• Anonym (döttstrött på det)

Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)

Jag väger mig var tredje dag. Undantaget vägning 2, det var nästan en månad senare. Siffrorna är gång till gång, så från invägning till vägning 2, från vägning 2 till vägning 3 osv.

Invägning: +-0 (så klart)
    Vägning 2: +2,8 kg
    Vägning 3: +0,3 kr
    Vägning 4: -0,9 kg
    Vägning 5: +-0 kg
    Vägning 6: +-0 kg
    Vägning 7: +0,3 kr
    Vägning 8: -1,2 kg (idag)

Jag väger mig alltid på morgonen innan frukost. Det som är olika är om jag är naken  eller har trosor+t-shirt på mig.

Jag har ett övergripande viktmål att gå ner till tvåsiffrigt så det är inte som att jag redan väger ingenting och inte har något att ta av. Mitt "lilla steg" är att gå ner till min vikt innan medicinerna kickade in för ganska exakt ett år sedan, vlket är för ca 8 kg sen.

Varför gör min kropp så här mot mig? Vad gör jag för fel? Varför hatar jag mig själv?

• Svar på tråden Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)
    Anonym (Klar med min viktresa) skrev 2025-03-31 14:54:01 följande:
    Hej! 
    För det första måste du verkligen bestämma dig. Ingen annan kan säga till dig utan du måste vara mentalt förberedd. Lite som en alkoholist, man måste ner till botten för att förstå vidden och klara av det. Jag var också uppe på 3 siffrigt men har nu tappat nästan hälften.

1. Jag tycker att 1700kcal är mycket. Äter du ungefär samma vardag som helg så skulle jag lägga mig på 1300kcal/dag. Vill du unna dig lite mer gott någon dag i veckan så skulle jag dra ner till 1100 kcal.
    2. Ät mer protein och mindre fett/kolhydrater.
    3. Träning börja gå lite mer på dagarna, testa vattengympa det är helt magiskt om man har så hög övervikt.
    4. Försök få in rutiner, att ligga hela/halva dagarna är inte normalt. 

Man tänker att man bara unnar sig lite. Men ha i åtanke att ex 100g blandade nötter är 600kcal dvs ett halvt dags intag, 100g marabou mjölkchoklad över 500kcal.
    1 näve blandade nötter och 100g choklad i veckan medför att du måste äta 1100kcal mindre i mat den veckan. Dricker du sen juice, läsk, alkoholhaltiga drycker så springer det iväg ännu mer.

MEN du kan bara lyckas om du själv är beredd att ge 100% 
    Grattis.

1. Jag har som jag skrivit nu dragit ner ytterligare. Till ca 1400, plus lagt till fasta, så en dag med 0.
    2. Jag behöver bli bättre på att äta protein, ja. Missar ofta proteinmålet. 
    3. Jag behöver träna mer förmodligen. Aldrig att jag skulle gå på vattengympa dock. Men jag håller på att spara till någon slags motionsmaskin, jag har inte bestämt mig vilken än. En gång i tiden älskade jag att cykla, men vågar inte numer. 
    4. Nej, det är inte normalt, det vet jag också. 

Vem äter 100 gram nötter i en sittning? Och självklart, om jag unnar mig något så går även det in i loggen, och är inte utöver, utan inräknat i dagens intag. Även om jag skulle dricka något som innehåller kalorier så loggas det och räknas med i dagens intag.
  • Anonym
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-08 10:56:24 följande:
    Tack för ditt inlägg.

Jag sover kanske snarare för mycket ibland. Jag har en del problem med sömnen och måendet som gör att jag faktiskt kan ligga i sängen tills det gör ont, 12-16 timmar. Det händer inte jätteofta att det blir så mycket som 16 men det är inte heller ofta mindre än 10-12. 
    Här har vi en stor del av problemet.
    Alltså, att ligga i sängen minst halva dygnet.
  • Anonym (Klar med min viktresa)
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 15:38:15 följande:
    Grattis.

1. Jag har som jag skrivit nu dragit ner ytterligare. Till ca 1400, plus lagt till fasta, så en dag med 0.
    3. Jag behöver träna mer förmodligen. Aldrig att jag skulle gå på vattengympa dock. Men jag håller på att spara till någon slags motionsmaskin, jag har inte bestämt mig vilken än. En gång i tiden älskade jag att cykla, men vågar inte numer. 

Vem äter 100 gram nötter i en sittning? Och självklart, om jag unnar mig något så går även det in i loggen, och är inte utöver, utan inräknat i dagens intag. Även om jag skulle dricka något som innehåller kalorier så loggas det och räknas med i dagens intag.
    Kanon, det är faktiskt väldigt många överviktiga i vattengympa. Tycker inte du ska vägra det utan ta en tankeställare. Vattengympa är skonsamt mot kroppen vilket är bra när man är överviktig, det varma vattnet hjälper till att rensa ur överflödig vätska. Du kan även träna hårdare eftersom du är lättare i vattnet.
    Jag har gjort scanning av min kropp och det är först nu min basala metabolism (dvs det den gör av med i vila)  gått över 1400kcal/dag innan gjorde jag inte av med mer än 1300kcal detta då muskler bränner fett och är man inte tränad så bränner man inte speciellt mycket utöver den basala metabolismen.
    Finns massor av billiga träningscyklar på div köp/sälj sidor. Kanske det är din grej. Köp en och sätt mål MEN inte för höga mål i början för då tröttnar du.
    Anonym (Klar med min viktresa) skrev 2025-03-31 15:57:48 följande:
    Kanon, det är faktiskt väldigt många överviktiga i vattengympa. Tycker inte du ska vägra det utan ta en tankeställare. Vattengympa är skonsamt mot kroppen vilket är bra när man är överviktig, det varma vattnet hjälper till att rensa ur överflödig vätska. Du kan även träna hårdare eftersom du är lättare i vattnet.
    Jag har gjort scanning av min kropp och det är först nu min basala metabolism (dvs det den gör av med i vila)  gått över 1400kcal/dag innan gjorde jag inte av med mer än 1300kcal detta då muskler bränner fett och är man inte tränad så bränner man inte speciellt mycket utöver den basala metabolismen.
    Finns massor av billiga träningscyklar på div köp/sälj sidor. Kanske det är din grej. Köp en och sätt mål MEN inte för höga mål i början för då tröttnar du.
    Läste för snabbt. Vadå 0 kcal på 1 dag? Vad äter/dricker du då?
    Det är inte bra du måste ha i dig något. Vanlig 5:2 brukar vara att man har 2 dagar men endast 500kcal på hela dagen. 
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 15:38:15 följande:
    Grattis.

En fråga, hur mycket är 100g nötter för dig? 
    Vem äter 100g, ja det flest gör nog det om det sätts fram en skål nötter.
    Det är ju inte speciellt mycket. Nötter är tunga.
  • Anonym (Mannen)

Prova lågkolhydratkost. Då sänker du insulinnivåerna vilket gör att kroppen inte bildar fett lika lätt och hungern minskar också. 

Anonym skrev 2025-03-31 15:55:33 följande:
    Här har vi en stor del av problemet.
    Alltså, att ligga i sängen minst halva dygnet.
    Jag förstår det. Det är inte riktigt med flit. Jag går och lägger mig för man ska ju helst göra det någong gång mellan solen går ner och att den går upp igen, sen ligger jag där och kan inte sova på timmar. När jag väl sen somnar sover jag antingen många timmar i sträck, 8-10, eller så vaknar jag typ varannan timme och ligger vaken ch bara väntar på sömnen igen. 

Väckarklocka hjälper inte, jag sover rätt igenom, eller vaknar till, stänger av och somnar om direkt. Hjälper inte att ha väckarklockan någon annanstans heller, jag bara går och stänger av, eller går på toa, och somnar om igen. 

Vissa dagar är jag så trött att jag går upp, äter något och sitter upp kanske 1-2 timmar, men sen är jag så trött att jag knappt kan hålla huvudet uppe så går och lägger mig och vilar och sen vaknar jag några timmar senare.

Det hjälper inte att gå och lägga mig samma tid varje dag. Det gör jag redan. Jag göra alla de valiga "knepen" för att somna, det enda som hjälper lite är om jag mår tillräkligt bra och sätter på vissa specifika användare på youtube (men skrämen släckt, så bara ljud, lägt)

Det är verkligen en ond spiral.
    Anonym (Klar med min viktresa) skrev 2025-03-31 15:57:48 följande:
    Jag vet att många överviktiga kör vattengympa och det är bra för kroppen. Det är nästan det som är felet. Det är människor där.

Jag vill helst inte köpa begagnat av olika anledningar, så jag sparar ihop till något nytt. Träningscykel blir det antagligen för de är billigare allmänt än gå/löpband och crosstrainers, om de ska hålla för vikten. Motionscykeln jag har sparad som länk kostar 2000 mot löpbandets 6000. 
    Anonym (Klar med min viktresa) skrev 2025-03-31 16:02:38 följande:
    En fråga, hur mycket är 100g nötter för dig? 
    Vem äter 100g, ja det flest gör nog det om det sätts fram en skål nötter.
    Det är ju inte speciellt mycket. Nötter är tunga.
    Väldigt mycket. 100 g nötter ju tp 2 dl? Jag äter några stycken om dagen, kanske 3-5 st. Eller en halv dl jurdnötter möjligtvis.

Jag är egentligen allergisk mot nötter, så jag äter inte så många på en gång, men det är näringsrikt. Och tydligen är specifikt mandlar bra för viktnedgång också. 
    Anonym (Mannen) skrev 2025-03-31 16:17:34 följande:

Prova lågkolhydratkost. Då sänker du insulinnivåerna vilket gör att kroppen inte bildar fett lika lätt och hungern minskar också. 

Det gör jag i princip redan. Med undantag då för motsvarande en chokladkaka i veckan. Målet i loggen är 60 gram kolhydrater per dag, men blir i snitt 62 gram.
  • Anonym
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 17:15:25 följande:
    Jag förstår det. Det är inte riktigt med flit. Jag går och lägger mig för man ska ju helst göra det någong gång mellan solen går ner och att den går upp igen, sen ligger jag där och kan inte sova på timmar. När jag väl sen somnar sover jag antingen många timmar i sträck, 8-10, eller så vaknar jag typ varannan timme och ligger vaken ch bara väntar på sömnen igen. 

Väckarklocka hjälper inte, jag sover rätt igenom, eller vaknar till, stänger av och somnar om direkt. Hjälper inte att ha väckarklockan någon annanstans heller, jag bara går och stänger av, eller går på toa, och somnar om igen. 

Vissa dagar är jag så trött att jag går upp, äter något och sitter upp kanske 1-2 timmar, men sen är jag så trött att jag knappt kan hålla huvudet uppe så går och lägger mig och vilar och sen vaknar jag några timmar senare.

Det hjälper inte att gå och lägga mig samma tid varje dag. Det gör jag redan. Jag göra alla de valiga "knepen" för att somna, det enda som hjälper lite är om jag mår tillräkligt bra och sätter på vissa specifika användare på youtube (men skrämen släckt, så bara ljud, lägt)

Det är verkligen en ond spiral.
    Men stackars dig... har det alltid varit så här?
    Får jag fråga hur gammal du är?

Har du kollat upp dina värden, det är inte normalt att vara så trött... (som att du inte visste det?)
    Anonym skrev 2025-03-31 19:17:20 följande:
    Men stackars dig... har det alltid varit så här?
    Får jag fråga hur gammal du är?

Har du kollat upp dina värden, det är inte normalt att vara så trött... (som att du inte visste det?)
    Sen jag var tonåring i alla fall, eller kanske lite tidigare. Typ sen jag gick i sexan. Jag är 31 nu.

De enda värdena jag fått kollat är järn, kalium och folat, i samband med att jag fick mina mediciner som jag skrev om i TS. Eller, det kanske inte var de enda de kollade men det var de som jag fick höra något om. Jag vet att dåligt järnvärde kan göra en trött och det är klart att jag kan ha gått med det sedan tonåren men de skyllde på att jag precis hade haft mens. Det skulle egentligen följas upp i höstas men glömdes bort och jag har inte lyckats få en tid sen dess, inte för att jag försökt jättemycket.
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 19:54:00 följande:
    Sen jag var tonåring i alla fall, eller kanske lite tidigare. Typ sen jag gick i sexan. Jag är 31 nu.

De enda värdena jag fått kollat är järn, kalium och folat, i samband med att jag fick mina mediciner som jag skrev om i TS. Eller, det kanske inte var de enda de kollade men det var de som jag fick höra något om. Jag vet att dåligt järnvärde kan göra en trött och det är klart att jag kan ha gått med det sedan tonåren men de skyllde på att jag precis hade haft mens. Det skulle egentligen följas upp i höstas men glömdes bort och jag har inte lyckats få en tid sen dess, inte för att jag försökt jättemycket.
    Jobbar du inte?
    Vill du höja blodvärdet så ät 3 torkade aprikoser om dagen. Det är ett gammalt knep som många glömt. Min mage tålde inte järntabletter då fick jag det tipset och det gjorde stor skillnad. 
    Anonym (Klar med min viktresa) skrev 2025-03-31 23:07:24 följande:
    Jobbar du inte?
    Vill du höja blodvärdet så ät 3 torkade aprikoser om dagen. Det är ett gammalt knep som många glömt. Min mage tålde inte järntabletter då fick jag det tipset och det gjorde stor skillnad. 
    Jobbar frilans så jag kan jobba när jag orkar och vill på dygnet. 

Aprikoser, det kan jag skriva upp på listan. Tack.
  • beli
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 19:54:00 följande:

Gå till en sömnexpert och få hjälp. Det finns hjälp att få.

En släkting i 30-årsåldern fick sömnproblem av olika orsaker. Han sökte hjälp och följde ett sömnschema, vet inte alla detaljer kring det men det var nåt med att han inte fick lägga sig förrän typ 01 på natten och sen vakna 06, han höll på så i några veckor och det rättade till hans dygnsrytm och sömnproblemen försvann. Det är nog inte så enkelt som jag beskriver det, men min poäng är att det finns hjälp att få. För du tänker väl inte gå genom livet med en så där katastrofal dygnsrytm utan att göra nåt aktivt åt den?
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 23:17:31 följande:
    Jobbar frilans så jag kan jobba när jag orkar och vill på dygnet. 

Aprikoser, det kan jag skriva upp på listan. Tack.
    Du skulle kanske skaffa dig ett jobb med regelbundna tider och som är lite fysiskt. Tror att kroppen din inte mår bra av att inte ha någon fast struktur. Det är no inte bra för dig heller. Både kroppen och huvudet behöver struktur och regelbundenhet både med jobb, kost och träning.
    Tror du behöver ta tag i hela ditt liv inte bara kosten.
Svar på tråden Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)