• Anonym (Bushra)

Ska jag välja erfarenhet eller balans? Dilemma inför sommarjobbet

Hej!
    Jag står inför ett dilemma och har svårt att bestämma mig, så jag tänkte be om era råd och tankar.
    Jag är en ung tjej som går mitt andra år på universitetet. Vid sidan av studierna arbetar jag som timvikarie på ett gruppboende, där jag trivs väldigt bra. Just nu gör jag min VFU-praktik på ett sjukhus, och där har jag blivit erbjuden ett sommarjobb. Jag är väldigt intresserad eftersom det är inom mitt framtida yrkesområde, och det känns värdefullt att få både erfarenhet och kontakter.
    Problemet är att sjukhusjobbet innebär arbete under hela sommaren. Jag skulle bara få en veckas ledighet innan sommaren och en vecka innan höstterminen börjar. Jag känner att jag verkligen behöver vila en längre period under sommaren ? helst 5?6 veckor ? och bara jobba 6?7 veckor, eftersom mitt sommarlov är totalt 12 veckor.
    Samtidigt har jag fått ett erbjudande från gruppboendet där jag redan jobbar. Där skulle jag kunna arbeta 6?7 veckor och vara ledig resten av sommaren. Det är dessutom mer flexibelt. När det gäller stress och lön är sjukhusjobbet mer stressigt och har lägre lön jämfört med gruppboendet.
    Jag har svårt att bestämma mig eftersom båda jobben har sina fördelar och nackdelar. Vad tycker ni? Vad hade ni valt?
  • Svar på tråden Ska jag välja erfarenhet eller balans? Dilemma inför sommarjobbet
  • Anonym (Tänk)

Du ska jobba hela livet sen, ta för guds skull vara på om du kan vara ledig länge i sommar och njut medan du är ung. 

• Anonym (My)

Jag skulle tagit jobbet på gruppbostaden! 

• Aliona

Har jag rätt i att det är ett jobb som inte är alldeles omöjlig konkurrens att få? I så fall skulle jag ha valt att ha semester så mycket det får under sommaren. 

Om det här däremot är en once in a lifetime-chans och du inte vet om du någonsin kommer kunna få jobbet igen så hoppa på det. 

• Alvina

Jag hade helt klart prioriterat att få semester. Passa på medan du kan. Tycker det låter som en bra plan att jobba halva tiden och ha ledigt halva tiden, så jag hade valt gruppboendet, som dessutom ger högre lön! 

• Anonym (Bushra)
    Aliona skrev 2025-03-14 01:20:29 följande:

Har jag rätt i att det är ett jobb som inte är alldeles omöjlig konkurrens att få? I så fall skulle jag ha valt att ha semester så mycket det får under sommaren. 

Om det här däremot är en once in a lifetime-chans och du inte vet om du någonsin kommer kunna få jobbet igen så hoppa på det. 

Den utbildning jag går leder till ett yrke där det finns gott om jobb, så det är ingen once-in-a-lifetime-chans.

Svar på tråden Ska jag välja erfarenhet eller balans? Dilemma inför sommarjobbet