Anonym (U) skrev 2025-03-19 22:27:38 följande:
Det tog sju försök att bli gravid med min yngsta. =) Jag klarar av sömnlösa nätter bättre än med första eftersom jag hade större behov av sömn och egentid som yngre. Jag trivs med att börja om och följa olika utvecklingsfaser parallellt med barnen. Tycker också om att barnen inte kan konkurrera om behovet, deras behov är helt olika. Min yngsta ammar fortfarande och den äldsta är i puberteten.
Nackdelarna är att jag kommer vara i pensionsåldern när min yngsta inte ens fyllt 30. Det känns lite trist. En annan nackdel är att syskonen knappt får utbyte av varandra förrän i vuxen ålder.
Men jag trivs med tanken av att eventuellt få uppleva barnbarn och minderåriga barn samtidigt liksom. Jag har inget större behov av egentid längre och har gjort karriär och rest mycket osv. Så jag är helt säker på att jag vill leva familjeliv resten av mitt liv.
Jag gillar också tanken som du beskriver.
Jag är också säker på att jag vill leva damiljeliv och jag känner att det skrämmer mig lite att veta om att snart är barnen tonåringar och kommer inte vilja umgås med en på samma sätt längre.
Det är därifrån min längtan efter en till kom. Känns tryggt att tänka att den dag de flyttar hemifrån så har vi ett mindre barn kvar hemma 🥹
Vad skönt att höra att sömnbrist och sånt kändes lättare. Jag gillar också tanken på att ha barn i helt olika faser.
Även om jag kan ana att det kan vara tröttsamt att ha ett litet barn som väcker en och tonåringar likaså. Som vill sitta uppe sent medans en annan måste i säng tidigt för att orka. Kan bli en del krockar där va?
Men våra barn har vi tätt. Det känns spännande art få prova hur det känns att bara ha ett litet. För det var ju fullt ös när barnen var små 😅😍