• Anonym (Sajens)

Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod

Hm, funderar. 
    Finns den en sådan koppling. 
    Jag tror att det gör det: hear me out:
    Jag själv har diagnosen. Jag har jämnt och ständigt näsblod. Har haft det hela livet. 
    Det måste finnas en koppling? Det gör det väl. Astma och asperger finns det definitivt en koppling. 

• Svar på tråden Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod
  • Anonym (Ella)

Sammanträffande behöver inte betyda samband.
    Jag har autism men har sällan näsblod. När jag var liten fick jag lättare näsblod pga anemi.

Astma hade jag också som barn, finns det en etablerad koppling där? Att magproblem är vanligt hos personer med autism har jag hört, att vi ofta har en annan uppsättning tarmbakterier som reagerar annorlunda än andra människors.

• Anonym (Sajens)
    Anonym (r) skrev 2025-03-12 20:18:57 följande:

Mycket tveksamt.

Drömmer
  • Anonym (Lös problemet)

Har man "jämt näsblod" går man till läkare och får det kärlet bränt som spricker hela tiden, så slipper man det.

Jag fick en sån bränning när jag var 15 typ, och det har aldrig kommit tillbaka på 35 år.

• Aniiee

Låt mig avfärda din anekdot från en enda person, med en egen: Nej, någon sådan koppling existerar inte då de enda gångerna JAG haft näsblod är om någon slagit mig över näsan. DVS visst har det hänt, typ 6 gånger på 40 år.

Däremot är det enligt pågående forskning vanligt att personer med autism även har astma.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Sajens)
    Aniiee skrev 2025-03-12 21:28:24 följande:

Låt mig avfärda din anekdot från en enda person, med en egen: Nej, någon sådan koppling existerar inte då de enda gångerna JAG haft näsblod är om någon slagit mig över näsan. DVS visst har det hänt, typ 6 gånger på 40 år.

Däremot är det enligt pågående forskning vanligt att personer med autism även har astma.

SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande
  • Anonym (r)
    Anonym (Sajens) skrev 2025-03-12 20:21:09 följande:
    Drömmer
    Anonym (Sajens) skrev 2025-03-12 21:38:07 följande:

stark respons
  • Anonym (?)
    Anonym (r) skrev 2025-03-12 21:47:21 följande:

stark respons
    Får ofta näsblod när jag snyter mig på vintern. Torr luft = sköra slemhinnor i näsan.
  • Anonym (r)
    Anonym (?) skrev 2025-03-12 21:50:39 följande:
    Får ofta näsblod när jag snyter mig på vintern. Torr luft = sköra slemhinnor i näsan.

näsolja!

Jag får aldrig näsblod. Nån enstaka gång innan år 5 i livet.

• Aniiee
    Anonym (r) skrev 2025-03-12 21:47:21 följande:

stark respons
    Det är för att det är jag specifikt som svarar. TS har fått för sig att jag inte gillar henne. Det finns två trådar om det, så jag säger inte mer.
  • Anonym (?)
    Aniiee skrev 2025-03-12 22:40:44 följande:
    Det är för att det är jag specifikt som svarar. TS har fått för sig att jag inte gillar henne. Det finns två trådar om det, så jag säger inte mer.
    ..... och kopplingen till tråden är .... vad?
  • Anonym (Sajens)
    Aniiee skrev 2025-03-12 22:40:44 följande:
    Nu ljuger du igen. Det är inte alls att jag bara "har fått för mig", utan också att det är så.

Fjantigt av dig att fara med osanning. 
  • Anonym (kk)

En del kanske petar sig i näsan lite för ofta? Då kan man lätt riva sönder blodkärlen inuti näsborrarna.

Ja, det är ett omoget beteende att peta näsan men det är inte helt ovanligt med emotionell och intellektuell omognad hos personer med autism.

• Anonym (Sajens)
    Anonym (Sajens) skrev 2025-03-12 22:56:06 följande:
    Nu ljuger du igen. Det är inte alls att jag bara "har fått för mig", utan också att det är så.

Fjantigt av dig att fara med osanning. 
    Lägger till: du har ju själv sagt till mig Aniiee att du ogillar mig. Så varför ljuger du?
  • Aniiee
    Anonym (Sajens) skrev 2025-03-21 16:46:25 följande:
    Lägger till: du har ju själv sagt till mig Aniiee att du ogillar mig. Så varför ljuger du?
    Det får du allt belägga först.
  • EpicF
    Anonym (kk) skrev 2025-03-12 23:15:05 följande:

En del kanske petar sig i näsan lite för ofta? Då kan man lätt riva sönder blodkärlen inuti näsborrarna.

Ja, det är ett omoget beteende att peta näsan men det är inte helt ovanligt med emotionell och intellektuell omognad hos personer med autism.

Eller hos personer utan autism....

Nej, ts det finns ingen sådan koppling alls. 
Svar på tråden Kopplingen mellan Asperger/autism och frekvensen av näsblod