• Anonym (Soon2bmom)

Skaffa barn i en bonusfamilj?

Hej!

Jag vill mest få lite tips och råd från andra som sitter/har suttit i samma sits som mig. 

Sambon och jag går i tankar om att skaffa ett gemensamt barn, vi drar igång babyverkstan runt april/maj har vi planerat iallafall.

Han har två barn sedan ett tidigare förhållande (4- och 11år, bor vv hos oss) och det funkar väldigt bra hemma. Alla trivs i varandras sällskap och vardagen flyter på. Vissa konflikter uppstår givetvis men inget att anmärka på, bara vardagligt hemma-tjafs. 

Det enda man kan nämna som är lite tråkigt är att det inte riktigt funkar med kommunikationen mellan min sambo och hans ex. Deras besvär, men det påverkar ju såklart barnen och deras vardag när dom är hos oss tyvärr.

Ni som valde att skaffa ett till barn i er bonusfamilj, hur blev det för er?

Hur tog barnen det?

Hur ser din relation ut med bonusbarnen idag?

Hur ser relationen ut med barnens andre föräldrar? Hur tog dom det? Vad har varit svårt där?

Hur funkar det mellan syskonen hemma, även när dom blivit lite äldre?

Något som kan vara bra att tänka på innan man skaffar barn in i en bonusfamilj? 

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Skaffa barn i en bonusfamilj?
  • Anonym (Kina)

En sak jag tänker på direkt är er kommunikation. Du skriver att han har problem i dialogen med hans ex (barnens mamma). Men ni har inte några såna problem?
    Och det är inget du sätter i samband med hur det skulle kunna bli för er om ni gick isär sen när ni har ett gemensamt barn?

Bra men ansträngt. Våra barn var också i skolåldern (yngsta sex år) och precis när man vant sig vid all logistik av att foga samman två familjer kom en bebis som tog mycket tid och kraft från allt för oss båda.

Hur tog barnen det?

Glada. Men de äldre förstod ju också att vi skulle få mindre tid för dem. 

Bra!

Hur ser relationen ut med barnens andre föräldrar? Hur tog dom det? Vad har varit svårt där?

Den kommunikationen har alltid varit bra, man har varit mån om att vara bra föräldrar tillsammans även om man inte har en kärleksrelation. Lite mer ge och ta när det gäller byten, byta veckor, "hjälpa till" att skjutsa till träning fast det egentligen varit vår vecka när bebisen hade kolik till exempel. Men vi hade varit beredda att stötta åt andra hållet också om våra ex fått nya barn. 

Små barn små bekymmer, stora barn..  Det är faktiskt svårare för jag och min man kan bara styra över rutiner och regler hos oss. Det finns två andra uppsättningar föräldrar som kan ha åsikter och synpunkter. Även om stora barnet (äldsta är i gymnasiet) är hos sin andra förälder och hens regler gäller där så kan vi ju tycka att det är fel att inte stämma av när hen kommer hem, veta var hen kommer sova och sånt.  Har andra föräldern inte sett till att läxor och läsa på inför prov blir gjort på "sin" helg till exempel så kan vi bli sittande med det halvt akut när barnet sen kommer till oss.

Se det inte som ett "kitt". Ni ska önska fler barn och gärna tillsammans, punkt. Men ha det inte som någon slags romantiserad bild av en "stjärnfamilj". Och om det är så att han har barn redan medan detta blir ditt första, försök att inte skuldbelägga om han inte tycker att allt är jätteintressant och jättekul för han har faktiskt gjort detta minst en gång innan. Jag var inte i den sitsen för vi båda hade barn men jag har en god vän som var helt förstörd över upplevt ointresse. Hon hade väntat sig mer. Kan förstå till viss del men då måste man kommunicera det också, att det är viktigt för mig att du är med till MVC eller jag vill att du engagerar dig si och så.

Sen kan man ha hämtat/lämnat, ställt upp som bonusmamma under lång tid innan och så kommer bebisen och då vill man ge hen fullt fokus. Det lär inte funka fullt ut i en bonusfamilj, att man bara släpper allt. Då är risken att barnets bioförälder måste fokusera på sina barn och du känner dig ensam med bebisen.

Kommunikation är A och O!
  • Anonym (Kajan)
    Anonym (Soon2bmom) skrev 2025-03-11 12:13:14 följande:
    Skaffa barn i en bonusfamilj?

Hej!

Jag vill mest få lite tips och råd från andra som sitter/har suttit i samma sits som mig. 

Sambon och jag går i tankar om att skaffa ett gemensamt barn, vi drar igång babyverkstan runt april/maj har vi planerat iallafall.

Han har två barn sedan ett tidigare förhållande (4- och 11år, bor vv hos oss) och det funkar väldigt bra hemma. Alla trivs i varandras sällskap och vardagen flyter på. Vissa konflikter uppstår givetvis men inget att anmärka på, bara vardagligt hemma-tjafs. 

Det enda man kan nämna som är lite tråkigt är att det inte riktigt funkar med kommunikationen mellan min sambo och hans ex. Deras besvär, men det påverkar ju såklart barnen och deras vardag när dom är hos oss tyvärr.

Hur tog barnen det?

Tacksam för tips och råd!

Det jag tänker på, efter att ha läst här på FL, är hur ni bestämt det ska vara med hans två barn under din föräldraledighet.  Stora går i skolan men 4-åringen går ju på dagis. Kommer det att vara ditt ansvar som förstagångsförälder att hämta/lämna på dagis eller rentav ha barnet hemma, samma när den stora har lov?

Sedan detta med hans kommunikationssvårigheter med sitt ex. Risken är ju stor att du också blir ett ex, ser du någon fara med det?
  • Anonym (Kina)
    Anonym (Kajan) skrev 2025-03-11 13:09:52 följande:
    Det jag tänker på, efter att ha läst här på FL, är hur ni bestämt det ska vara med hans två barn under din föräldraledighet.  Stora går i skolan men 4-åringen går ju på dagis. Kommer det att vara ditt ansvar som förstagångsförälder att hämta/lämna på dagis eller rentav ha barnet hemma, samma när den stora har lov?

Sedan detta med hans kommunikationssvårigheter med sitt ex. Risken är ju stor att du också blir ett ex, ser du någon fara med det?
    Bra input!
    Vi hade inte det problemet då yngsta redan var skolbarn. Men MÅNGA som hamnar där. 
  • Fjäril kär

Jag har levt i en bonisfamilj med gemensamt barn och något att tänka på är att ER bebis kommer att utmana på så sätt att ni har ytterligare viljor att ta hänsyn till vad gäller högtider... plötsligt finns ju en mormor och morfar till er bebis som också vill träffas på jul och födelsedag etc  som kanske också inträffar när bonusbarnen har saker bokat på sitt håll och där ni förväntas följa med... att du vill åka till dina föräldrar med bebis några dagar över påsk och vila ut  kan ställa till det med er logistik hemma med barnen...

Inget är omöjligt men det kräver extremt god kommunikation mellan er som föräldrar och också mellan dig och hans ex , nu kommer du själv att vara förälder och kan inte längre skjuta ansvar på sambon över hans barn , nu måste det finnas nån form av avstämning mellan er tre samtidigt så ni delar samma information.  

Och prata ut ordentligt om pappans föräldradagar och hur er tid som ledig ska fungera mellan er och bonusbarnen. 

Kolla en extra gång med förskolan för den lilla så dom inte anser att barnet ska vara hemma när du är ledig med bebis utan att den kan vara på förskolan som vanligt. Ibland är dom överpetig på den punkten...

• Anonym (Soon2bmom)
    Anonym (Kajan) skrev 2025-03-11 13:09:52 följande:

Detta har vi pratat om och hans barn 4-åring kommer gå på förskolan som vanligt medans jag är hemma och är mammaledig. Om orken finns, så hämtar jag givetvis barnet någon dag i veckan lite tidigare! Min sambo är noga med att jag får vilan hemma med den lille samt att hans 4åring får den tiden på förskolan, och inte bara 15-timmar.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Soon2bmom) skrev 2025-03-11 18:29:05 följande:
    Detta har vi pratat om och hans barn 4-åring kommer gå på förskolan som vanligt medans jag är hemma och är mammaledig. Om orken finns, så hämtar jag givetvis barnet någon dag i veckan lite tidigare! Min sambo är noga med att jag får vilan hemma med den lille samt att hans 4åring får den tiden på förskolan, och inte bara 15-timmar.

Hur tänker  ni kring förlossning, besök på BB och er första tid hemma med bebis? Även om du nu känner att det är ok att hans barn kommer till er även om det är din första vecka hemma med bebis så kanske du inte är det när du väl är där. 

Du kan behöva vara utan hans barn OCH att även han är utan hans barn och kan fokusera på ert gemensamma barn och att tillsammans med dig komma in i rutiner. 

Har upplevt både ock med vänner, ena vännens man hade dålig kommunikation med sina barns mamma som blev skitförbannad när det nya barnet föddes på HENNES vecka och de tidigare barnen ville hälsa på  på BB. 

Sen blev hon lika förbannad när de ville byta vecka så att den nya mamman kunde ha lugn och ro hemma och försöka få amningen och allt att fungera. (Det var en del strul med både det ena och det andra med det nya barnet). 

Kompis nr tvås man har en god kommunikation med de tidigare barnens mamma. bonusbarnen med mamma kom på besök på BB, bonusbarnen bodde tre v hos sin mamma på hennes initiativ men de besökte det nya syskonet ofta och bonusbarnens mamma fixade middag till alla osv. Idag sover det nya barnet också hos bonusarnas mamma ibland för det var ju orättvist att syskonen skulle få ha två hem Bonusbarnens mamma har också fått fler barn som även de sover över hos min vän då och då. 

Så det kan bli vilket som, men är kommunikationen dålig innan blir den knappast bättre av att ni skaffar barn ihop. 

Viktigt är, som flera också skriver, att ni kommunicerar bra. Om du har behov av att vara ensam hemma första veckan, utan hans barn MEN MED HONOM så måste du vara tydlig med det. Om han undrar om du nu 'skiter i' hans barn för att du har fått ett eget får du försöka påtala att nej, så är det inte men du är förstagångsmamma och han har redan gjort allt och upplevt den där första tiden medan du har den nu och du har behov av att få skapa egna rutiner och du behöver honom vid din sida så ni kan bli ett team innan du kan koncentrera dig på barnets syskon också.  

• Anonym (Kajan)
    Anonym (Soon2bmom) skrev 2025-03-11 18:29:05 följande:

Och när hen är sjuk? 

Arbetar din man kontorstider?

• Anonym (Framgång)

Jag skaffade barn tillsammans med en man som hade barn sedan tidigare men som va betydligt äldre än era barn.

Min man har en god relation till sitt ex och hennes familj. Det är en extra familj för oss. Hans ex är barnvakt till våra barn, exets föräldrar har mina barn som sina bonus barnbarn. 

Så fundera en vända på varför din partner har en så dålig relation till sitt ex. I vårt fall är exet en tillgång. 

• Anonym (Kajan)

TS, hur mkt ansvar tog han när hans barn var små? Tog han föräldraledighet och vabbade?

Hur länge var han singel innan han träffade dig?

• Anonym (Soon2bmom)
    Anonym (hur) skrev 2025-03-11 18:48:21 följande:

Hur tänker  ni kring förlossning, besök på BB och er första tid hemma med bebis? Även om du nu känner att det är ok att hans barn kommer till er även om det är din första vecka hemma med bebis så kanske du inte är det när du väl är där. 

Du kan behöva vara utan hans barn OCH att även han är utan hans barn och kan fokusera på ert gemensamma barn och att tillsammans med dig komma in i rutiner. 

Har upplevt både ock med vänner, ena vännens man hade dålig kommunikation med sina barns mamma som blev skitförbannad när det nya barnet föddes på HENNES vecka och de tidigare barnen ville hälsa på  på BB. 

Sen blev hon lika förbannad när de ville byta vecka så att den nya mamman kunde ha lugn och ro hemma och försöka få amningen och allt att fungera. (Det var en del strul med både det ena och det andra med det nya barnet). 

Kompis nr tvås man har en god kommunikation med de tidigare barnens mamma. bonusbarnen med mamma kom på besök på BB, bonusbarnen bodde tre v hos sin mamma på hennes initiativ men de besökte det nya syskonet ofta och bonusbarnens mamma fixade middag till alla osv. Idag sover det nya barnet också hos bonusarnas mamma ibland för det var ju orättvist att syskonen skulle få ha två hem Bonusbarnens mamma har också fått fler barn som även de sover över hos min vän då och då. 

Så det kan bli vilket som, men är kommunikationen dålig innan blir den knappast bättre av att ni skaffar barn ihop. 

Viktigt är, som flera också skriver, att ni kommunicerar bra. Om du har behov av att vara ensam hemma första veckan, utan hans barn MEN MED HONOM så måste du vara tydlig med det. Om han undrar om du nu 'skiter i' hans barn för att du har fått ett eget får du försöka påtala att nej, så är det inte men du är förstagångsmamma och han har redan gjort allt och upplevt den där första tiden medan du har den nu och du har behov av att få skapa egna rutiner och du behöver honom vid din sida så ni kan bli ett team innan du kan koncentrera dig på barnets syskon också.  

Jag har varit tydlig med att jag är förstföderska och behöver minst en vecka tillsammans med honom och vårt gemensamma barn ensamma när vi kommer hem. Detta är han helt enig med mig, så det lär inte bli några problem.

Vi kommunicerar bra, det är mellan min sambo och hans ex som det skär sig. Handlar mycket om att dom är oense och saker till och från som rör barnen och det tjafsas om onödig skit, men det är mitt tycke. 

Tack för ditt svar!

• Anonym (Soon2bmom)
    Anonym (Kajan) skrev 2025-03-11 18:53:05 följande:

Och när hen är sjuk? 

Arbetar din man kontorstider?

Min sambo kommer ta vab över sina barn medans jag är mammaledig.
    Han jobbar mellan 6-16.
  • Anonym (Soon2bmom)
    Anonym (Kajan) skrev 2025-03-11 18:55:03 följande:

TS, hur mkt ansvar tog han när hans barn var små? Tog han föräldraledighet och vabbade?

Hur länge var han singel innan han träffade dig?

Han har tagit ut alla sina föräldradagar för båda sina barn, så delaktig han han varit. Vabben är jag inte helt hundra på.

Han var singel i 3 år innan han träffade mig.
  • Anonym (Alice)

Jag har skaffat barn med en ny man och har två barn i skolålder sedan innan. Min sambo och min exman har en mycket god relation, t ex bjöd min sambo in de stor barnens pappa imorgon när vi ska ut och äta middag för att fira att ena barnet fyller år. Exmannen har erbjudit sig att vara barnvakt åt bebisen när det är lite större och svänger ibland förbi efter jobbet för att säga hej eller klappa bebisen eller lämna nåt som stor barnen glömt. Vi är alla goda vänner och eftersom vi alla tre vuxna har mycket krävande jobb så försöker vi underlätta för varandra med konferenser, högtider, aktiviteter och träning så att det ska bli så bra som möjligt för alla barn och vuxna.

Storbarnen är väldigt förälskade i bebisen och vi är alla nöjda med hur det har blivit. 

• Anonym (?)
    Anonym (Soon2bmom) skrev 2025-03-11 20:04:55 följande:
    Han har tagit ut alla sina föräldradagar för båda sina barn, så delaktig han han varit. Vabben är jag inte helt hundra på.

Men... då hade han ju en (inte stort mer än) bebis när ni träffades. Oj...  lämnade han sin familj med en så liten?
    Eller var det exet som gjorde slut?
  • Anonym (Kajan)
    Anonym (Soon2bmom) skrev 2025-03-11 20:02:26 följande:
    Min sambo kommer ta vab över sina barn medans jag är mammaledig.
    Han jobbar mellan 6-16.
    Så du ska lämna minsta på dagis?
  • Anonym (Kajan)
    Anonym (Soon2bmom) skrev 2025-03-11 20:04:55 följande:

Så han lämnade henne innan sista barnet kom? 

Då kan ni inte varit tillsammans så länge. Är det inte lite tidigt att skaffa gemensamma barn? 
Svar på tråden Skaffa barn i en bonusfamilj?