• Anonym (Jag)

Säga upp förstahandskontrakt för att hyra i andra hand?

Har såklart fått höra att det är dumt och jag har tänkt det själv också, Men det är lite speciella omständigheter. Lägenheten är väldigt sliten och har inte renoverats på väldigt länge, just nu åtgärdar värden bara akuta fel. Den är billig nu men ska stambytas och renoveras inom några år (antagligen , det skjuts upp hela tiden) och då kommer hyran höjas med flera tusenlappar. Att den ska stambytas och att hyran kommer höjas gör nog att den skulle vara väldigt svår att byta. Och så är den lite för liten för oss nu egentligen , inte akut med större men inom de närmaste åren behöver vi det.

Och det största problemet: för höga radonvärden under vinterhalvåret iallafall. Värden gör inget nu utan de ska fixa ventilationen när de stambyter , har bara fått rådet att vädra men det är inte det lättaste på vintern i 10 minusgrader. Eftersom stambytet skjuts upp känner vi inte att vi kan vänta på det, det kan nog dröja många år i värsta fall. Vi har bott här väldigt länge och jag har tre barn , yngsta är nyfödd. Fick veta det här med radon förra året och vi vill gärna flytta. Jag har dessutom rökt länge förut (slutade för flera år sen) och då är det ju värre med radon. Har hittat en bra lägenhet i andra hand nu men frågan är vad jag gör med den jag bor i isåfall. 

Hur skulle ni gjort? Hur dumt är det att säga upp ett förstahandskontrakt för att hyra i andra hand? Den enda riktiga  fördelen jag ser med att ha kvar den är nog internkön isåfall men står i vanliga bostadskön också. Letar efter något i förstahand också men har inte hittat än. 

• Svar på tråden Säga upp förstahandskontrakt för att hyra i andra hand?
  • Anonym (?)

Att med tre barn säga upp ett förstahandskontrakt för att hyra i andra hand låter riskabelt.  Vad gör ni om andrahandskontraktet sägs upp?

• Anonym (Em)

Det är extremt dumt att säga upp ett förstahandskontrakt och flytta tills andrahand när du har tre barn. Vad gör du om innehavaren säger upp er efter två månader? Man får oftast inte heller godkänt att hyra ut i andra hand mer än ett år, vad är planen då? 

Nej, vänta tills ni hittar ett nytt förstahandskontrakt eller köp en BR. 

• Anonym (BT)

Låter inte som en bra idé. Risken finns att ni med tre barn plötsligt står helt utan bostad. Fortsätt leta förstahandskontrakt istället. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Em) skrev 2025-03-13 06:56:01 följande:

Det är extremt dumt att säga upp ett förstahandskontrakt och flytta tills andrahand när du har tre barn. Vad gör du om innehavaren säger upp er efter två månader? Man får oftast inte heller godkänt att hyra ut i andra hand mer än ett år, vad är planen då? 

Nej, vänta tills ni hittar ett nytt förstahandskontrakt eller köp en BR. 

Har nog inte möjlighet att köpa just nu tyvärr. De får hyra ut längre eftersom det är äganderätt (den jag har tittat på). 

Förstår absolut hur du och de andra som har svarat tänker och jag har såklart tänkt så också, det är därför jag är tveksam. Men säger de upp den (3 månaders uppsägningstid) skulle jag kunna få något genom vanliga bostadskön (har snart 9 års kötid).

Varför jag inte tar något därifrån nu är för att vi helst vill ha inom samma område eftersom barnen går i skolan och förskola här. Tyvärr har det inte dykt upp något lämpligt i förstahand här än, många av lägenheterna är inte hyresrätter längre. Och nästan alla som är det har samma hyresvärd som vi har nu och tyvärr inte är så nöjda med nu.

Vill egentligen helst inte slösa bort kötiden på något som bara är halvbra heller. Vet inte om kötiden skulle räcka till något inom samma område än heller , då skulle vi nog behöva flytta längre ut från stan. 

• mammatill6

jättedum ide. I andra hand har du ingen trygghet, de kan säga upp närsom. Om du då är beredd att ta lägenhet genom kön så gör det nu ockås isåfall. 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-13 08:05:53 följande:

Har nog inte möjlighet att köpa just nu tyvärr. De får hyra ut längre eftersom det är äganderätt (den jag har tittat på). 

Förstår absolut hur du och de andra som har svarat tänker och jag har såklart tänkt så också, det är därför jag är tveksam. Men säger de upp den (3 månaders uppsägningstid) skulle jag kunna få något genom vanliga bostadskön (har snart 9 års kötid).

Varför jag inte tar något därifrån nu är för att vi helst vill ha inom samma område eftersom barnen går i skolan och förskola här. Tyvärr har det inte dykt upp något lämpligt i förstahand här än, många av lägenheterna är inte hyresrätter längre. Och nästan alla som är det har samma hyresvärd som vi har nu och tyvärr inte är så nöjda med nu.

Vill egentligen helst inte slösa bort kötiden på något som bara är halvbra heller. Vet inte om kötiden skulle räcka till något inom samma område än heller , då skulle vi nog behöva flytta längre ut från stan. 

Så istället för att försöka få en lägenhet genom kön nu, då vill du riskera att behöva flytta en gång till? Och då vara i ett mer utsatt läge än idag. 

Har ni bott där så länge så spelar ett år till ingen större roll. Bättre att vänta på en permanent lösning. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-13 08:05:53 följande:

Okej, är det en ägarlägenhet så krävs ju inget tillstånd från styrelsen i föreningen som om det hade varit en bostadsrätt. Det är så ovanligt med ägarlägenheter så man tänker inte på det. Men även om det inte krävs tillstånd så kan ni ju bli uppsagda när som helst. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-03-13 08:40:12 följande:

Så istället för att försöka få en lägenhet genom kön nu, då vill du riskera att behöva flytta en gång till? Och då vara i ett mer utsatt läge än idag. 

Har ni bott där så länge så spelar ett år till ingen större roll. Bättre att vänta på en permanent lösning. 

Har verkligen inte bestämt mig än men det jag hoppas isåfall är ju att vi skulle få bo i andrahandslägenheten länge. Men vet såklart att det inte är garanterat. 

Varför jag inte vill ta något genom kön nu är som sagt för att vi vill bo kvar i samma område, min dotter har sin skola som hon trivs jättebra i och alla sina kompisar här. Och sonen har sin förskola som han trivs på. Har redan letat i ett år ungefär och det har inte dykt upp något tyvärr. Det stämmer att ett år nog inte gör någon jätteskillnad men att bo kvar i den här lägenheten i flera år till ser jag tyvärr inte som ett alternativ, det känns inte alls bra. 

Men ja det bästa skulle såklart varit om vi hittade något i första hand här i närheten. 

Svar på tråden Säga upp förstahandskontrakt för att hyra i andra hand?