• Anonym (Suck)

Inleder bråk pga känsla

Det är nästan att jag börjar ledsna på min sambo nu efter att hon ännu en gång typ attackerat mig eftersom jag inte lyssnat, varit frånvarande, suckat eller annat som inte fallit henne på smaken.Hon bygger upp så otroligt stora problem i sitt huvud så snabbt och kommer med galna slutsatser och ska tjafsa. Är flerparten är kvinnor så här? Mitt ex var inte så här. 

• Svar på tråden Inleder bråk pga känsla
  • Anonym (J)

Förmodligen har ni något stort problem som gör att hon stör sig även på småsaker. Fundera på varför och försök prata med henne 

• Anonym (J)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-13 23:09:37 följande:
    Jag bodde med en kompis i några år. Kan säga att det inte va ett enda bråk eller tjafs på de åren. 
    Ni var ju bara kompisar, inte så konstigt direkt 
  • Sonora
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-13 22:24:48 följande:
    Inleder bråk pga känsla

Det är nästan att jag börjar ledsna på min sambo nu efter att hon ännu en gång typ attackerat mig eftersom jag inte lyssnat, varit frånvarande, suckat eller annat som inte fallit henne på smaken.Hon bygger upp så otroligt stora problem i sitt huvud så snabbt och kommer med galna slutsatser och ska tjafsa. Är flerparten är kvinnor så här? Mitt ex var inte så här. 

Extrem sort av uppmärksamhetsbehov och en väldig otrygg och osäker person som känner sig åsidosatt , troligtvis mönster som grundades i barndomen. Det där katastroftänkandet känner man igen.
    Du har fått tag på en rätt neurotisk pingla m.a.o. Mycket är ditt fel (naturligtvis) det låter dessutom som om hon hade mycket dålig självinsikt

Och ja. Många är sådana. De coola som står med fötterna stadigt på jorden och har självkännedom och vet vad de vill är rätt få.
  • KimLinnefeldt

Låter inte roligt. Tjafs vill man slippa.

Jag vet ju inte alls vad som ligger bakom, men utan att beskylla dig för något så kanske du skulle kunna jobba med att verkligen lyssna aktivt. Kom med inpass, följdfrågor, visa att du kommer ihåg vad hon har berättat.

Kvinnor är ofta mycket mer tränade i att relatera till andra, samtala, känna in. De får lära sig det från dagis och uppåt. Deras verktyg för att lyckas i livet, eftersom de inte har muskelstyrkan eller rytande röster.

• Anonym (Oj)

Det låter mer som att vissa här dras till kvinnor med personlighetsstörningar. Jag känner inte en enda kvinna som kastar saker eller beter sig sådär aggressivt.

• Anonym (Nina)

Det där beteendet är inte alls normalt för kvinnor. De allra flesta kvinnor beter sig inte så och om man har erfarenheten att de gör det, då har man nog omgett sig med en del instabila kvinnor.

Den enda person jag träffat som beter sig som ts beskriver var en ex-pojkvän till mig. Han blev sur om jag var för tyst, han blev sur om jag "sladdrade" för mycket, han blev sur om jag svarade något annat än han hade förväntat sig, han blev sur om jag inte direkt fattade om han var sur, han blev sur om jag inte ringde honom när han ville något så han var tvungen att ringa (som om jag kunde läsa tankar...), han blev sur när jag ville välja film eller middag eller vad som helst för jag valde alltid "fel", han blev sur om jag bad honom välja, han blev sur om jag somnade före honom, han blev sur om jag umgicks för mycket med vänner och familj och han blev sur om jag stannade hemma och klagade på att han aldrig fick vara ifred.
    Jag lämnade honom efter mindre än en månad.

Han diagnosticerades senare med en personlighetsstörning.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Nina) skrev 2025-03-14 15:28:51 följande:

Det där beteendet är inte alls normalt för kvinnor. De allra flesta kvinnor beter sig inte så och om man har erfarenheten att de gör det, då har man nog omgett sig med en del instabila kvinnor.

Den enda person jag träffat som beter sig som ts beskriver var en ex-pojkvän till mig. Han blev sur om jag var för tyst, han blev sur om jag "sladdrade" för mycket, han blev sur om jag svarade något annat än han hade förväntat sig, han blev sur om jag inte direkt fattade om han var sur, han blev sur om jag inte ringde honom när han ville något så han var tvungen att ringa (som om jag kunde läsa tankar...), han blev sur när jag ville välja film eller middag eller vad som helst för jag valde alltid "fel", han blev sur om jag bad honom välja, han blev sur om jag somnade före honom, han blev sur om jag umgicks för mycket med vänner och familj och han blev sur om jag stannade hemma och klagade på att han aldrig fick vara ifred.
    Jag lämnade honom efter mindre än en månad.

Han diagnosticerades senare med en personlighetsstörning.

Det där var lite intressant. För min tjej pratar alltid om vilka personlighetsstörningar hennes tidigare killar haft. Kanske så har det varit helt vanliga killar och det är hon som har "störningen"...
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-14 15:33:35 följande:
    Det där var lite intressant. För min tjej pratar alltid om vilka personlighetsstörningar hennes tidigare killar haft. Kanske så har det varit helt vanliga killar och det är hon som har "störningen"...
    Vet du om de tidigare killarna har haft fastställda diagnoser eller om hon själv hittar på dessa diagnoser? För det är ju inte omöjligt att hon kan ha dragit till sig instabila killar som det varit ständiga konflikter med, där de liksom var "jämlika" i konfliktsökandet, och nu när hon lever med dig så är det hon som står för att skapa konflikter?
    Eller så kanske hon levt med helt vanliga killar men letat en massa fel hos dem.

Min ex-pojkvän var jag visserligen bara "ihop" med, eller rättare sagt dejtade, i bara sådär 3,5 veckor men under den tiden hade han redan hunnit "diagnosticera" mig med både borderline, djup depression och "grav autism" pga att jag var lite blyg och blev ledsen när han hela tiden bråkade med mig. Det är väl inte så konstigt att jag blev mer och mer tystlåten när han klagade så mycket på mig vad jag än gjorde.

Det finns ju också en känd mörderska som kallade sitt mordoffer "narcissist" och "psykopat" innan mordet. Lätt projicering där vill jag tro...
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nina) skrev 2025-03-14 15:43:53 följande:
    Vet du om de tidigare killarna har haft fastställda diagnoser eller om hon själv hittar på dessa diagnoser? För det är ju inte omöjligt att hon kan ha dragit till sig instabila killar som det varit ständiga konflikter med, där de liksom var "jämlika" i konfliktsökandet, och nu när hon lever med dig så är det hon som står för att skapa konflikter?
    Eller så kanske hon levt med helt vanliga killar men letat en massa fel hos dem.

Min ex-pojkvän var jag visserligen bara "ihop" med, eller rättare sagt dejtade, i bara sådär 3,5 veckor men under den tiden hade han redan hunnit "diagnosticera" mig med både borderline, djup depression och "grav autism" pga att jag var lite blyg och blev ledsen när han hela tiden bråkade med mig. Det är väl inte så konstigt att jag blev mer och mer tystlåten när han klagade så mycket på mig vad jag än gjorde.

Det finns ju också en känd mörderska som kallade sitt mordoffer "narcissist" och "psykopat" innan mordet. Lätt projicering där vill jag tro...
    Nu blir jag nästan lite rädd. Mannen hon har barn med säger hon är narcissis, sedan har hon också varit i relationer med flera psykopater (enligt henne). Då frågan är jag narcissist eller psykopat eller är det hon som är det och manipulerar mig utan att jag fattar det?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-15 08:51:49 följande:
    Nu blir jag nästan lite rädd. Mannen hon har barn med säger hon är narcissis, sedan har hon också varit i relationer med flera psykopater (enligt henne). Då frågan är jag narcissist eller psykopat eller är det hon som är det och manipulerar mig utan att jag fattar det?
    Att du ifrågasätter huruvida du är narcissist eller psykopat talar nog i sig för att du sannolikt inte är det... 😄 Manipulatörer vill få omgivningen att tro att det är dem själva det är fel på. Gaslighting kallas det och om denna kvinna får dig att börja ifrågasätta ditt eget omdöme, ja då har hon fått dig precis dit hon vill. Inte alls ovanligt beteende hos de som saknar empati.
  • Anonym (Jag - Kvinna)

Kvinna på 34 år här och jag är definitivt inte sån. Pojkvännen däremot. Herregud vad less jag är på det och vet inte hur mycket längre jag orkar.

• Anonym (L)

Mitt ex var sådan och han är man. Det är också anledningen till att han är ett ex. 

Jag är definitivt inte sådan. Jag är alltså kvinna och har svårt för den typen av personer. 

Det handlar inte om kön utan personlighet. 

Svar på tråden Inleder bråk pga känsla