• Anonym (Samvete)

Verkar va ok att kalla mig tanig men hon tycker ändå att ämnet kroppar triggar

Satt igårkväll hemma i soffan med 2 nära tjejkompisar, drack bubbel och åt lite chark. Vi har inte hunnit ses på några veckor så vi hade lite att prata om och ta ikapp. 
    Men ändå så ledde ett av dom längre samtalen in på kroppar av någon oklar anledning. Jag hade då vid träffen igår på mig ett par nya jeans som jag själv trivdes i och fick komplimanger av att dom var snygga från tjejerna. Men kommentaren löd ungefär såhär från en av dom: JA du kan ju ha jeans som dessa och passa i det för du är ju så tanig. 

Jag reagerade där och då på ordet tanig och sa att det kanske inte riktigt var det man ville höra men att jag är smal. 

För mig är ordet tanig inte något positivt. 
    Hon bad då lite lätt om ursäkt när hon märkte min reaktion på ordet och fyllde i med att jag är ju smal som en pinne. 
    Inte heller något man kanske vill höra sa jag då. Så försökte hon förklara bort det och hon märkte hur fel det lät. 

Jag stod då upp för mig själv på ett trevligt men tydligt sätt att denna smala kroppen har inte kommit gratis. Jag tränar regelbundet på en hälsosam nivå ca 2-3 gånger i veckan för att jag mår bra av det både psykiskt och fysiskt. Jag tar mina promenader för att det gör mig tillfreds och fyller mig med endorfiner. Jag äter näringsrik mat men unnar mig också godsaker ibland, alltid haft en sund relation till mat med en balans. Min mamma var som smalast när hon var i min 29 års ålder, min pappa likaså. För det första så gjorde jag klart för henne att jag är nöjd över hur jag ser ut och att jag är i den kroppsform jag vill vara och det känns härligt. Punkt.
    Att jag var tvungen att berätta detta är just för att det inte är första gången hon säger att jag är tanig, pinnsmal, mager eller rejält petit. Sen vill hon nog bara väl när hon säger så och som att jag ska ta det som en komplimang men det låter i mina öron lite negativt.

Jag har aldrig kommenterat hennes kropp för fem öre.
    Till saken hör att jag är en S i storlek i dom flesta fall och hon kanske är en L.

Hon erkände under detta samtal att hon själv inte är nöjd med sin kropp och hon erkände också att det triggar henne jätte mycket att ha fått en ny ung tjej på jobbet som är smalare än henne som har ätstörningar. Hon sa också att det triggar henne att folk har så mycket energi till att ta hand om sig och röra på sina kroppar och då också upplever resultat i form av viktnedgång eller muskler. Att hon känner sig mer dålig och mullig då.

Jag märkte på henne hur frustrerad hon var inombords när hon pratade om hur dåligt hon tyckte om sin egna kropp och att hon tycker det är jobbigt med mat ibland etc.
    Hon är en sån vän som ibland även kan skicka sms till mig och fråga vad jag gör och ofta så skriver jag som svar på att jag tränat eller precis kommit hem från en promenad. Det kan jag nu känna i efterhand ha dåligt samvete för. Men är det rätt att ha det? Det är ju bara fakta och hon får ju göra vad hon vill med det. Hon vill väl h en välmående kompis? 

Vet inte längre om jag vill dela med mig så mycket utav vad jag ska laga till mat, vilken ny härlig promenadslinga jag tagit i solen och att jag siktar mot att slå mitt person-bästa i armhävningar etc. 
    Tråkigt är det iallafall att man inte ska kunna uttrycka att man är helt och fullt nöjd med sin kropp och sin hälsa utan att känna skam för att trampa någon på tårna. 

Hon måste ju själv förstå att alla är ansvariga för sina egna kroppar. Och Alla gör som dom vill med sina kroppar, träning som inte träning. Men mig kommer hon nog inte kall tanig, spinkig och liten längre efter att jag gjorde klart detta igår.
    Hur tänker ni kring min reflektion? Var det bra att jag visade att så säger man inte om man vill ge en komplimang?

Jah menar det verkar vara okej uppenbarligen i samhället att kommentera och slänga ur sig ord om en smal kropp än en överviktig sådan. 

• Svar på tråden Verkar va ok att kalla mig tanig men hon tycker ändå att ämnet kroppar triggar
  • Anonym (Drömmen om en kollega)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 11:03:15 följande:
    Vaddå rätt? Rätt om vad? Det finns ingen frågeställning om rätt/fel i ts. 
    Är du i alla trådar och skriver korkade inlägg. Jag håller med den du citerade, man behöver ju något för att kunna ta ställning. 
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Drömmen om en kollega) skrev 2025-03-09 11:07:51 följande:
    Är du i alla trådar och skriver korkade inlägg. Jag håller med den du citerade, man behöver ju något för att kunna ta ställning. 
    Varför kartlägger du mig? Det verkar som en ohälsosam besatthet av mig, hur mycket tid och energi lägger du på det? 
  • Anonym (Man)
    Motherinlaw skrev 2025-03-09 10:25:57 följande:

Lägg ut en bild på dig själv så vi kan avgöra vem som har rätt. 

Om hon har rätt eller ej är väl knappast relevant?
    Tycker du det är ok att påpeka alla som är överviktiga också? Och det är ju faktiskt ett samhällsproblem som vi som tar hand om vår hälsa också får betala notan för.
  • Anonym (k)

För henne verkar tanig inte vara en förolämpning då hon vill vara tanig, hon har problem med sig själv och inte orken att göra förändringar. Att ändra allt på en gång är övermäktigt för många och de skulle få lättare om de bara delar ner och börjar med små mål. Men jag vet allt om att faktiskt inte orka och att träning inte alltid ger mer ork.

Jag hoppas att du inte rabblade upp hur du gör för att hålla din kropp i trim under samtalet. Du kan givetvis skicka bilder på vad du gör med träning, mat men tänka på hur du uttrycker dig. Ingen behöver höra om någons kalorisnåla snacks el liknande. Hon ska givetvis inte kalla dig tanig om du inte är ok med det men i övrigt känns det som stora växlar för ingenting.

• Anonym (Ojdå)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 09:22:25 följande:

Vilken tråkig syn du har på dig själv! 

Och ett tips på vägen: om du upplever att alla omkring dig är problematiska får du ta och leta efter minsta gemensamma nämnaren i sammanhanget. 

Känns det troligt att ALLA andra kvinnor är likadana ich problematiska medan du skulle vara unik bland jordens alla kvinnor och inte besitta dessa toxiska egenskaper? Eller kan det vara så att du är en pick-me-tjej?

Ett passivt aggressivt inlägg. Troligtvis av en person som inte är nöjd med sin egen kropp.
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Ojdå) skrev 2025-03-09 12:58:34 följande:
    Ett passivt aggressivt inlägg. Troligtvis av en person som inte är nöjd med sin egen kropp.

Näe inte alls passivt aggressiv, bara ifrågasättande och uppmaning till självreflektion. 

Jag kan inte se att jag nämner något om min kropp eller min uppfattning om den, Eller ens någons kropp överhuvudtaget faktiskt. KAN det vara så att du fantiserar eller försöker du bara provocera? Inget av alternativen får dig att framstå som speciellt sympatisk i alla fall. 

• Anonym (Ojdå)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 13:02:01 följande:

Näe inte alls passivt aggressiv, bara ifrågasättande och uppmaning till självreflektion. 

Jag kan inte se att jag nämner något om min kropp eller min uppfattning om den, Eller ens någons kropp överhuvudtaget faktiskt. KAN det vara så att du fantiserar eller försöker du bara provocera? Inget av alternativen får dig att framstå som speciellt sympatisk i alla fall. 

Jag tänker mer att du vill provocera TS.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Samvete) skrev 2025-03-09 09:47:20 följande:

Tillägg: 
    Hon har alla förutsättningar för att ta tag i det hon inte är nöjd i med sig själv och sitt yttre om det nu stör henne så pass mycket. Hon bor ärligt talat bokstavligen 20 meter från ett nyöppnat fräscht gym. Hon har inga barn, ingen kille, inga husdjur som behöver hennes tid utanför jobbet. 
    Hon har en god ekonomi så hon kan fylla kylen med nyttiga råvaror och ingredienser som smakar bra men som också är hälsosamt. 
    Hon bor precis vid en jätte vacker sjö där det kryllar av människor som både cyklar, springer och promenerar.
    Hon har en vän (jag) som stöttar henne till att träna gemensamt och göra det ihop som en kul grej.
    Hennes ursäkt till detta är att hon inte gillar gymmet för hon är obekväm att träffa någon bekant där hon inte orkar prata med i en sådan miljö, samt att hon jobba till 19.00 i princip varje mån-fredag och då orkar hon inte ställa sig och träna det första hon gör när hon kommer hem. 

Det är hennes val. Hennes kropp. Jag är inte mindre kompis med henne för det. 

Men bara för att hon själv är bitter på sin egna kropp så betyder inte det att jag ska bli kallad tanig/pinne i form av komplimanger och eventuellt trigga hennes kroppsångest genom att ta friska härliga långpromenader som stärker mig. Att jag även gör vissa styrkeövningar hemma ska ju inte ens behöva bli en Big deal som hon gör det till. 

Hon frågar mig som att jag vore ett ufo vad jag får all energi ifrån till att göra detta och hur jag orkar egentligen. 
    Men jag säger det att jag får bara mer och mer energi av att hålla igång och det gäller majoriteten av människor. 

Fast du vet ganska lite om hennes egentliga förutsättningar. Vi är alla olika och har olika begränsningar. Jag håller med att hon inte ska kalla dig för tanig, men som du skriver här så framstår du även som lite världsfrånvänd. Det är inte så enkelt för alla.
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Ojdå) skrev 2025-03-09 13:02:57 följande:
    Jag tänker mer att du vill provocera TS.
    TS? Hur då? Det jag blev citerad på var inte riktat till TS alls.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 13:10:26 följande:
    TS? Hur då? Det jag blev citerad på var inte riktat till TS alls.
    Ditt inlägg #3 är i allra högsta grad skrivet med en bitter ton som är tänkt att ta ner TS. Passivt agressivt.
  • Anonym (Rob)

Typiskt, för dagens klimat med Kroppspositivism.  Vilket endast tycks gälla för tjockisarna.   
    Handlar om avundsjuka bara och hon vill att du ska gå upp i vikt så hon får känna sig bättre i sin kroppshydda.  
    Sjukt är det att den tjocka kroppen ska hyllas när de flesta är överviktiga idag.

• Anonym (Ojdå)
    Anonym (Rob) skrev 2025-03-09 14:00:14 följande:

Typiskt, för dagens klimat med Kroppspositivism.  Vilket endast tycks gälla för tjockisarna.   
    Handlar om avundsjuka bara och hon vill att du ska gå upp i vikt så hon får känna sig bättre i sin kroppshydda.  
    Sjukt är det att den tjocka kroppen ska hyllas när de flesta är överviktiga idag.

Man brukar säga att kvinnor är så snälla och socialt smidiga med en hög grad av empati. Men när det gäller konkurrens utseendemässigt, som dom vet är så viktig, så blir det fulspel.
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Ojdå) skrev 2025-03-09 13:20:15 följande:
    Ditt inlägg #3 är i allra högsta grad skrivet med en bitter ton som är tänkt att ta ner TS. Passivt agressivt.
    Du har missförstått rätt grovt. Inlägg 3 var inte riktat mot TS. Och inte heller aggressivt, varken passivt eller på annat sätt, den tolkningen lägger du in helt själv. 
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Ojdå) skrev 2025-03-09 14:30:17 följande:
    Man brukar säga att kvinnor är så snälla och socialt smidiga med en hög grad av empati. Men när det gäller konkurrens utseendemässigt, som dom vet är så viktig, så blir det fulspel.

Och ALLA kvinnor beter sig så? Eller bara de du och de du umgås med? 

Jag har en hel del kvinnliga vänner och rätt många bekanta, ingen har betett sig så sedan vi lämnade högstadieåldern. 

• Anonym (Tjirp)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 16:44:31 följande:

Jag har en hel del kvinnliga vänner och rätt många bekanta, ingen har betett sig så sedan vi lämnade högstadieåldern. 

* du och de du umgås med, ska det stå såklart. 
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 16:41:51 följande:
    Du har missförstått rätt grovt. Inlägg 3 var inte riktat mot TS. Och inte heller aggressivt, varken passivt eller på annat sätt, den tolkningen lägger du in helt själv. 
    Det är inte direkt riktat till TS, men likväl en av dom som håller med TS.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 16:44:31 följande:

Det finns där, underliggande, och det vet du också. Även om du kanske inte upplever detta bland dina kompisar så är en generell grad av avundssjuka och konkurrens bland kvinnor väldigt vanlig.

Jag vet att du inte vill att det ska vara så, men det finns där.
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Ojdå) skrev 2025-03-09 19:27:25 följande:
    Det är inte direkt riktat till TS, men likväl en av dom som håller med TS.
    Håller med TS i vaddå? Att alla kvinnor är onda backstabbers? Det var ju då inte vad TS skrev. Och om du läser mitt inlägg #2 så ser du att jag stöttar TS. Så varsågod: här är utrymme för dig att erkänna att du hade fel: 
  • Anonym (Tjirp)
    Anonym (Ojdå) skrev 2025-03-09 19:30:00 följande:
    Det finns där, underliggande, och det vet du också. Även om du kanske inte upplever detta bland dina kompisar så är en generell grad av avundssjuka och konkurrens bland kvinnor väldigt vanlig.

Jag vet att du inte vill att det ska vara så, men det finns där.
    Äsch vilket trams. Nej så är det inte generellt eller specifikt för kvinnor. Jag vet att du vill tro att det är
    så men det finns inte där.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-03-09 19:44:15 följande:
    Håller med TS i vaddå? Att alla kvinnor är onda backstabbers? Det var ju då inte vad TS skrev. Och om du läser mitt inlägg #2 så ser du att jag stöttar TS. Så varsågod: här är utrymme för dig att erkänna att du hade fel: 
    Jag läste #2 och ok, jag kan erkänna att jag misstolkade dig en aning. Men vidhåller ändå att denna utseendemässiga konkurrens är vanlig bland damerna.

Kanske inte just i ditt gäng, men generellt.
Svar på tråden Verkar va ok att kalla mig tanig men hon tycker ändå att ämnet kroppar triggar