• Anonym (Dani)

Äckelkänsla efter ätit godis

Till att börja med: jag har aldrig haft ätstörning eller haft dålig syn på min kropp som påverkar detta.

Senaste tiden så har jag däremot börjat få äckelkänsla i kroppen efter jag ätit godis/något sött. Som ångest smyger sig på direkt när man ätit och börjar må dåligt att jag ätit det. Inget illamåendet utan mår dåligt psykiskt att jag ätit godis, ångrar mig direkt efter. 

Har sedan januari varit striktare med att inte äta godis/sött så ofta jag gjort och resulterat i att jag väldigt sällan ätit godis eller köpt läsk sedan dess och varit glad över att det gått så bra.

Men när jag väl unnar sig så ångrar jag mig DIREKT, får en rejäl äckelkänsla i kroppen och tänker att jag aldrig mer vill äta godis igen. Är det för att jag inte äter lika mycket sött som förut ? 

• Svar på tråden Äckelkänsla efter ätit godis
  • Anonym (Mx)

Då satsar du lite väl hårt på att äta rätt. Ett sunt leverne tillåter tillfälligt slarv/njutning. 

• Anonym (Ssk)

När man börjar vänjat sig av med snabba kolhydrater får man större könslighet för dem. Ångesten kan  härledas till en dipp i blodsockret och behöver inte alls ha med någon ätstörning att göra.

Om du mår sämre efter att ha ätit sötsaker så är det bättre att du hittar något annat gott alternativ. När jag till exempel vill trycka i mig läsk och kakor äter jag ägg istället. Efter det är suget borta.

• Anonym (eh)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-03-08 18:37:18 följande:

Om du mår sämre efter att ha ätit sötsaker så är det bättre att du hittar något annat gott alternativ. När jag till exempel vill trycka i mig läsk och kakor äter jag ägg istället. Efter det är suget borta.

Ett rätt konstigt råd ändå när TS verkar vilja kunna äta några bitar ibland, inte proppa i sig tråkiga ägg för att få bort ett sug.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (eh) skrev 2025-03-08 18:58:44 följande:
    Ett rätt konstigt råd ändå när TS verkar vilja kunna äta några bitar ibland, inte proppa i sig tråkiga ägg för att få bort ett sug.
    Ja det är upp till ts. Jag berättade bara min egen erfarenhet och vad som har hjälpt många av mina klienter.
  • Anonym (Samma)

Får samma, fast för mig är det fysiskt.
    Mitt tips är: lyssna på din kropp. Om du ska unna dig så ta bara ett fåtal bitar. Vi är ju faktiskt inte skapta för att äta så mycket sött. Max 25gram/dag är rekommendationen. 

• Anonym (Dani)

Tack för alla svar, vill kunna unna mig då och då utan att få sådan ångest/äckelkänsla efter. Att kunna unna mig en lördag eller söndag t.ex. 

Anonym (Samma): Ska nog testa det istället, kanske inte blir sådan känsla vid mindre intag.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Dani) skrev 2025-03-09 10:48:19 följande:

Tack för alla svar, vill kunna unna mig då och då utan att få sådan ångest/äckelkänsla efter. Att kunna unna mig en lördag eller söndag t.ex. 

Anonym (Samma): Ska nog testa det istället, kanske inte blir sådan känsla vid mindre intag.

Jag skulle prompt vilja hävda att det du känner är ytterst sunt. Det är verkligen inte normalt att äta en massa godis utan att må dåligt av det. Så återigen, var tacksam för att du känner av det på ett negativt sätt och lyssna på det. 
  • Anonym (Dani)
    Anonym (Samma) skrev 2025-03-09 14:18:06 följande:
    Jag skulle prompt vilja hävda att det du känner är ytterst sunt. Det är verkligen inte normalt att äta en massa godis utan att må dåligt av det. Så återigen, var tacksam för att du känner av det på ett negativt sätt och lyssna på det. 
    Tack, mår mycket bättre när jag t.ex. äter en frukt eller en bra måltid istället. Satsar mycket på träning just nu så det kanske är ytterligare en orsak varför jag får sånna känslor efter sött. 
  • Anonym (eh)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-03-08 20:00:45 följande:
    Ja det är upp till ts. Jag berättade bara min egen erfarenhet och vad som har hjälpt många av mina klienter.
    Hjälpsamt att hålla fast vid ett råd som inte gäller TS situation...
  • Anonym (Ej ssk)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-03-08 18:37:18 följande:

När man börjar vänjat sig av med snabba kolhydrater får man större könslighet för dem. Ångesten kan  härledas till en dipp i blodsockret och behöver inte alls ha med någon ätstörning att göra.

Varför skulle man få en blodsockerdipp i samband med godisintag? Det kommer ju i så fall en stund efter och sjunker enbart för att det varit högre än normalt en stund. TS skriver ju direkt efter. Tror inte att det är en trolig anledning.
Svar på tråden Äckelkänsla efter ätit godis