• Anonym (Näsan)

Brutit näsan?

Kanske jättekonstig fråga men?

min systerson råkade hoppa rakt uppåt när han satt i mitt knä för typ två veckor sedan så han skallade min näsa underifrån liksom. Det gjorde så jävla ont och har knappt upplevt något liknande. Var en rejäl smäll.

direkt efteråt domnade ansiktet bort lite vid näsan och överkäken liksom, näsan ömmade osv. 

nu två veckor sedan knakar brosket i nedre delen av näsan om jag tar i näsan och jag har näsblod ofta samt ömmar fortfarande. 

jag har en ganska stor näsa och är livrädd för att den ska bli sned eller konstant svullen. 

kan jag söka till vc för detta och vad kan
    dom i så fall göra åt det? Eller är det ingen idé att söka läkarhjälp när det inte är något akut liksom?

• Svar på tråden Brutit näsan?
  • Dr Nail

Två veckor. Och du frågar på ett underhållningsforum istället för att ha kontaktat vårdcentralen direkt, och det två veckor senare.

Är det här landet på riktigt?

• Anonym (Näsan)
    Dr Nail skrev 2025-03-10 22:47:34 följande:

Två veckor. Och du frågar på ett underhållningsforum istället för att ha kontaktat vårdcentralen direkt, och det två veckor senare.

Är det här landet på riktigt?

Haha ja jag är ju inte döende direkt..

tänkte att någon kanske brutit näsan och kunde berätta vad dom kan göra? Man kanske får leva med en sned näsa? Eller operera den? Vad vet jag.
  • Dr Nail
    Anonym (Näsan) skrev 2025-03-10 23:18:26 följande:
    Haha ja jag är ju inte döende direkt..

tänkte att någon kanske brutit näsan och kunde berätta vad dom kan göra? Man kanske får leva med en sned näsa? Eller operera den? Vad vet jag.
    Försök att äta nåt. Drick mycket vatten. Ta två Ipren.
  • Anonym (Näsan)

På vilket sätt svarar det på min fråga?

• Anonym (Helena)

När jag bröt näsan var det mycket inre blödningar runt frakturen. Jag var blåblila i halva ansiktet.
    Sökte inte vård (våld i nära relation) så den fick självläka.

Det syns inte så mycket, vet man det inte så tänker man inte på det. Gissar att jag hade tur i oturen.

Smärtan då det hände kände jag inte då jag svimmade och låg medvetslös flera minuter enligt exet som klippte till mig. Det var blod på golv och väggar.
    Som jag minns så gjorde det inte jätteont efteråt heller, men jag kan ha glömt det då jag levde i ett fullständigt kaos.

Röntgen efteråt hos rättsläkaren visade på många småfrakturer uppe å näsroten som felläkts. Jag har som men att ena näsborren är trång.

• Anonym (Näsan)

Beklagar det du varit med om. Så fruktansvärt.

Men du fick inget förslag då från vården på hur man kunde åtgärda problemet? 

jag känner ett konstant tryck över näsan men har Aldrig haft blåmärken eller liknande av smällen

• Anonym (För sent nu)

Jag bröt nästan för ca ett år sedan. Jag blev helt blå/lila/gul under ögonen. Jag sökte vård dagen efter när jag vaknade och insåg att jag var blåslagen. 

Är näsan bruten ska den opereras inom 10dagar från man slagit sig berättade läkarna för mig. Annars kunde benet växa fast i fel läge. Är du orolig så sök vård. 

• Anonym (?)

Behöver inte vara bruten, kan vara en spricka. Har haft det och det blödde inte men gjorde ont som f-n.
    Blev överfallen på en finlandsfärja och fick en rejäl propp på näsan som förmodligen bröts - då däremot blödde jag som en stucken gris
    Fick hjälp att stoppa blodet i sjukrummet på färjan - ingen sjukvård i övrigt dock

• Anonym (Helena)
    Anonym (Näsan) skrev 2025-03-11 08:57:19 följande:

Beklagar det du varit med om. Så fruktansvärt.

Men du fick inget förslag då från vården på hur man kunde åtgärda problemet? 

jag känner ett konstant tryck över näsan men har Aldrig haft blåmärken eller liknande av smällen

Jag blev erbjuden en operation men tackade nej då problemet inte är värre än en operation.
    Det syns, det gör det. Men bara om man vet hur jag såg ut innan.

Efter det du berättat tror jag inte att din näsa är bruten, den har bara fått en rejäl smäll. Kan göra ont nog.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (?) skrev 2025-03-11 16:14:50 följande:

Behöver inte vara bruten, kan vara en spricka. Har haft det och det blödde inte men gjorde ont som f-n.
    Blev överfallen på en finlandsfärja och fick en rejäl propp på näsan som förmodligen bröts - då däremot blödde jag som en stucken gris
    Fick hjälp att stoppa blodet i sjukrummet på färjan - ingen sjukvård i övrigt dock

Oj, åkte dom dit tog dom något?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-03-11 17:29:17 följande:
    Oj, åkte dom dit tog dom något?
    Nää, bara en random fyll-skalle med jävligt dåligt ölsinne.
    Vi gick förbi varandra ute på däck, säkert två meter mellan oss.
    När vi passerat varandra hör jag:
    Rör du mig en gång till så ska jag spöa dig!
    Inte så rutinerat av mig såklart men vänder mig om, stirrar på fanskapet och sätter mitt pekfinger i bröstkorgen på honom.
    Sedan var det igång.
Svar på tråden Brutit näsan?