• Anonym (hugo)

Litet fjantigt problem

Jag är tillsammans med en kvinna i en särbo relation. Hon har egna barn och jag har egna barn.Jag gillar att gå på hockey och har en förhoppning att hon också ska börja göra det. Vi har pratat om att hon skulle följa med någon gång och hon har varit sugen på det.Därför hade jag köpt hockeybiljetter till henne och mig. När jag berättade det för henne kom hon med massor av dålig ursäkter att inte kunna följa med. Däremot så frågade hon direkt sitt barn om han ville följa med mig på hockey och det ville han. Barnet skulle ha varit hos sin pappa detta datum. Det var därför jag skaffat biljetterna till denna match.

När hon direkt frågade sitt barn så blockerade hon möjligheterna för mig att istället kolla med mina barn. Hur ser ni på detta beteend?

• Svar på tråden Litet fjantigt problem
  • Lynx123

Tror inte att det liggee några baktankar i det här. Hon är helt enkelt inte intresserad av hockey och därför är det nog bäst om du går på matchen med hennes barn ocj sedan inte tar upp ämnet igen. Inte hela världen.

• Aliona

Det var inte så genomtänkt av henne, men såna missar händer i relationer. Jag skulle ha berättat för henne vad du skrev här, men inte gjort någon stor grej av det. Förhoppningsvis tänkte hon sig bara inte för. 

• Anonym (Frölunda)

Frågan är hur du frågade din särbo.
    Jag vill att du går på match med mig och jag har köpt dig en biljett.
    Eller är det mera då att du brukar gå på hockey och bara sa det vore roligt om du kunde komma med.

• Anonym (Oj)

Du kunde ju accepterat hennes ursäkter och själv sagt att då går jag med X istället. 

Men detta är ingen stor grej. Hon ville vara snäll och inte låta dig gå ensam så hon fixade en ersättare. Snälltolka istället för fultolka. 

• Anonym (S)

Det var inte hennes biljett att ge bort. Hon tänkte säkert inte till men en miss av henne är det.

• ClumsySmurf

frågade du om hon ville följa eller antog du att hon skulle känna sej tvungen att följa med om du köpte en biljett till henne?

• Anonym (Kvinnan som gör vad som faller henne in)

Jag tror att du hört henne fel när du säger att hon är "sugen" på att följa med.

I hela mitt liv har jag hört exakt två kvinnor som gillar att se på hockey så pass att de gör det även när mannen inte är hemma/ de inte är i en relation.

Däremot låtsas många kvinnor vara intresserade av precis vad f-n som helst som mannen är intresserad av, eftersom det är ett sätt att connecta eller de är för osjälvständiga, fattiga eller slöa för att göra saker på egen hand medan mannen glor på sin sport.

Jag går på mässor och konserter och marknader och loppisar, för att jag vill.
    Han får klart gärna följa med, men vi sitter inte ihop vid höften och vi måste inte gilla eller engagera oss i allt vad den andra håller på med.

• Ezmeraldah

Du hade ju bara två biljetter? Kan du skaffa fler biljetter så kan du ta med dina barn också? Eller menar du att skulle ta med ett av dina barn? Jag tror att hon ville fixa nån som kunde gå med dig istället för henne så att du inte lagt ut pengar på biljett i onödan? Hon borde ha kollat med dig först om det var okej att hon frågade sitt barn. ?e henne göra det nästa gång. Men hon ville nog bara väl. 

• Anonym (Hmm)

Du får nog lägga ner det där med att få henne att bli intresserad av hockey. Har man inte varit intresserad i hela sitt liv lär man inte bli det helt plötsligt. Helt ärligt kan jag personligen inte tänka mig något värre att slösa tid på än diverse sporttävlingar. Hon borde inte ha gett intrycket att det skulle finnas något intresse och varit ärlig istället. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Kvinnan som gör vad som faller henne in) skrev 2025-03-08 10:48:19 följande:

Jag tror att du hört henne fel när du säger att hon är "sugen" på att följa med.

I hela mitt liv har jag hört exakt två kvinnor som gillar att se på hockey så pass att de gör det även när mannen inte är hemma/ de inte är i en relation.

Däremot låtsas många kvinnor vara intresserade av precis vad f-n som helst som mannen är intresserad av, eftersom det är ett sätt att connecta eller de är för osjälvständiga, fattiga eller slöa för att göra saker på egen hand medan mannen glor på sin sport.

Jag går på mässor och konserter och marknader och loppisar, för att jag vill.
    Han får klart gärna följa med, men vi sitter inte ihop vid höften och vi måste inte gilla eller engagera oss i allt vad den andra håller på med.

Denna situation blir ju lite tvärt om, mannen vill inte glo på sin sport själv.
  • ClumsySmurf
    Ezmeraldah skrev 2025-03-08 11:04:31 följande:

Du hade ju bara två biljetter? Kan du skaffa fler biljetter så kan du ta med dina barn också? Eller menar du att skulle ta med ett av dina barn? Jag tror att hon ville fixa nån som kunde gå med dig istället för henne så att du inte lagt ut pengar på biljett i onödan? Hon borde ha kollat med dig först om det var okej att hon frågade sitt barn. ?e henne göra det nästa gång. Men hon ville nog bara väl. 

"Jag tror att hon ville fixa nån som kunde gå med dig istället för henne så att du inte lagt ut pengar på biljett i onödan?"

TS har inte varit aktiv i sin tråd så jag får fråga någon annan, varför köper man biljetter utan att först fråga om någon vill följa med, är för att försöka bockera möjligheterna för att säga nej?
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-03-08 15:34:42 följande:
    "Jag tror att hon ville fixa nån som kunde gå med dig istället för henne så att du inte lagt ut pengar på biljett i onödan?"

TS har inte varit aktiv i sin tråd så jag får fråga någon annan, varför köper man biljetter utan att först fråga om någon vill följa med, är för att försöka bockera möjligheterna för att säga nej?
    Som jag uppfattar det så trodde han att hon kunde tänka sig att följa med på en hockeymatch för hans skull, trots att hon själv inte är intresserad. Ibland hänger man ju ned på nån aktivitet som man kanske inte älskar för att man vill umgås och man får kompromissa i en relation - nästa gång kanske han hänger med henne på keramikutställning trots att han själv inte är så intresserad.

Jag tror att han köpte biljetter för att han ville se matchen och att han frågade TS om hon ville följa med och att han hade tänkt ta med nåt av sina barn om TS skulle säga nej. Hade inte barnen heller velat så hade han kanske tagit med en kompis, en kollega, en granne, brorsan, farsan, svärfar eller nån annan. Eller kanske gått själv och sålt den ena biljetten. Eller stannat hemma och sålt båda biljetterna. Eller så kanske han har så pass god ekonomi att det inte är hela världen  en biljett inte utnyttjas. Vem vet.

Vad jag kan se finns det inget som tyder på att han tänkte försöka tvinga henne att gå på hockey? Det han beskrivet som ett problem är ju inte att hon tackade nej utan att hon frågade sitt barn utan att först kolla med honom - för att han då inte kunde fråga sina barn som han hade tänkt. I så fall är det väl snarare hon, som frågar sitt barn utan att kolla med honom först, som gör det svårt för honom att säga nej till att ta med hennes barn eftersom hon redan lovat barnet?

Alltså jag kan ju inte veta men jag ser inte varför han skulle försöka tvinga henne att gå på hockey? Om han älskar hockey så är det väl inte så konstigt att han skulle vilja ta med henne på EN match? Han respekterar ju att hon säger nej och det är ju inte det som är problemet? 

Jag kan förstås ha fel men...? 
  • Anonym (SA)

Min särbo har bestämda åsikter. Han har bestämt sig för att en artist som jag älskar är "dålig", "barnslig", "fjantig", "pk", allt vad det är. Han har sett nåt 20 år gammalt klipp på Youtube när vi diskuterat saken. Något artisten absolut INTE är och jag VET att min särbo kommer uppskatta honom och hans humor bara han drar ur kvastskaftet ur röven och chillar! Så jag bokade biljetter till en konsert, som är på fredag. Han muttrade lite men kommer ändå följa med!

Vad jag vill säga med detta är att man faktiskt bör testa innan man gubb/kärring-tjurar och bara bestämmer sig för vad man gillar och inte gillar! Ts' särbo skulle garanterat inte bli hockeyfrälst och sova i matchstället, men jag tycker ändå man kan släppa allt och följa med EN gång när man blir bjuden! Det är så mycket stämning runt omkring än bara själva ishockeymatchen! Man kan äta gott, ta ett glas bubbel, se det som en chans att umgås!

Hade hon olovandes gett biljetten till SIN unge så hade jag dragit tillbaka inbjudan, helt klart! Fanns antagligen säkert 20 människor som TS hellre bjudit på hockey än särbons barn!

Svar på tråden Litet fjantigt problem