• Anonym (Gina)

Känslor för exet?

Träffat en väldigt fin man på alla sätt och vis, men något som skaver i mig är att han låter så fruktansvärt bitter när hans barns mamma kommer på tal. Han snackar ner henne rätt rejält och pratar på ett sätt som om han vore svartsjuk nästan i förhållande till hennes kärleksliv. Bitter liksom. Han verkar för övrigt väldigt förälskad i mig och jag vet att hon inte betett sig riktigt normalt av det jag sett under vår tid ihop, men den typen av agg. Normalt eller stor röd flagga? Får för mig han fortfarande älskar henne. 

• Svar på tråden Känslor för exet?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Gina) skrev 2025-03-10 10:08:30 följande:
    Det är inget som han tar upp ofta, men i början när träffades kunde han göra det. Är rädd han skärpt sig bara för jag reagerade. Han påstår att han känner som han gör pga allt hemskt hon gjort och att han tillät det. 
    Många tjejer som gnäller på sina ex också. Mer regel än undantag faktiskt.

Du får väl göra dig en bedömning vad du tror om honom. Låg felet hos honom, henne eller passade de bara inte i hopp?
  • Anonym (Gina)
    Anonym (Toker) skrev 2025-03-10 10:30:58 följande:
    Många tjejer som gnäller på sina ex också. Mer regel än undantag faktiskt.

Du får väl göra dig en bedömning vad du tror om honom. Låg felet hos honom, henne eller passade de bara inte i hopp?
    Jag kan ju omöjligt veta vad som försiggick på den tiden. Hur han var då. Men av det jag sett nu finns det troligtvis någon störning hos exet. Alltså endast baserat på det jag sett. Då kan man ju också ifrågasätta varför han valde att vara i relation med henne, dessutom mer än en gång. Oavsett tycker jag inte det känns sunt att vara så hatisk efter snart 10 år de skiljde sig. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Gina) skrev 2025-03-10 10:38:15 följande:
    Jag kan ju omöjligt veta vad som försiggick på den tiden. Hur han var då. Men av det jag sett nu finns det troligtvis någon störning hos exet. Alltså endast baserat på det jag sett. Då kan man ju också ifrågasätta varför han valde att vara i relation med henne, dessutom mer än en gång. Oavsett tycker jag inte det känns sunt att vara så hatisk efter snart 10 år de skiljde sig. 
    Din känsla har förmodligen rätt. Det var fel på henne. Samtidigt så är det som du säger inte sunt att inte kommit över henne på 10 år. Förmodligen har han känslomässigt bunden till henne fortfarande. Det måste han ju komma över.

Hur länge har ni träffats?
  • Anonym (Gina)
    Anonym (Toker) skrev 2025-03-10 10:46:32 följande:
    Din känsla har förmodligen rätt. Det var fel på henne. Samtidigt så är det som du säger inte sunt att inte kommit över henne på 10 år. Förmodligen har han känslomässigt bunden till henne fortfarande. Det måste han ju komma över.

Hur länge har ni träffats?
    Ett år har vi träffats. Jamen precis, är han fortfarande bitter efter 10 år är det ju något allvarligt fel. Sen är han otroligt fin mot mig, aldrig haft någon så bra faktiskt. Känner samtidigt jag själv är ett kap och förtjänar någon som inte är bitter över sitt ex. För även om han inte älskar henne så hatar han henne och det finns någon typ av känslor i det. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Gina) skrev 2025-03-10 10:49:25 följande:
    Ett år har vi träffats. Jamen precis, är han fortfarande bitter efter 10 år är det ju något allvarligt fel. Sen är han otroligt fin mot mig, aldrig haft någon så bra faktiskt. Känner samtidigt jag själv är ett kap och förtjänar någon som inte är bitter över sitt ex. För även om han inte älskar henne så hatar han henne och det finns någon typ av känslor i det. 
    Fast att han är fin mot dig säger egentligen ingenting.. frågan är hur han blir om ni börjar tjafsa om mer allvarliga saker.  Tex om du skulle börja ifrågasätta hans ex och deras relation i en mer återkommande diskussion ..  
  • Anonym (Gina)
    Fjäril kär skrev 2025-03-10 11:20:48 följande:
    Fast att han är fin mot dig säger egentligen ingenting.. frågan är hur han blir om ni börjar tjafsa om mer allvarliga saker.  Tex om du skulle börja ifrågasätta hans ex och deras relation i en mer återkommande diskussion ..  
    vi har diskuterat det och han tog det lugnt och sansat och har sen dess knappt nämnt det. Det stör mig ändå att det innan det var en massa hatiskt och bittert mot henne.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Gina) skrev 2025-03-10 10:49:25 följande:
    Är han bra och har varit det i ett år så kanske du ska fråga dig hur lång tid det tar att träffa någon som är 100% perfekt då? Är den största brist du funnit på ett år att han inte gillar sitt ex och du håller med om att hon är galen så är det inte så illa ändå. Förr eller senare rinner det nog ut i sanden. Han verkar ju fatta att han inte ska prata om henne, påminn honom om han glömmer bort sig.

Men är det så att du inte accepterar hans ex så är det bättre att du drar konsekvenserna av det på en gång och börja dejta mig istället. Istället för att slösa bådas eran tid dvs. :)
  • Anonym (Gina)
    Anonym (Toker) skrev 2025-03-10 11:29:45 följande:
    Är han bra och har varit det i ett år så kanske du ska fråga dig hur lång tid det tar att träffa någon som är 100% perfekt då? Är den största brist du funnit på ett år att han inte gillar sitt ex och du håller med om att hon är galen så är det inte så illa ändå. Förr eller senare rinner det nog ut i sanden. Han verkar ju fatta att han inte ska prata om henne, påminn honom om han glömmer bort sig.

Men är det så att du inte accepterar hans ex så är det bättre att du drar konsekvenserna av det på en gång och börja dejta mig istället. Istället för att slösa bådas eran tid dvs. :)

Det är inte att hon verkar vara dålig som skaver utan att det finns en viss bitterhet i hans ton ibland som gör att jag leds till tankar om att han kanske är bitter för han fortfarande har känslor. 
    Jag får väl se hur det utvecklar sig. Känner mig lite väl inlindad i denna relationen för att bryta bara sådär för en sån sak. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Gina) skrev 2025-03-10 11:35:45 följande:

Det är inte att hon verkar vara dålig som skaver utan att det finns en viss bitterhet i hans ton ibland som gör att jag leds till tankar om att han kanske är bitter för han fortfarande har känslor. 
    Jag får väl se hur det utvecklar sig. Känner mig lite väl inlindad i denna relationen för att bryta bara sådär för en sån sak. 

Kan ju vara så att han har känslor. Men det kan ju vara andra orsaker också.

Om man bortser från att exet är galen. Finns det något med henne att vara avundsjuk på?
  • Anonym (Jag)

Det behöver absolut inte handla om att han fortfarande har kärlekskänslor kvar för henne. Men att vara så bitter fortfarande, 10 år senare, är verkligen inte sunt! Han borde ha bearbetat detta nu.

• Anonym (Gina)
    Anonym (Toker) skrev 2025-03-10 11:40:19 följande:
    Kan ju vara så att han har känslor. Men det kan ju vara andra orsaker också.

Om man bortser från att exet är galen. Finns det något med henne att vara avundsjuk på?
    Nej det tycker jag verkligen inte. Jag känner ju inte människan men av rent ytliga faktorer så nej. Men han har ju ändå valt henne en gång i tiden så något måste han ha sett ju. 
  • Anonym (Gina)
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-10 11:41:32 följande:

Det behöver absolut inte handla om att han fortfarande har kärlekskänslor kvar för henne. Men att vara så bitter fortfarande, 10 år senare, är verkligen inte sunt! Han borde ha bearbetat detta nu.

Ja, så varför har han inte gjort det tro? Jag har full förståelse för att man kan vara bitter. Det var jag ett par år efter min skilsmässa också. Men då snackar vi 2-2,5 och för att han upprepat gjorde saker som var dåliga för våra barn. Men 10 år..
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Gina) skrev 2025-03-10 11:45:07 följande:
    Ja, så varför har han inte gjort det tro? Jag har full förståelse för att man kan vara bitter. Det var jag ett par år efter min skilsmässa också. Men då snackar vi 2-2,5 och för att han upprepat gjorde saker som var dåliga för våra barn. Men 10 år..
    Är det så att dom haft en dysfunktionell/toxic relation av olika skäl så är det väl så att det dysfunktionella fortgår och att som har nån form av traumabond.  

Jag skulle akta mig om jag vore dig. Det verkar ju spilla över på dig också och i förlängningen även er relation och kan riskera att bli toxic den också om deras tjafs fortsätter. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Gina) skrev 2025-03-10 11:43:41 följande:
    Nej det tycker jag verkligen inte. Jag känner ju inte människan men av rent ytliga faktorer så nej. Men han har ju ändå valt henne en gång i tiden så något måste han ha sett ju. 
    Tänkte på ytliga faktorer. Då tror jag bara det är bitterhet, men om du visar att det inte är okej så går det nog över med tiden

I annat fall så kan du hojta till! :)
  • Anonym (Grabb)

Hur långt är ett snöre...?

Det är ju i princip omöjligt för oss att bedöma vad som är en "röd flagga" eller inte.

För mig så hissas rödflaggan om det skall pratas om, dyka i upp allsköns sammanhang, i tid och otid... och om det hela tiden antingen pratas i överdrivet positiva termer, eller i negativa termer... då kan man börja ana att det finns en massa "obearbetat"...

Och ja, detta svänger åt båda håll. Det är inte något som är unikum män eller kvinnor...

Svar på tråden Känslor för exet?