EpicF skrev 2025-03-10 13:10:56 följande:
Tekniskt sätt så gör man inte det.
Jo, att betala för sex är ett brott oavsett vad betalningen består av. Att det är svårt att bevisa är en annan sak. Det är svårt att bevisa men det är ett brott.
Jag skulle kunna ge dig massor av exempel. Fallet da Costa till exempel. Catrine da Costa var hemlös och prostituerad och hade så kallade "lyxtorskar" som hon fick sova, äta, duscha, tvätta kläder och förvara sina saker hos I utbyte mot sex. Hon sålde sex till olika läkare som betalade henne med mediciner. Hon sålde sex till olika män som betalade henne med heroin och andra droger. Och andra betalade i pengar. Hon hade fasta kunder som hon kunde ringa och be dem komna och hämta henne när hon behövde sovplats, nästan som om de hade haft en privat vänskapsrelation. Och andra kunder plockade upp henne i bilen när hon stod ute på gatan och raggade kunder. Det hade antagligen varit svårt att bevisa att sexköp hade skett i de flesta av fallen. Men likväl är det ett brott att köpa sex oavsett vad betalningen består i. Ibland gick det att bevisa med hjälp av kontaktuppgifter i hennes adressbok, anteckningar i hennes kalender, vittnesmål från andra prostituerade samt vittnesmål från poliser som sett män plocka upp henne i bilen. Ingen såg pengar byte ägare. Men i vissa fall räckte bevismaterialet ändå.
Ett annat exempel är Paolo Roberto som först uppgav att han varit på en Tinder-dejt när han kom ut från en lägenhet där kvinnor sålde sex. Men uppgifter i hans mobiltelefon i kombination med att han tagit ut en viss summa i en närliggande bankomat nån timme tidigare talade för nåt annat så han valde att erkänna.
Det är inte alls så att man måste se pengar byta ägare för att bevisa sexköp.
Det är svårt att bevisa sexköp, ja. Men ibland går det. Oavsett om det går att bevisa så är det ett brott.
EpicF skrev 2025-03-10 13:10:56 följande:
Jag har aldrig påstått att du sagt att det är lätt heller. Faktum är att jag aldrig påstått att du sagt något av detta jag skrivit/upplyst om.
Varför upplyser om det då?