• Anonym (Hoppas)

Lånelöfte när den ena är tillsvidareanställd och den andra går på a-kassa

Är det möjligt att få lånelöfte hos de vanliga bankerna om den ena i förhållandet går på a-kassa? Är det någon som har fått bolån under de förutsättningarna nylligen? Vi bor för litet och utan hiss så vi skulle verkligen behöva flytta innan nästa barn kommer i höst. 

Min sambo tjänar 46.000 kr/mån och har en tillsvidareanställning. Jag går på a-kassa och får ut runt 15.000-18.000 kr/mån. De enda lånen vi har utöver det är mitt CSN på 880 kr/mån och bil (leasad) ca 5500 kr/mån. Jag är trogen kund hos Swedbank om det spelar någon roll. Vi skulle få runt 600.000 i kontantinsats om vi får vår nuvarande lägenhet såld för samma pris som vi köpte den för. När vi fyller i ansökan om lånelöfte på Swedbanks hemsida så verkar det som att vi skulle ha råd med en lägenhet vi har tittat på. Men man fyller ju inte i någonstans var inkomsterna kommer ifrån? Alltså om man har a-kassa, är provanställd, föräldraledig, tillsvidareanställd osv. 

• Svar på tråden Lånelöfte när den ena är tillsvidareanställd och den andra går på a-kassa
  • Anonym (Lusse)

Det är ju i princip bara din sambo som gör det möjligt, men kanske. Kolla med banken. Ni lär dock ha väldigt mycket större möjligheter när du pluggat klart och börjat jobba.

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Lusse) skrev 2025-03-09 13:53:50 följande:

Det är ju i princip bara din sambo som gör det möjligt, men kanske. Kolla med banken. Ni lär dock ha väldigt mycket större möjligheter när du pluggat klart och börjat jobba.

Jag har pluggat klart för längesen :) Blev varslad från mitt jobb för ett tag sen, är därför jag går på a-kassa just nu. 
  • Anonym (Lusse)
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-09 14:26:19 följande:
    Jag har pluggat klart för längesen :) Blev varslad från mitt jobb för ett tag sen, är därför jag går på a-kassa just nu. 
    Faktum kvarstår. Om du hade haft ett arbete så hade ni haft väldigt goda möjligheter. Men det kan gå ändå eftersom din man har en relativt bra lön.
  • Anonym (J)

Ja självklart men det blir ju på ett billigare hus då man bara lär räkna på den som har fast anställning då.

• Anonym (J)

Din inkomst finns med men den är ju låg och gör ingen större nytta 

Jag själv är sjukskriven och kunde stå med på huslån men det var ju inte nåt banken gillade, men absolut var det möjligt ändå. Lånet vi kunde ta var dock mycket mindre än vad det hade varit annars. 

• Anonym (J)

Min killes lön är ca 40k.

• EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-09 13:43:48 följande:
    Lånelöfte när den ena är tillsvidareanställd och den andra går på a-kassa

Är det möjligt att få lånelöfte hos de vanliga bankerna om den ena i förhållandet går på a-kassa? Är det någon som har fått bolån under de förutsättningarna nylligen? Vi bor för litet och utan hiss så vi skulle verkligen behöva flytta innan nästa barn kommer i höst. 

Min sambo tjänar 46.000 kr/mån och har en tillsvidareanställning. Jag går på a-kassa och får ut runt 15.000-18.000 kr/mån. De enda lånen vi har utöver det är mitt CSN på 880 kr/mån och bil (leasad) ca 5500 kr/mån. Jag är trogen kund hos Swedbank om det spelar någon roll. Vi skulle få runt 600.000 i kontantinsats om vi får vår nuvarande lägenhet såld för samma pris som vi köpte den för. När vi fyller i ansökan om lånelöfte på Swedbanks hemsida så verkar det som att vi skulle ha råd med en lägenhet vi har tittat på. Men man fyller ju inte i någonstans var inkomsterna kommer ifrån? Alltså om man har a-kassa, är provanställd, föräldraledig, tillsvidareanställd osv. 

Kan ju redan säga nu att bankerna räknar inte a-kassa inkomst. Så eventuella lånelöften hänger helt på din sambos inkomst.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (B)
    EnAnonumius skrev 2025-03-09 15:59:10 följande:
    Kan ju redan säga nu att bankerna räknar inte a-kassa inkomst. Så eventuella lånelöften hänger helt på din sambos inkomst.
    Hoppas han har vett att skriva samboavtal i såfall.
    Så hen inte betalar 100 % av lånen sen blir av med 50 % av lägenheten , oavsett varför de gör slut om de gör slut.
  • Anonym (Hoppas)
    EnAnonumius skrev 2025-03-09 15:59:10 följande:
    Okej då lär det inte bli mycket i så fall. Hade hoppats på att de kunde räkna med ?inkomsten? från a-kassan för då hade vi absolut kunnat köpa den lägenheten vi har spanat på. Men skadar väl inte att kolla med banken och se vad de säger. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-09 16:17:39 följande:
    Okej då lär det inte bli mycket i så fall. Hade hoppats på att de kunde räkna med ?inkomsten? från a-kassan för då hade vi absolut kunnat köpa den lägenheten vi har spanat på. Men skadar väl inte att kolla med banken och se vad de säger. 
    Anledningen att banken inte räknar a-kassa som inkomst är ju för att det är en arbetslöshetsförsäkring som man har c:a 300 dagar. Med stort risk på att man blir då  utförsäkrad om man inte har turen att hitta ett jobb.

Ett lån vara ju längre än så... Lån betalar man ju av under 20-30 år, och hur skall banken kunna veta om du får ett jobb efter 300dagar?

• Anonym (H)
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-09 16:17:39 följande:
    Ersättningen från a-kassan är ju högst tillfällig. 
  • Anonym (Hoppas)
    EnAnonumius skrev 2025-03-10 06:34:33 följande:
    Anledningen att banken inte räknar a-kassa som inkomst är ju för att det är en arbetslöshetsförsäkring som man har c:a 300 dagar. Med stort risk på att man blir då  utförsäkrad om man inte har turen att hitta ett jobb.

Ett lån vara ju längre än så... Lån betalar man ju av under 20-30 år, och hur skall banken kunna veta om du får ett jobb efter 300dagar?
    Men om ens dagar hos a-kassan tar slut så får man istället aktivitetsersättning ifrån Försäkringskassan, som jag förstår det? Den ersättningen är lika ?hög? som lägsta ersättningen ifrån a-kassan och man får 450 dagar eller vad det är. Så egentligen är det ingen skillnad om man skulle bli utförsäkrad från a-kassan. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-10 10:11:45 följande:
    Men om ens dagar hos a-kassan tar slut så får man istället aktivitetsersättning ifrån Försäkringskassan, som jag förstår det? Den ersättningen är lika ?hög? som lägsta ersättningen ifrån a-kassan och man får 450 dagar eller vad det är. Så egentligen är det ingen skillnad om man skulle bli utförsäkrad från a-kassan. 
    Aktivitetsstöd heter det visst. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-10 10:11:45 följande:
    Som  du själv skriver 450 dagar aktivitetsstöd.
    För att få aktivitetsstöd så måste du ha en praktik, eller annan aktivitet från Arbetsförmedlingen, det är inget man automatiskt övergår till om man blir utförsäkrad från a-kassan. Har du ingen aktivitet/praktik från arbetsförmedlingen så får du  inte heller aktivitetsstöd.

Dessutom är ju aktivitetsstöd också en begränsad period man får det,  och banken kan ju knappast veta i förväg om din "aktivitet" leder till ett fast jobb.

A-kassan -> är tidsbegränsad
    Aktivitetsstöd -> är tidsbegränsad..

Så jag skall skriva i klarspråk.

Tidsbegränsad ersättning räknar inte banken som inkomst.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-09 14:26:19 följande:
    Varför inte ta jobb inom hemtjänsten, då har du ju en arbetsinkomst. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Emma) skrev 2025-03-10 11:23:41 följande:
    Varför inte ta jobb inom hemtjänsten, då har du ju en arbetsinkomst. 

Varför ska alla som söker jobb söka jobb inom hemtjänsten? Det blir väldigt skevt om exakt alla, oavsett hur man är som person ska arbeta med människor. Speciellt människor som behöver omvårdnad och stöd på olika sätt. Det är absolut inget jobb för alla och det blir ju bara synd om de äldre när det kommer dit en massa olika personer som inte vill vara där egentligen. 

Men jag söker i princip allt annat förutom det. Jag är inte kräsen utan söker vitt och brett och inte bara tjänster som har med min utbildning att göra. Tyvärr är marknaden stenhård i alla branscher just nu och jag har fått mail om att över 1000 pers har sökt samma tjänst. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Hoppas) skrev 2025-03-10 12:51:37 följande:

Varför ska alla som söker jobb söka jobb inom hemtjänsten? Det blir väldigt skevt om exakt alla, oavsett hur man är som person ska arbeta med människor. Speciellt människor som behöver omvårdnad och stöd på olika sätt. Det är absolut inget jobb för alla och det blir ju bara synd om de äldre när det kommer dit en massa olika personer som inte vill vara där egentligen. 

Men jag söker i princip allt annat förutom det. Jag är inte kräsen utan söker vitt och brett och inte bara tjänster som har med min utbildning att göra. Tyvärr är marknaden stenhård i alla branscher just nu och jag har fått mail om att över 1000 pers har sökt samma tjänst. 

Var skrev jag att alla ska göra det?

Jag tänker som så, om det är viktigt att ha en inkomst från arbete så 
    kan det vara en lösning. Men det är ju upp till dig. Det är ju du som bestämmer vad som är viktigast, ny bostad eller inte. Lön eller a-kassa/bidrag. 

Vad är du utbildad till?
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Emma) skrev 2025-03-10 12:57:22 följande:
    Var skrev jag att alla ska göra det?

Jag tänker som så, om det är viktigt att ha en inkomst från arbete så 
    kan det vara en lösning. Men det är ju upp till dig. Det är ju du som bestämmer vad som är viktigast, ny bostad eller inte. Lön eller a-kassa/bidrag. 

Vad är du utbildad till?

Nej inte du, men känns som att det är det allmänna rådet folk får när de är arbetssökande. Sorry att jag lät anklagande. 

Jag är utbildad kommunikatör. Har utöver roller jag är utbildad till, sökt olika administratörs-roller, office manager, receptionist, inom kundtjänst m.m. Söker även deltidstjänster och kortare uppdrag på bara några månader. Har varit arbetslös en gång tidigare och då var det absolut inte såhär svårt att få ett nytt jobb som dessutom var jobb som jag verkligen ville ha. Känns så hopplöst emellanåt. 

Svar på tråden Lånelöfte när den ena är tillsvidareanställd och den andra går på a-kassa