• Anonym (Anonym)

Är ofta sjuk :(

Sedan 1 år tillbaka har jag varit sjuk ofta. Sjukanmälde mig säkert 6-8 gånger under 2024 och nu är vi här igen. Blev sjuk i januari och nu är jag sjuk igen, suck.

Äter frukt, äter bra mat och äter emellanåt vitaminer (brus tabletter, oregano, vitamin kapslar). Har blivit betydligt bättre med kosten detta år och och äter nästan inget socker längre. 

Har kollat upp mina värden och allt har sett bra ut, förutom lite lågt på b12. 

Varför blir man sjuk så ofta, fast kosten är bra? Kommer inte direkt på vad som kan bidra till det :( Blir ofta förkyld, ont i halsen och tjocka bihålor.

Med dagens ekonomi och kostnader så kan jag inte vara hemma så mycket från jobbet heller.

• Svar på tråden Är ofta sjuk :(
  • Anonym (Anonym)

Tränar också mycket och rör på mig flera gånger i veckan 

• Anonym (Julgran)

Det första du måste göra är att faktiskt hålla dig hemma tills du verkligen är frisk. Att gå tillbaka för tidigt till jobbet och jobba fast man egentligen fortfarande är sjuk så blir resultatet bara att du blir sjuk igen kort senare. Kroppen måste få återhämta sig. 
    Stress sänker immunförsvaret och är du redan halvkrasslig mer eller mindre hela tiden så kommer du i en ond cirkel. 

Detta gäller ju även resten av av ditt liv. Slarva inte med hälsan. Sov ordentligt.  Ät ordentligt.  Mindre stress.  Boka inte in massa saker på fritiden som träning, fester , AW etc om du är hostig och krasslig - då håller du dig hemma -  precis som med jobbet. 

Är du rökare så vet du ju att sånt minskar motståndskraft i kroppen . 

Har du några sjukdomar/allergier i botten så sköt dom noga och ta mediciner som du ordinerats , att slarva med sånt gör att du blir lättare  sjuk. 

Och så klart.   Träffa inte kompisar som är sjuka.. och håll hög hygien vad gäller att tvätta och sprita händer.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Julgran) skrev 2025-03-09 19:09:22 följande:

Det första du måste göra är att faktiskt hålla dig hemma tills du verkligen är frisk. Att gå tillbaka för tidigt till jobbet och jobba fast man egentligen fortfarande är sjuk så blir resultatet bara att du blir sjuk igen kort senare. Kroppen måste få återhämta sig. 
    Stress sänker immunförsvaret och är du redan halvkrasslig mer eller mindre hela tiden så kommer du i en ond cirkel. 

Detta gäller ju även resten av av ditt liv. Slarva inte med hälsan. Sov ordentligt.  Ät ordentligt.  Mindre stress.  Boka inte in massa saker på fritiden som träning, fester , AW etc om du är hostig och krasslig - då håller du dig hemma -  precis som med jobbet. 

Är du rökare så vet du ju att sånt minskar motståndskraft i kroppen . 

Har du några sjukdomar/allergier i botten så sköt dom noga och ta mediciner som du ordinerats , att slarva med sånt gör att du blir lättare  sjuk. 

Och så klart.   Träffa inte kompisar som är sjuka.. och håll hög hygien vad gäller att tvätta och sprita händer.

Tack för alla råd. Känner att det verkligen är en ond cirkel och försöker bryta den så gott jag kan. 
  • Anonym (!)

Sedan senaste bevisad Covid . lite drygt två år sedan.
    Har under tiden haft, slemhosta, andnöd vid samtal och snyter mig ett antal gånger/dag.
    Ingen har dock tagit mig på allvar så nu skiter jag i det!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (!) skrev 2025-03-09 21:35:44 följande:

Sedan senaste bevisad Covid . lite drygt två år sedan.
    Har under tiden haft, slemhosta, andnöd vid samtal och snyter mig ett antal gånger/dag.
    Ingen har dock tagit mig på allvar så nu skiter jag i det!

Vad jobbigt, förstår din frustration. Har haft covid och det gav rätt märkliga symtom på kroppen.

Kan det vara post-covid du drabbats av? Efter min mamma fick covid första gången blev hon aldrig helt återställd och kämpar idag än med långtidspostcovid (tror det heter så?).
Svar på tråden Är ofta sjuk :(