• Anonym (Tralala)

Melodi i huvudet för det mesta, fler?

Hej, jag undrar om jag är ensam om att för det mesta ha en låt som "spelar" i huvudet.
    Kan vara både något jag gillar och något jag stör mig på.

Sedan igår går "Bara bada bastu" på repeat i min skalle mest hela tiden.

Den i stort sett enda stunden jag inte haft den i skallen var ni vi hade morgonsex.

Så, är det fler som har musik i skallen dagarna i ända?

Min partner har det inte, undrar om jag är unik och hur jag isåfall ska göra för att bli av med det. Det är inte alltid roligt.

• Svar på tråden Melodi i huvudet för det mesta, fler?
  • Ascendere

Haha ja det är du och typ 2 miljoner andra svenskar i  det här fallet skulle jag tro 

• Anonym (Tralala)
    Ascendere skrev 2025-03-09 17:24:05 följande:

Haha ja det är du och typ 2 miljoner andra svenskar i  det här fallet skulle jag tro 

Wow, vad baserar du det på?
    Känns isåfall bättre om det är så.
  • Aniiee

Jag har jämt musik i skallen, men inte just den då jag inte har något intresse av melodifestivalen och inte har hört den.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Tralala)
    Aniiee skrev 2025-03-09 17:47:51 följande:

Jag har jämt musik i skallen, men inte just den då jag inte har något intresse av melodifestivalen och inte har hört den.

Låtarna varierar,  kan vara något som spelats på radio eller vad som helst. 
    Till och med någon psalm har spelat i min skalle.
  • Sonora
    Anonym (Tralala) skrev 2025-03-09 17:20:04 följande:

Hej, jag undrar om jag är ensam om att för det mesta ha en låt som "spelar" i huvudet.

Den i stort sett enda stunden jag inte haft den i skallen var ni vi hade morgonsex.

Min partner har det inte, undrar om jag är unik och hur jag isåfall ska göra för att bli av med det. Det är inte alltid roligt.

Alla får det då och då. När det håller på hela tiden och du inte får tyst i skallen så kan man börja fundera på en OCD. En Obsessiv/kompulsiv tvångstanke. Håller det på sådär hela nästa vecka, så är det något fuffens, speciellt om dina melodier i huvudet utlöser något slags ritualer för att försöka bli av med dina ofrivilliga tvångstankar
  • Anonym (Tralala)
    Sonora skrev 2025-03-09 17:50:42 följande:
    Alla får det då och då. När det håller på hela tiden och du inte får tyst i skallen så kan man börja fundera på en OCD. En Obsessiv/kompulsiv tvångstanke. Håller det på sådär hela nästa vecka, så är det något fuffens, speciellt om dina melodier i huvudet utlöser något slags ritualer för att försöka bli av med dina ofrivilliga tvångstankar
    Nej, så illa är det inte.
    Det stör egentligen inte speciellt mycket, vi bara började prata om det idag.

Jag har inga ritualer för detta utan visslar mest med, eller trallar lite när jag inte stör någon.
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Tralala) skrev 2025-03-09 17:20:04 följande:

Tror det är ganska vanligt. I bland kan det vara en irriterande musik slinga andra gånger en favorit.  Lite liknande när man går och nynnar på en sång medan man gör något annat.  
  • Anonym (Öronmasken)

Jag har väldigt ofta musik i huvet.

Just nu Bananarama A trick of the Night på repeat.

Jag gillar dem men det börjar bli lite mycket...

• Mrs Moneybags

Ja. Fd musiker här. 
    Har alltid musik i huvudet och går alltid i takt med den hahahaha!

Sjunger nästan hela tiden också till andras förtret. 

• ragnvaldigur

Samma här. Det är alla möjliga låtar nästan varenda sekund. Har svårt för att koncentrera mig på när någon pratar. Rätt jobbigt.

• Anonym (J)
    Sonora skrev 2025-03-09 17:50:42 följande:

Tvångstankar är tankar man tänker för man är tvungen. Om och om igen som ritualer. Det här är inte tvång. 

/18 års erfarenhet av tvång 

• Anonym (J)

Ts, jag har också irriterande musik i huvudet hela tiden. Tror det är vanligt. Speciellt hos stressat folk. Hjärnan går som på högvarv.

• Anonym (Tralala)

Tack alla som kommenterat!

Känns bra att jag inte är ensam om detta iallafall.
    Får väl se hur länge KAJ ska tralla runt nu då, ändå en mindre jobbig låt än vissa andra.

• Anonym (Tralala)
    Anonym (Tralala) skrev 2025-03-14 17:45:37 följande:

Haha, och så morse på P1 bekräftades det hur vanligt detta är!

Lyssna från 1,59. Öronmask kallas det.

www.sverigesradio.se/avsnitt/2549847

Alltså 1 timme 59 min
Svar på tråden Melodi i huvudet för det mesta, fler?