• Anonym (Bright and shiny)

För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?

Jag hamnade i en diskussion med en man jag dejtade för en massa år sedan och som medgav att han då var upp över öronen förälskad i mig men att han aldrig vågade erkänna det för mig eftersom jag enligt honom var för smart och att han hade känt sig underlägsen i en relation med mig. 

Det stämmer att jag är högintelligent och jag har ofta fått höra det i mitt liv att det kan vara till min nackdel då män i huvudsak önskar sig en kvinna som de inte känner sig hotade intelligensmässigt. Men varför är det egentligen såhär? 

Ska tilläggas att jag lever i ett förhållande sedan länge och att mannen som yttrade orden är singel. Han har också sagt att han numera grämer sig över det faktum att han inte kunde bortse från detta och att han borde ha satsat på mig då han än idag har ett extra gott öga för mig. 

Men ja, frågeställningen då, är det vanligt att män väljer bort kvinnor de finner attraktiva i övrigt för det faktum att hon är över dem i smarthetsgrad, och why so om så är fallet? Ni män som finns här, hur resonerar ni? 

• Svar på tråden För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?
  • Hjelm

Det finns en anledning till att kvinnor som är ovanligt vackra ofta blir tillsammans med svin och psykopater och/eller får stalkers efter sig. Vanliga, vettiga och bra killar tror inte att de har någon chans på henne - att hon spelar i en annan liga - och försöker därför aldrig, om inte hon själv tar första steget. Män med grandiosa egon har inte den ödmjukheten och tycker alltid att de förtjänar allt de vill ha, och är ofta de enda som vågar ta en chans på en exceptionellt snygg kvinna. 

Kan tänka mig att det är samma sak med att framstå som ovanligt intelligent, särskilt framgångsrik karriärmässigt etc. "Normala" män skräms av det för att det får dem att känna sig underlägsna. Så det kan tyvärr vara en utsatt position relationsmässigt för en kvinna.

Så ja, det du beskriver är nog tyvärr ganska vanligt.

• Ezmeraldah
    Hjelm skrev 2025-03-09 08:03:31 följande:

Det finns en anledning till att kvinnor som är ovanligt vackra ofta blir tillsammans med svin och psykopater och/eller får stalkers efter sig. Vanliga, vettiga och bra killar tror inte att de har någon chans på henne - att hon spelar i en annan liga - och försöker därför aldrig, om inte hon själv tar första steget. Män med grandiosa egon har inte den ödmjukheten och tycker alltid att de förtjänar allt de vill ha, och är ofta de enda som vågar ta en chans på en exceptionellt snygg kvinna. 

Kan tänka mig att det är samma sak med att framstå som ovanligt intelligent, särskilt framgångsrik karriärmässigt etc. "Normala" män skräms av det för att det får dem att känna sig underlägsna. Så det kan tyvärr vara en utsatt position relationsmässigt för en kvinna.

Så ja, det du beskriver är nog tyvärr ganska vanligt.

Är det din egen teori eller har du nåt underlag för att det skulle vara så? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Analys) skrev 2025-03-09 06:54:43 följande:

Det var en komplimang och han vill knulla. Förstår inte varför det är så svårt att förstå?

Om man är smidig socialt så ger man komplimanger för saker som personen själv anser stämmer eller vill vara. Det ger bäst utslag.

Det gjorde ju uppenbarligen intryck på TS eftersom hon startade tråden. 

Alternativt kanske han "ångrar sig" NU när hans kompis är ihop med TS och han själv är singel och så kommer han plötsligt på "hur förälskad han var men inte vååågade..."? Också klassiskt. 
  • Anonym (R)

Japp!
    Många män är så tyvärr även om de säger tvärtom.

Men alla kan vi inte säga iallafall.

Sen är alla smarta kvinnor behandlar inte deras partner på samma sätt heller.

• Anonym (B)
    Anonym (Bright and shiny) skrev 2025-03-08 20:42:46 följande:
    (...)

Men ja, frågeställningen då, är det vanligt att män väljer bort kvinnor de finner attraktiva i övrigt för det faktum att hon är över dem i smarthetsgrad, och why so om så är fallet? Ni män som finns här, hur resonerar ni? 

Jag tror att många män är högst medvetna om att kvinnor på en aggregerad nivå alltid praktiserar hypergami, alltså söker relationer med män över sin egen nivå och status. Visst, det finns kvinnor som bryter detta mönster men de är undantagen.

Därför bör en man alltid vara försiktig när en kvinna som på ett eller annat sätt är mer gynnad än han själv visar intresse. Varför gör hon det? Handlar det om genuin attraktion eller finns det andra bakomliggande orsaker som kommer att skapa problem längre ner på vägen. 
  • Anonym (karl)

Jag hade föredragit någon runt min egna nivå (normalbegåvad). Spontant känns det som vi inte fått mycket ut av varandra om hon var väldigt korkad eller väldigt smart.

• Anonym (Tjej med karriär)

Jag har också upplevt att män vill ha någon som är lite mindre smart och framgångsrik än de själva om de inte har väldigt bra självförtroende. 

Jag utbildade mig och skaffade en akademisk utbildning, bodde kvar på min hemort där de flesta i min bekantskapskrets inte utbildat sig och hade mer vanliga arbetaryrken såsom usk, hantverkare, inom skolan, telefonist osv. Fick ofta komplimanger för mitt utseende när jag gick ut, flörtar och kände själv att jag gärna skulle vilja bli tillsammans med en kille inom tex ett hantverksyrke som var trevlig och attraktiv. Brydde mig verkligen inte om han hade akademisk karriär eller inte utan min utbildning och yke hade jag  skaffat för att jag  själv ville ha ett yrke jag gillade, men dessa killar blev aldrig intresserad av en relation med mig. Jag förstod aldrig den här ekvationen på riktigt förrän jag till slut träffade kärleken på annan ort, en intelligent kille med bra utseende, bra utbildning, självförtroende. 

• Anonym (Smart)

Jag tycker om smarta kvinnor. Jag är själv intelligent (tidigare medlem i Mensa, har disputerat) men det är nog mer sannolikt att min flickvän blir professor än att jag blir det för hon har mer driv. Skulle hon lyckas med vore det fantastiskt och jag känner mig inte på minsta sätt hotad av hennes framgångar

• Hjelm
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 09:23:59 följande:
    Inom mina många år inom kvinnojouren har jag sett detta mönster och två goda vänner som är psykolog respektive psykoterapeut delar den erfarenheten.

Kvinnor som är lite extra iögonfallande på något sätt lever ofta farligt. Ännu mer så om de är omedvetna om t.ex. sin skönhet, har låg självkänsla eller är en klassisk duktig flicka som fostrats att ta hand om alla. De är överrepresenterade i destruktiva relationer och lockar tyvärr ofta "bad boys". De snällare och vanligare killarna tror ofta att de inte har chans på en sån tjej.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Smart) skrev 2025-03-09 10:31:20 följande:

Jag tycker om smarta kvinnor. Jag är själv intelligent (tidigare medlem i Mensa, har disputerat) men det är nog mer sannolikt att min flickvän blir professor än att jag blir det för hon har mer driv. Skulle hon lyckas med vore det fantastiskt och jag känner mig inte på minsta sätt hotad av hennes framgångar

Du tillhör de 1 procent smartaste Mao. Tror du att du är representativ för den genomsnittlige mannen?
    Märkligt att behöva förklara det!?
  • Tom Araya

Jag är inte dum i huvudet och jag vill inte ha en kvinna som är det heller, men det finns något som bär emot, att man inte vill känna sig underlägsen men också frågeställningen om man duger för henne och detta är för mig kopplat till både intelligens, utbildning, inkomst, utseende och kroppslängd.

Detta påverkar mig vilka jag raggar på och vilka jag försöker att etablera en mer seriös relation med.

Man går med tanken att man nog får bättre utdelning av sina ansträngningar om hon är mer lagom och likaså att relationen kan bli mer stabil och trygg om inte den ene är för långt ifrån den andre och särskilt att mannen inte har lägre status i något av de nämnda egenskaperna.

• Anonym (Analys)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:57:03 följande:
    Du tillhör de 1 procent smartaste Mao. Tror du att du är representativ för den genomsnittlige mannen?
    Ja, det var faktiskt inte vidare smart tänkt.
  • Anonym (Smart)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:57:03 följande:
    Är min åsikt inte värd någonting för att jag inte representerar den genomsnittliga mannen just vad gäller begåvning och utbildning? Dessutom var frågeställningen "Ni män som finns här, hur resonerar ni?". Jag är en man som finns här, och jag har berättat om hur jag resonerar.

Oberoende av begåvning är jag ju en man som är högst genomsnittlig i massor av andra avseenden, och saken här gäller ju att jag har en flickvän som är/är på god väg att bli klart mer framgångsrik än jag, och jag berättar om hur jag känner inför det.
  • Anonym (Smart)
    Anonym (Analys) skrev 2025-03-09 11:25:38 följande:
    Ja, det var faktiskt inte vidare smart tänkt.
    Det måste vara jobbigt för dig att bli provocerad av att någon utger sig för att vara högbegåvad på ett internetforum.
  • Anonym (Analys)
    Anonym (Smart) skrev 2025-03-09 16:42:29 följande:
    Det måste vara jobbigt för dig att bli provocerad av att någon utger sig för att vara högbegåvad på ett internetforum.
    Nja, jag är tillräckligt smart för att förstå att avvikelser finns inom alla områden och teorier.

Frågeställningen handlade om det är vanligt att män väljer bort kvinnor som är mer intelligenta än dom själva. Svaret är troligen ja. Sen finns du och troligen även fler som inte bryr sig, alternativt gillar det.

Men TS ville ha svar på om många män gör det valet och varför.

Jag är inte så lättprovocerad.
  • Anonym (LaQueefaQueen)

Eller så sa han bara det för att det lät snällare än att säga att du var för ful/oattraktiv för att dejta. Vem vet och vem bryr sig. Men det är sant dock att fula kvinnor brukar fördjupa sig i studier för de går aldrig ut på dejt och har därmed tid medan snygga brudar inte har tid att plugga för att de ligger på rygg med särade ben dygnet runt. 

• Anonym (IQ 129)
    Anonym (LaQueefaQueen) skrev 2025-03-09 19:45:09 följande:

Eller så sa han bara det för att det lät snällare än att säga att du var för ful/oattraktiv för att dejta. Vem vet och vem bryr sig. Men det är sant dock att fula kvinnor brukar fördjupa sig i studier för de går aldrig ut på dejt och har därmed tid medan snygga brudar inte har tid att plugga för att de ligger på rygg med särade ben dygnet runt. 

Du borde röka lite mindre ganja om du tror på det där.
  • Anonym (LaQueefaQueen)
    Anonym (IQ 129) skrev 2025-03-09 20:01:30 följande:
    Du borde röka lite mindre ganja om du tror på det där.
    Hur ska jag röka mindre när jag inte röker alls? Huh? Det märks att du bara har 129 i iq. 
  • Anonym (Kan nog ligga något i det)

Jag tror det kan nog ligga något i det. Även om det inte skulle störa mig så pass att jag hade avstått om jag hade gillar en tjej förövrigt så hade jag inte sett att hon var mycket smartare än mig som något positivt. 

Tror man skall vara ungefär jämnkorkade.

Nu har nog ärligt talat de ex jag haft utom en varit betydligt smartare än mig och hon som inte var det, det var den relationen som funkade minst dåligt. 

• Themis
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 09:23:59 följande:
    Det lärs ut som fakta inom ämnet psykologi att det är så, i alla fall hittills.

En lättläst approach till ämnet:

swaay.com/men-intimidated-successful-women

Och ett litet praktiskt test som avslöjar att det folk gör och det folk säger inte alltid stämmer överens:

psychology-spot.com/men-are-threatened-by-smart-women/
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?