• Anonym (E)

Hur mycket ska man rädda chefen?

Vi hade nyligen en konferensdag där vår chef, vi kan kalla henne Anna, och avdelningschefen, vi kan kalla henne Karin, deltog. Karin har en hög befattning i organisationen. (Jag vill inte gå in på fler detaljer av uppenbara skäl.)

Karin är en riktigt bra chef, mycket kompetent och påfallande intelligent. 

Mina kollegor är också toppen och gör ett fantastiskt jobb. 

Jag har andra uppgifter och befinner mig vid sidan av eller hur jag ska uttrycka det. 

Det visade sig i alla fall att Anna inte hade planerat någon agenda för dagen och dessutom glömt att boka vissa saker. Hon läste mest från en presentation. 

Karin försökte styra upp situationen men som chef på den nivån så är hon ju inte insatt i allt vi gör. 

Jag insåg att Anna inte heller är det, vilket trots allt är hennes jobb, och det höll på att bli riktigt pinsamt. 

Det slutade med att jag mer eller mindre tog över för att mina kollegor inte skulle framstå i dålig dager inför Karin. 

Kollegorna gör som sagt ett fantastiskt jobb men Anna verkar inte förstå verksamheten ibland och är oinsatt på ett sätt som är obegripligt. 

Jag har lätt för att anta ett övergripande perspektiv och se helheten medan mina kollegor är mer fokuserade på sitt så det föll sig så att jag fick beskriva den genomförda och planerade verksamhetsutvecklingen. 

Det blev pinsamt tyst när Anna inte kunde svara på frågorna och mest svamlade så jag tog över för kollegornas skull. Jag ville lyfta deras arbete inför Karin. 

Till slut var det nästan som om Anna lämnade över till mig och verkade lättad över att jag hade koll . 

Samtidigt är hon en känslig person som man inte vill stöta sig med så jag ville inte ta över för mycket heller. 

Det är inte första gången jag har fått ?rädda? henne. Hon brukar vilja att jag läser igenom hennes rapporter och det är nästan hisnande dåligt ibland så jag har fått skriva om dem i stora delar. 

Anna har inga synpunkter på det så antagligen vet hon att jag har bättre koll men hur kan det då vara så?

Jag har som sagt andra uppgifter och betydligt lägre lön (lägst av alla i vår grupp) och ändå är det ofta mina ideér som blir en del av verksamhetsutvecklingen. 

Vår förra chef på Annas nivå såg och uppskattade det. När han slutade föreslog han faktiskt att jag skulle söka hans jobb, alltså det som Anna har nu. 

Jag gillar mitt jobb men ibland önskar jag att jag hade sökt chefsjobbet för som det är nu så gör jag en del av chefens jobb och hon får all cred för det. 

Jag måste ju dessutom ta av min arbetstid för att skriva om och styra upp saker vilket tidvis blir väldigt stressigt. 

Framför allt mår jag dåligt över att Anna framställer mina otroligt duktiga kollegor i dålig dager när hon svamlar och är oinsatt i både interna och externa sammanhang. De förtjänar så mycket bättre. 

Hur fasen hanterar man en sådan här situation? Jag kan ju inte säga till chefen att det blir stressigt ibland för att hon inte gör sitt jobb. 

Min väninna tycker att jag borde släppa igenom chefens rapporter som de är men det skulle ju drabba mina kollegor och även mig som ingår i arbetsgruppen. 

• Svar på tråden Hur mycket ska man rädda chefen?
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-03-08 13:37:32 följande:

När du skriver om rapporterna, visar du henne vad du ändrar eller är det bara "gör om och göra rätt"? Hur länge har hon varit på er arbetsplats?

Jag har haft chefer tidigare där man fått visa hur saker funkar, även om det har rätt kompetens för rollen så är alla arbetsplatser olika, det är rätt naturligt att någon i "vanliga" personalen som har koll och varit där en stund visar i början, men  det ska ju även vara en övergående period.

Angående rapporterna, om du visar henne ändringarna och förklarar vad och varför så kanske hon lättare kan förstå och lära sig att göra dom själv helt enkelt. Om du ändå har visat henne tidigare hur det ska göras så försök skyller på att du har ont om tid eller något när hon ber dig kolla så du vet inte om du hinner innan den ska iväg så får hon klara det själv tänker jag

Hon har jobbat där en längre tid så jag förstår inte varför hon fortfarande inte fattar. Sedan är det en hel del slarv också i sammanhang där det inte får förekomma. Jag brukar gå in och ändra sådant direkt. 

Jag säger inget för det vore genant att påtala sådant. Helt ärligt tror jag inte att hon läser igenom ändringarna heller. 

Mina kollegor ser ju också det här och reagerar på samma saker. Jag brukar be dem läsa igenom mina ändringar i rapporterna för jag har större förtroende för dem även om det låter hemskt. 

Annas företrädare var så jäkla bra. Han var ödmjuk och lyhörd i början samtidigt som han hade driv och bra ledaregenskaper och han lärde sig fort hur allt fungerar. Vi jobbade så otroligt bra ihop. 

• Tow2Mater

Du skulle vågat sökt chefsjobbet. Du verkar vilja de ska sparka en chef och erbjuda dig jobbet utan att du behöver söka det. Så fungerar det inte.

Hjälp din chef att göra er arbetsplats bättre. Sedan kan du söka jobbet när och om hon söker sig vidare och hennes position öppnas upp.

• Fiona M

Sluta rädda upp situationer du inte ansvarar för.
    Ska du göra det ska du ha det i din arbetsbeskrivning så du kan visa på det när du söker ny tjänst, för ny tjänst kommer du behöva söka förr eller senare -eller bränna ut dig här.

• Fiona M
    Anonym (E) skrev 2025-03-08 13:47:34 följande:
    Som jag skrev ovan har Karin till och med bett mig att göra om Annas arbete så hon vet. 
    Katin är alltså också en dålig chef.
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2025-03-08 13:45:03 följande:
    Karin ger mig mycket positiv feedback också och bra löneförhöjningar varje år. 

Jag tror att det som skaver lite för mig är att jag gör ett betydligt mer avancerat jobb än min titel antyder. Det är ok nu, jag får som sagt cred av Karin och högre lön än andra i min position, men om jag någon gång måste söka mig vidare så reflekterar inte min titel det.

Om du har andra uppgifter och betydligt lägre lön - lägst av alla i er grupp - men högre lön än andra i din position, kanske du ska vidareutbilda dig t ex till det som de andra i gruppen är utbildade till? Formell utbildning är också viktig för att kunna söka och få högre positioner och högre löner.
  • Fiona M
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 14:03:51 följande:
    Om du har andra uppgifter och betydligt lägre lön - lägst av alla i er grupp - men högre lön än andra i din position, kanske du ska vidareutbilda dig t ex till det som de andra i gruppen är utbildade till? Formell utbildning är också viktig för att kunna söka och få högre positioner och högre löner.
    Bra poäng. 
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 13:57:49 följande:

Du skulle vågat sökt chefsjobbet. Du verkar vilja de ska sparka en chef och erbjuda dig jobbet utan att du behöver söka det. Så fungerar det inte.

Hjälp din chef att göra er arbetsplats bättre. Sedan kan du söka jobbet när och om hon söker sig vidare och hennes position öppnas upp.

Nej så tänker jag absolut inte. Det var min förra chef som föreslog att jag skulle söka hans jobb men jag vill egentligen inte vara chef.

Däremot anser jag att min kollegor (och jag) förtjänar en bättre chef. 
  • Anonym (E)
    Fiona M skrev 2025-03-08 13:59:39 följande:
    Katin är alltså också en dålig chef.
    I det avseendet ja men i övrigt är hon en av de bästa chefer jag har haft. 
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 14:03:51 följande:

Helt sant men jag gillar verkligen mitt jobb och mina kollegor. I nuläget är det inte ett problem men om jag ska söka mig vidare någon gång så lär det bli det. 

Dessutom är jag ensamstående på heltid så jag kan inte prioritera det innan barnen är självförsörjande. Det skulle bli för tajt ekonomiskt att börja plugga igen. 

Jag har två universitetsexamina men inom andra områden och en hel del arbetslivserfarenhet. 

• EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-03-08 12:39:05 följande:

Min väninna tycker att jag borde släppa igenom chefens rapporter som de är men det skulle ju drabba mina kollegor och även mig som ingår i arbetsgruppen. 

Din väninna har faktiskt rätt. Du ska inte rädda din chef och absolut inte läsa igenom och förbättra hennes rapporter. Då är det bättre att de högre upp får veta att hon faktiskt inte fungerar som chef och istället anställa någon som fungerar, exempelvis dig. 
  • Virriga Vera

Eftersom Karin är medveten om problemet så fattar jag inte varför du tror att ni i arbetsgruppen kommer att råka illa ut? Sluta täcka upp för Anna.

• Anonym (Klose)
    Anonym (E) skrev 2025-03-08 12:39:05 följande:
    Hur mycket ska man rädda chefen?

Vi hade nyligen en konferensdag där vår chef, vi kan kalla henne Anna, och avdelningschefen, vi kan kalla henne Karin, deltog. Karin har en hög befattning i organisationen. (Jag vill inte gå in på fler detaljer av uppenbara skäl.)

Karin är en riktigt bra chef, mycket kompetent och påfallande intelligent. 

Mina kollegor är också toppen och gör ett fantastiskt jobb. 

Jag har andra uppgifter och befinner mig vid sidan av eller hur jag ska uttrycka det. 

Det visade sig i alla fall att Anna inte hade planerat någon agenda för dagen och dessutom glömt att boka vissa saker. Hon läste mest från en presentation. 

Karin försökte styra upp situationen men som chef på den nivån så är hon ju inte insatt i allt vi gör. 

Jag insåg att Anna inte heller är det, vilket trots allt är hennes jobb, och det höll på att bli riktigt pinsamt. 

Det slutade med att jag mer eller mindre tog över för att mina kollegor inte skulle framstå i dålig dager inför Karin. 

Kollegorna gör som sagt ett fantastiskt jobb men Anna verkar inte förstå verksamheten ibland och är oinsatt på ett sätt som är obegripligt. 

Jag har lätt för att anta ett övergripande perspektiv och se helheten medan mina kollegor är mer fokuserade på sitt så det föll sig så att jag fick beskriva den genomförda och planerade verksamhetsutvecklingen. 

Det blev pinsamt tyst när Anna inte kunde svara på frågorna och mest svamlade så jag tog över för kollegornas skull. Jag ville lyfta deras arbete inför Karin. 

Till slut var det nästan som om Anna lämnade över till mig och verkade lättad över att jag hade koll . 

Samtidigt är hon en känslig person som man inte vill stöta sig med så jag ville inte ta över för mycket heller. 

Det är inte första gången jag har fått ?rädda? henne. Hon brukar vilja att jag läser igenom hennes rapporter och det är nästan hisnande dåligt ibland så jag har fått skriva om dem i stora delar. 

Anna har inga synpunkter på det så antagligen vet hon att jag har bättre koll men hur kan det då vara så?

Jag har som sagt andra uppgifter och betydligt lägre lön (lägst av alla i vår grupp) och ändå är det ofta mina ideér som blir en del av verksamhetsutvecklingen. 

Vår förra chef på Annas nivå såg och uppskattade det. När han slutade föreslog han faktiskt att jag skulle söka hans jobb, alltså det som Anna har nu. 

Jag gillar mitt jobb men ibland önskar jag att jag hade sökt chefsjobbet för som det är nu så gör jag en del av chefens jobb och hon får all cred för det. 

Jag måste ju dessutom ta av min arbetstid för att skriva om och styra upp saker vilket tidvis blir väldigt stressigt. 

Framför allt mår jag dåligt över att Anna framställer mina otroligt duktiga kollegor i dålig dager när hon svamlar och är oinsatt i både interna och externa sammanhang. De förtjänar så mycket bättre. 

Hur fasen hanterar man en sådan här situation? Jag kan ju inte säga till chefen att det blir stressigt ibland för att hon inte gör sitt jobb. 

Fokusera på att göra ditt jobb. I situationer där du utöver det kan stödja din chef ska du givetvis göra det. 

Så mycket prat om att folk ska vara bra chefer. Man glömmer ofta hur viktigt det är att vara en bra underordnad. Du ger intryck av att vara en bra underordnad. Det ska du ha cred för. Förändra inte det.

Men som sagt. Fokusera på ditt jobb, inte chefens jobb. Där någonstans går gränsen från att vara en bra underordnad till att vara en för egen del destruktiv underordnad.
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-03-08 13:45:03 följande:

Det har du rätt i men det var inte min intention och jag var absolut inte bufflig, Jag ville inte ta över utan försökte rädda situationen och Anna verkade som sagt lättad över det. Hon kan medvetet vända sig till mig under möten och fråga när hon inte har koll. Jag tror inte att hon fattar hur det framstår. 

Jag täcker också bara upp när det gynnar arbetsgruppen och den dagen var ett sådant tillfälle eftersom vi skulle gå igenom vårt arbete. Om man hade lyssnat på Anna så hade det framstått som om vi inte gör någonting. 

Jo, jag tror att Karin ser det här. Hon har till och med bett mig göra om Annas arbete ibland vilket försatte mig i en jobbig situation för det var ju inte roligt för Anna. 

Karin ger mig mycket positiv feedback också och bra löneförhöjningar varje år. 

Jag tror att det som skaver lite för mig är att jag gör ett betydligt mer avancerat jobb än min titel antyder. Det är ok nu, jag får som sagt cred av Karin och högre lön än andra i min position, men om jag någon gång måste söka mig vidare så reflekterar inte min titel det. 

Annas rapporter handlar ju om vårt arbete så det drabbar hela arbetsgruppen när hon inte ens kan beskriva vad vi gör. Det är dessutom rena felaktigheter ibland. 

Jag har otroligt kompetenta och professionella kollegor men i stället för att se värdet av det så har Anna ibland känt sig hotad av det. 

Tidigare jobbade vi väldigt tajt i gruppen men Anna har börjat utesluta kollegorna i vissa sammanhang och det blir bara fel för hon kan inte deras områden. 

Om du för bra löneförhöjning varje år, hur kommer det sig att du fortfarande har lägst lön i arbetsgruppen? 
    Det låter lite märkligt. 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-03-08 13:56:46 följande:

Hon har jobbat där en längre tid så jag förstår inte varför hon fortfarande inte fattar. Sedan är det en hel del slarv också i sammanhang där det inte får förekomma. Jag brukar gå in och ändra sådant direkt. 

Jag säger inget för det vore genant att påtala sådant. Helt ärligt tror jag inte att hon läser igenom ändringarna heller. 

Mina kollegor ser ju också det här och reagerar på samma saker. Jag brukar be dem läsa igenom mina ändringar i rapporterna för jag har större förtroende för dem även om det låter hemskt. 

Annas företrädare var så jäkla bra. Han var ödmjuk och lyhörd i början samtidigt som han hade driv och bra ledaregenskaper och han lärde sig fort hur allt fungerar. Vi jobbade så otroligt bra ihop. 

Du bör absolut gå högre upp om inte Karin lyssnar. Anna kan uppenbarligen inte var chef. 

Och sluta genast att täcka upp! 
Svar på tråden Hur mycket ska man rädda chefen?