• Anonym (Vet inte)

Följa gamla tinderligg på Instagram?

Jag och min sambo har varit tillsammans i 2,5 år. Vi är båda i 30 års åldern. Innan vi träffades hade han sin mest sexuella period och låg med 25 pers det året. Detta berättade han för mig utan att jag frågade, var ingen info jag tyckte var jättekul men det är inte där problemet sitter. Han följer fortfarande alla dessa tjejer på Instagram, tjejer han bara träffat och legat med en gång och många av dem har väldigt utfläkande bilder. Vi pratar underkläder, bikini eller visa mycket klyfta.  Jag är god vän med hans kompis tjej så jag vet att hur han ?känner? dessa tjejer är enbart genom sex.

• Svar på tråden Följa gamla tinderligg på Instagram?
  • Anonym (Vet inte)

Han lämnar någon like här och var på dessa selfies och jag kan inte rå för att må skit varje gång jag ser det. Vill inte verka kontrollerande så har inte sagt något om detta men tycker det känns respektlöst mot mig. Att han följer sina ex har jag inga problem med, men undermedvetet associerar han ju bara dessa tjejer med sex..? Kanske tänker han inte på att han fortfarande följe dem, men jag undrar vad han tänker när han lämnar likes. Inte på mig iallafall. 

Är jag för känslig eller är det rimligt att ta upp detta? 

• Anonym (Vet inte)

Själv följer jag något ex där vi slutat på god fot, men gamla ligg och sånt har jag rensat bort. Jag har ingen kontakt med dem så vet inte vad jag får ut av att följa deras liv

• Anonym (Gamla ligg)

Ja, du kan ta upp det. Fast frågan är om det gör någon skillnad egentligen? Du vet ju redan att han vill ha dem där och titta på deras bilder. Jag hade inte fortsatt relationen med en kille som sitter och gillar gamla ligg. Vad tänker du att ert samtal skulle ge dig?

• Anonym (Volvo)

Fast det där låter som dina egna hjärnspöken och ett problem som sitter hos dig. 

Varför kopplar DU ihop detta med något fult/snuskigt när han.uppenbart gått vidare och är lycklig med dig?

Att man/kvinna gillar nån lättklädd bild betyder inte att personen genast associerar till sex eller gamla minnen. Eller att man skulle vilja ha sex igen. Den kopplingen gör DU. 

Jag tycker det är mer toxic beteende att folk omkring honom har koll på hans gilla-markeringar. Vadå stalking liksom?  Sjukt. 

Hur är det med självkänslan och självförtroendet?  

Antingen litar du på honom eller inte.  Och man kan inte villkora tillit för då visar du att du INTE litar på honom.

• Anonym (Saab)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-03-11 10:53:30 följande:

Fast det där låter som dina egna hjärnspöken och ett problem som sitter hos dig. 

Varför kopplar DU ihop detta med något fult/snuskigt när han.uppenbart gått vidare och är lycklig med dig?

Att man/kvinna gillar nån lättklädd bild betyder inte att personen genast associerar till sex eller gamla minnen. Eller att man skulle vilja ha sex igen. Den kopplingen gör DU. 

Jag tycker det är mer toxic beteende att folk omkring honom har koll på hans gilla-markeringar. Vadå stalking liksom?  Sjukt. 

Hur är det med självkänslan och självförtroendet?  

Antingen litar du på honom eller inte.  Och man kan inte villkora tillit för då visar du att du INTE litar på honom.

Ge en bra anledningen till varför hans beteende är acceptabel?
  • Anonym (.)
    Anonym (Gamla ligg) skrev 2025-03-11 10:43:19 följande:

Ja, du kan ta upp det. Fast frågan är om det gör någon skillnad egentligen? Du vet ju redan att han vill ha dem där och titta på deras bilder. Jag hade inte fortsatt relationen med en kille som sitter och gillar gamla ligg. Vad tänker du att ert samtal skulle ge dig?

Håller med

men antar TS vill ha någon dum förklaring som hon ändå kan köpa 
  • Anonym (Vet inte)

Jag tänker att han kanske aldrig reflekterat över det? Alternativt är det någon egoboost. Han var i ett förhållande i 4 år (där hon var otrogen mot honom) innan han hade sin tinderperiod 

• Anonym (du har rätt)

Du har rätt att ta upp saker som gör dig orolig och illa till mods i ett förhållande. Du känner att han passerat en gräns hos dig och då tycker jag du ska tala om det för honom.
    Du kan i säga i jag-budskap att du inte mår bra av att han följer före detta tinder-ligg på Insta.

I en bra relation ska man kunna lyfta sådana saker. Och man ska bli hörd. Det mest rimliga är att han respekterar din önskan och avföljer. Men hur det än blir ska du ha den tryggheten och det utrymmet i relationen att få vara orolig över sådant. 

Vidare tycker jag att den respons han ger när du tar upp det, säger nåt om huruvida detta är nåt att satsa på eller ej.

Du är värd en skön snubbe.

PS. Jag hade nog inte pallat med en snubbe som haft 25 tjejer på ett år och som sedan följde dessa tjejer på IG, som var lättklädda.

• Anonym (du har rätt)
    Anonym (Vet inte) skrev 2025-03-11 11:02:57 följande:

Jag tänker att han kanske aldrig reflekterat över det? Alternativt är det någon egoboost. Han var i ett förhållande i 4 år (där hon var otrogen mot honom) innan han hade sin tinderperiod 

Oavsett om det finns massor av förklaringar till hans beteende som du listar ut så måste du ju fokusera på hur hans beteende får DIG att känna.
Svar på tråden Följa gamla tinderligg på Instagram?