• Anonym (Babymama)

Platt huvud

Hej! Jag önskar råd och erfarenheter om platta huvuden på era bebisar.
    Min lilla tjej är nu 2 månader och har en del asymetri på hennes huvud då hon vägrade att sova i något annat än babysittern första månaden i hennes liv.
    Nu sover hon inte där längre.
    Vi försöker ha henne sittandes mycket. Än sålänge hatar hon att ligga på mage.. så är lite svårt att variera.

Någon mamma eller pappa som kan berätta om egen erfarenhet eller kan ge tips?

• Svar på tråden Platt huvud
  • Anonym (Fia)

Vad säger de på bvc? Apropå på vilket sätt skallen är asymmetrisk tänker jag. ligga på sidan med sådana där speciella kilkuddar man köper till det? Och växla sida mycket? Mina hade alltid sådana där kuddar som förebygger platt bakhuvud när de låg på rygg också, även i vagn. Det mesta ska ju gå att rätta till när de är så små tänker jag, bra att det upptäcktes tidigt! 😊
    kan nu ha barnet väldigt mycket i bärsele/sovandes på er på mage när ni sitter i soffan osv?

• Anonym (Babymama)

Lite asymmetrisk och lite platt. Inget allvarligt men jag oroar mig hela dagarna.
    Just nu sover hon på min mage. Men sjal och bärsele är hon inte heller sugen på ännu haha.
    Bvc säger inte mer än att "försök att hon inte ligger så mycket".
    Vi fick liksom ingen info om detta innan så jag blev lite tagen på sängen när jag såg att hon började se lite platt ut.
    Hon har en liten kudde med en grop i som hon börjar sova med.
    Hoppas den kan hjälpa lite!

• Anonym (Kudde)

Bra att ni gör något åt saken redan nu. Vår son hade platt huvud och det enda bvc gjorde var att skälla på oss att han måste ligga på mage och inte rygg eller sitta i babysitter. Även fast han under dagarna nästan aldrig låg på rygg.

Så när han var 4 månader köpte jag en kudde men då var det redan för sent. Hjälpte inte så mycket och nu är han 10 månader gammal och är fortfarande lite platt bak

• Anonym (Babymama)

Trist att man blivit så dåligt informerad.
    Jag vet att det är enbart av kosmetiska skäl - men är det något man kan förebygga så hon inte får komplex så vill jag ju göra något åt det.
    Har beställt en kudde nu. Och varierar henne från båda sidor huvudet när hon sover. Men hon hatar fortfarande att ligga på mage. 
    Jag tvingar henne - några gånger per dag, korta stunder. Men ibland känns det som att hon bara kommer tycka sämre om att ligga på mage i framtiden av det .

• Anonym (Snett)

Mitt barn föddes sned i nacken, vilket gjorde att han redan vid en månad var platt på ena sidan. Vi fick genast remiss till sjukgymnast och fick med en massa stretchövningar hem. Vi fick också tips på hur vi skulle träna magläge. Vår son hatade också magläge, men vi lät honom ligga på mage på vårt bröst, eller i knät. Ett annat bra tips var att lägga honom på mage på en kudde, så att han kom upp lite. Då var det roligare att ligga på mage. För att fortsätta stärka bålen var sjukgymnasten också noga med att vi INTE hade en så kallad ergonomisk sittdel på vagnen, utan en vanlig platt. 

Nu är sonen fem och har ett alldeles normalt huvud!

• Anonym (Babymama)

Härligt att höra.
    Jag har oroat sänder mig för det här, men börjar sakta se lite skillnad till det bättre.
    Vi fortsätter kämpa med magläget så länge.

Svar på tråden Platt huvud