• Anonym (Kontorsnisse)

Ge upp kontorsjobb?

Hej
    För att ge lite bakgrundshistoria. Det tar mig ca 2h/dag att ta mig till och från mitt nuvarande arbete och jag skulle såå gärna vilja jobba i den stad jag bor i men det finns inga kontorsjobb inom det jag är utbildad för, i min stad. Jag är trött på att missa så mycket tid med mitt småbarn alternativt gå miste om lön för att jag går ner i tid för att vara med mitt barn. Känns som en oändlig loop där jag bara förlorar oavsett. Hur skulle ni göra? 
    Jag har redan flera år med csn för olika studier och ekonomisk kan jag inte sätta mig i skolbänken igen. Alternativet är typ att köra truck på lager eller jobba på typ Ica. Känns sådär :/..

• Svar på tråden Ge upp kontorsjobb?
  • Anonym (Kim)

"kontorsjobb inom det jag är utbildad för" vad menar du med det? Är det inom någon särskild bransch eller vad? Kontorsjobb finns ju annars på alla ställen, kontor är ju kontor liksom.

Låte konstigt att det enda alternativet till ditt "smala" kontorsjobb skulle vara att typ köra truck eller jobba på ICA

• Dexter dot com

Ser inget problem med att varken jobba på ICA eller på lager om man är beredd att jobba kvällar och helger. Lägga 2 timmar om dagen i restid om man inte måste verkar dumt.

• Anonym (Kontorsnisse)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-08 15:05:53 följande:

"kontorsjobb inom det jag är utbildad för" vad menar du med det? Är det inom någon särskild bransch eller vad? Kontorsjobb finns ju annars på alla ställen, kontor är ju kontor liksom.

Låte konstigt att det enda alternativet till ditt "smala" kontorsjobb skulle vara att typ köra truck eller jobba på ICA

Jag är kontorsnisse inom ett "tekniskt område" men i min stad finns typ bara HR, någon form av samordnare eller handläggare. Jag har provat söka såna jobb men får inte napp. Antar att socionomer är hett för det.
  • Anonym (Kontorsnisse)
    Jemp skrev 2025-03-08 14:57:30 följande:

Kan du inte få jobba vissa dagar hemifrån?

Jo vissa dagar men det känns inte tillräckligt.. jag tycker det tar på krafterna att lämna barnet hos den andra föräldern för att gå upp tidigt och pendla, tar liksom ett dygn innan jag ser mitt barn för hen är morgontrött och jag sticker tidigt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kontorsnisse) skrev 2025-03-08 14:55:15 följande:
    Ge upp kontorsjobb?

Hej
    För att ge lite bakgrundshistoria. Det tar mig ca 2h/dag att ta mig till och från mitt nuvarande arbete och jag skulle såå gärna vilja jobba i den stad jag bor i men det finns inga kontorsjobb inom det jag är utbildad för, i min stad. Jag är trött på att missa så mycket tid med mitt småbarn alternativt gå miste om lön för att jag går ner i tid för att vara med mitt barn. Känns som en oändlig loop där jag bara förlorar oavsett. Hur skulle ni göra? 
    Jag har redan flera år med csn för olika studier och ekonomisk kan jag inte sätta mig i skolbänken igen. Alternativet är typ att köra truck på lager eller jobba på typ Ica. Känns sådär :/..

Då är det väl bättre att gå ner lite i arbetstid så att du kan fortsätta att jobba med det du är utbildad i? Under förutsättning att du gillar detta jobb förstås. Att köra truck i några år lär ju inte vara meriterande i ett tekniskt yrke. Var inte för snål, gå ner i tid så kan du behålla jobbet och få mer tid för barnet! Det är en kort , kort tid som barnen är små och verkligen vill vara med oss föräldrar. 
  • Anonym (Kontorsnisse)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-08 15:33:08 följande:
    Då är det väl bättre att gå ner lite i arbetstid så att du kan fortsätta att jobba med det du är utbildad i? Under förutsättning att du gillar detta jobb förstås. Att köra truck i några år lär ju inte vara meriterande i ett tekniskt yrke. Var inte för snål, gå ner i tid så kan du behålla jobbet och få mer tid för barnet! Det är en kort , kort tid som barnen är små och verkligen vill vara med oss föräldrar. 
    Tack för tips. Ja det är just det med tanken på cv:et - "det ser bra ut", samtidigt vill man inte gå miste om pengar men klart den lille är viktigast 😊
Svar på tråden Ge upp kontorsjobb?