Anonym (Klar med min viktresa) skrev 2025-03-31 14:54:01 följande:
Hej!
För det första måste du verkligen bestämma dig. Ingen annan kan säga till dig utan du måste vara mentalt förberedd. Lite som en alkoholist, man måste ner till botten för att förstå vidden och klara av det. Jag var också uppe på 3 siffrigt men har nu tappat nästan hälften.
1. Jag tycker att 1700kcal är mycket. Äter du ungefär samma vardag som helg så skulle jag lägga mig på 1300kcal/dag. Vill du unna dig lite mer gott någon dag i veckan så skulle jag dra ner till 1100 kcal.
2. Ät mer protein och mindre fett/kolhydrater.
3. Träning börja gå lite mer på dagarna, testa vattengympa det är helt magiskt om man har så hög övervikt.
4. Försök få in rutiner, att ligga hela/halva dagarna är inte normalt.
Man tänker att man bara unnar sig lite. Men ha i åtanke att ex 100g blandade nötter är 600kcal dvs ett halvt dags intag, 100g marabou mjölkchoklad över 500kcal.
1 näve blandade nötter och 100g choklad i veckan medför att du måste äta 1100kcal mindre i mat den veckan. Dricker du sen juice, läsk, alkoholhaltiga drycker så springer det iväg ännu mer.
MEN du kan bara lyckas om du själv är beredd att ge 100%
Grattis.
1. Jag har som jag skrivit nu dragit ner ytterligare. Till ca 1400, plus lagt till fasta, så en dag med 0.
2. Jag behöver bli bättre på att äta protein, ja. Missar ofta proteinmålet.
3. Jag behöver träna mer förmodligen. Aldrig att jag skulle gå på vattengympa dock. Men jag håller på att spara till någon slags motionsmaskin, jag har inte bestämt mig vilken än. En gång i tiden älskade jag att cykla, men vågar inte numer.
4. Nej, det är inte normalt, det vet jag också.
Vem äter 100 gram nötter i en sittning? Och självklart, om jag unnar mig något så går även det in i loggen, och är inte utöver, utan inräknat i dagens intag. Även om jag skulle dricka något som innehåller kalorier så loggas det och räknas med i dagens intag.