkte säga fler än 2, för jag har två och var ju såå klar i alla år, och imponerades av alla som hade fler än vi. Men nu vill vi ju ha en 3a så jag får ändra till att jag impas av alla som har 4 och fler 😍
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (U) skrev 2025-03-19 22:27:38 följande:

Jag gillar också tanken som du beskriver. 
    Jag är också säker på att jag vill leva damiljeliv och jag känner att det skrämmer mig lite att veta om att snart är barnen tonåringar och kommer inte vilja umgås med en på samma sätt längre. 
    Det är därifrån min längtan efter en till kom. Känns tryggt att tänka att den dag de flyttar hemifrån så har vi ett mindre barn kvar hemma 🥹

Vad skönt att höra att sömnbrist och sånt kändes lättare. Jag gillar också tanken på att ha barn i helt olika faser. 
    Även om jag kan ana att det kan vara tröttsamt att ha ett litet barn som väcker en och tonåringar likaså. Som vill sitta uppe sent medans en annan måste i säng tidigt för att orka. Kan bli en del krockar där va? 
    Men våra barn har vi tätt. Det känns spännande art få prova hur det känns att bara ha ett litet. För det var ju fullt ös när barnen var små 😅😍
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-03-19 22:45:22 följande:
    Nej han är ute sedan 4 år!
    Åh, härligt 🥰 tycker du att det var tuffare med sömnlösa nätter och småbarnsåren som lite äldre? 
  • Anonym (Västerbotten)
    Anonym (Samma här) skrev 2025-03-22 11:17:58 följande:
    Åh så tråkigt att höra 🥺vilken mardröm. I vilken vecka skedde det, om jag får fråga? 💜
    Hoppas verkligen att ni lyckas snart igen!
    Hur länge har ni försökt? 

Ja det är något jag inte ens önskar min värsta fiende att behöva uppleva? Avbröt i v 17. 

Jag väntar på att mensen som nyss dök upp ska vara över, sen så är det fritt fram att börja försöka och med tanke på stress över åldern så kommer vi inte att vänta utan köra igång direkt. Så vi har inte börjat försöka än. 

Tack, hoppas också vi lyckas snabbt igen, skulle kännas som en enorm tröst på något vis, men samtidigt är vi också livrädda då man blivit så medveten om hur illa det kan gå. Men längtan efter en liten ärstarkare än rädslan och oron ❤️

• Anonym (L)

Verkligen inte ovanligt! Jag fick mina vid 37, 39, 41 och 42. Har aldrig blivit skammad av någon, allra minst inom vården. 

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Västerbotten) skrev 2025-03-22 17:27:06 följande:

Ja det är något jag inte ens önskar min värsta fiende att behöva uppleva? Avbröt i v 17. 

Jag väntar på att mensen som nyss dök upp ska vara över, sen så är det fritt fram att börja försöka och med tanke på stress över åldern så kommer vi inte att vänta utan köra igång direkt. Så vi har inte börjat försöka än. 

Tack, hoppas också vi lyckas snabbt igen, skulle kännas som en enorm tröst på något vis, men samtidigt är vi också livrädda då man blivit så medveten om hur illa det kan gå. Men längtan efter en liten ärstarkare än rädslan och oron ❤️

Så hemskt.. 🥺 går inte att föreställa sig det ni har gått igenom. 
    Jag förstår att ni vill försöka direkt.
    Ja. Har man varit med om något sånt så ligger nog oron med hela nästa graviditet 💜

Håller tummarna för er i den här cykeln. 
Svar på tråden 38-39 och vill ha sladdis