Säga upp förstahandskontrakt för att hyra i andra hand?
Har såklart fått höra att det är dumt och jag har tänkt det själv också, Men det är lite speciella omständigheter. Lägenheten är väldigt sliten och har inte renoverats på väldigt länge, just nu åtgärdar värden bara akuta fel. Den är billig nu men ska stambytas och renoveras inom några år (antagligen , det skjuts upp hela tiden) och då kommer hyran höjas med flera tusenlappar. Att den ska stambytas och att hyran kommer höjas gör nog att den skulle vara väldigt svår att byta. Och så är den lite för liten för oss nu egentligen , inte akut med större men inom de närmaste åren behöver vi det.
Och det största problemet: för höga radonvärden under vinterhalvåret iallafall. Värden gör inget nu utan de ska fixa ventilationen när de stambyter , har bara fått rådet att vädra men det är inte det lättaste på vintern i 10 minusgrader. Eftersom stambytet skjuts upp känner vi inte att vi kan vänta på det, det kan nog dröja många år i värsta fall. Vi har bott här väldigt länge och jag har tre barn , yngsta är nyfödd. Fick veta det här med radon förra året och vi vill gärna flytta. Jag har dessutom rökt länge förut (slutade för flera år sen) och då är det ju värre med radon. Har hittat en bra lägenhet i andra hand nu men frågan är vad jag gör med den jag bor i isåfall.
Hur skulle ni gjort? Hur dumt är det att säga upp ett förstahandskontrakt för att hyra i andra hand? Den enda riktiga fördelen jag ser med att ha kvar den är nog internkön isåfall men står i vanliga bostadskön också. Letar efter något i förstahand också men har inte hittat än.