• Maddemamma

3 månaders med magproblem

Hej! Tänkte kolla om det finns någon med liknande erfarenheter som kan ge tips och råd.

Info: Vi har en 3,5 månads bebis som haft problem med magen/gaser sen dag 1.

Vi har gått från helammat första 3 veckor, till NAN ersättning, till HIPP ersättning till nu mjölkproteinfri ersättning sedan 6 veckor tillbaka.  Han har även fått minifom och sempers magdroppar sedan 2-3 veckor gammal.
    Vi har provat flaskor som Twistshake,  MAM och har nu Dr.browns flaskor.

Han har gått från bajsat ca 8-10ggr per dag sen födseln och sedan 5 dagar tillbaka så har han börjat bajsa 1-2ggr per dag (rejält lass) med konsistens som tapetklister. Hans pruttar börja även lukta grymt äckliga! 

Problemet är nu att han få EXTREMA magknip imellanåt, mest på kvällen och natten. Det enda som kan lugna ner han är att gå runt och vagga han raklång mot kroppen.  Hans mage kurrar rejält och han har väldigt svårt att få upp luft samt prutta. När vi matar så rapar han bra I mitten av flaskans innehåll,  efter allt innehåll samt ibland ca 15min senare. Trots detta så har han fortfarande mycket luft I magen som verkar byggas upp.
    Nätterna är jättejobbiga för han och jag böi sååå ledsen att se han ha så ont!

Någon som har/haft liknande problem?

• Svar på tråden 3 månaders med magproblem
  • blomman 2
    // Avkok på fänkål och anis nån som testat
    Vi har ju haft en hel del problem med att vår snart 5-månaders tjej vaknar på nätterna av ont i magen pga luft som måste ut. Efter många jobbiga nätter när det ska rapas eller pruttas samt ammas varje timme och lillan är superlessen så pratade jag med min BVC-tant. Hon rekommenderade då en gammal huskur som såg ut så här: koka upp 1 liter vatten med 2 tsk av vardera fänkål och anis, låt dra i 10 minuter och sila och svalna därefter. Ge bebisen ett par, tre tsk mellan målen. Detta ska ha gasdrivande effekt och vara helt ofarligt. Och faktum är att åtminstone min lilla tjej har blivit mycket bättre i magen! Helt otroligt! // 

Denna text har jag kopierat men fick detta tips av en annan mamma när mitt lilla barn hade svåra gasbildningar. Det hjälpte! 

Värt att prova. 
Svar på tråden 3 månaders med magproblem