-
Jag kände för att göra en tråd ang detta pga en annan tråd. Fråga vad ni vill. Jag svarar på frågor som rör ämnet.Jag missade att skriva handsyr i den andra tråden och trådar går inte att uppdatera. Ursäkta att det blev två trådar pga det.
-
Svar på tråden Jag handsyr mina egna kläder, moderna och historiska, fråga vad du vill
-
Handsy , är det väldigt annorlunda än att använda symaskin ?Anonym (Evie) skrev 2025-03-07 16:03:29 följande:Jag handsyr mina egna kläder, moderna och historiska, fråga vad du villJag kände för att göra en tråd ang detta pga en annan tråd. Fråga vad ni vill. Jag svarar på frågor som rör ämnet.Jag missade att skriva handsyr i den andra tråden och trådar går inte att uppdatera. Ursäkta att det blev två trådar pga det.
-
Ja, det är väldigt annorlunda. Det är mycket mer meditativt och tar längre tid. Jag rekommenderar inte handsömnad för de otåliga. Sedan finns det även saker man kan göra för hand som är svårt eller omöjligt att göra med maskin och tvärt om.Sonora skrev 2025-03-07 16:16:41 följande:Handsy , är det väldigt annorlunda än att använda symaskin ?
-
Skulle du kunna ge ett tips på vad som lämpar sig att sy för hand t.ex. enkla plagg som inte är komplicerade för en som vill testa ?Anonym (Evie) skrev 2025-03-07 16:21:40 följande:Ja, det är väldigt annorlunda. Det är mycket mer meditativt och tar längre tid. Jag rekommenderar inte handsömnad för de otåliga. Sedan finns det även saker man kan göra för hand som är svårt eller omöjligt att göra med maskin och tvärt om.
-
Kjolar är enklast att börja med. Det är mest bara raka tygstycken och sömmar om man inte gör något fancy. Man kan göra en kjol med bara två sömmar om man vill, en sidsöm och bandet i midjan. Ärmlösa linnen är också enkelt att sy ihop men pyttesvårare att klippa.Sonora skrev 2025-03-07 16:58:01 följande:Skulle du kunna ge ett tips på vad som lämpar sig att sy för hand t.ex. enkla plagg som inte är komplicerade för en som vill testa ?
-
Jag puffar lite, utifallatt.
-
Jag är otroligt imponerad ! Skulle aldrig klara av att han day ett plagg, både för att det skulle bli ful, ojämn söm och för att mitt tålamod skulle krascha.
Jag har egentligen massor av frågor, men jag undrar framför allt hur det kommer sig att du gör detta och hur lång tid det tar att sy ett plagg (välj plagg själv).
Syr du enbart speciella plagg eller även vardagskläder? -
Haha, fula, ojämna sömmar har jag sytt massor av. Det blir inte perfekt första gången. Inte tusende heller, det händer att jag måste sprätta och sy om även nu. Men tålamod krävs det så klart en del, särskilt i början.Anonym (Spännande) skrev 2025-03-08 11:11:31 följande:
Jag är otroligt imponerad ! Skulle aldrig klara av att han day ett plagg, både för att det skulle bli ful, ojämn söm och för att mitt tålamod skulle krascha.
Jag har egentligen massor av frågor, men jag undrar framför allt hur det kommer sig att du gör detta och hur lång tid det tar att sy ett plagg (välj plagg själv).
Syr du enbart speciella plagg eller även vardagskläder?
Jag började lite smått redan som liten. Min mormor har alltid sytt om och lappat och lagat sina kläder och alltid fått lägga upp byxor, ärmar och sånt åt mig för att jag alltid varit liten och kort. Även nu som vuxen om jag skulle köpa ett par byxor i rätt storlek så skulle de vara ungefär 1 dm för långa. Så hon lärde mig att göra det. Sedan, nästa steg på resan så att säga, var för att jag hade en syslöjdslärare i högstadiet med personlig historia med mina föräldrar, som alltid ifrågasatte allt jag ville göra, eller rent av talade om för mig att "det kan du inte", "det är för avancerat för dig", vilket jag tog som en utmaning för att det var min reaktion på att bli förbannad. Hon ville att jag skulle misslyckat så jag gav mig fan på att lyckas. I samma ålder läste jag om Aralsjön och sen mer och mer om den moderna klädindustrin. Kombinerade det mitt intresse för historia och här sitter jag idag.
Jag syr både moderna och historiska vardagskläder, kläder för speciella tillfällen och vad som närmast kan kallas för historiskt baserad fantasy cosplay.
Hur lång tid det tar att handsy ett plagg är så olika, men säg att om man gör enkla plagg liknande de jag skrev om ovan, eller ett par leggings eller mjukbyxor, så tar det mig ca 3 timmar aktiv tid, från att jag drar fram tyget och mönstret till att jag pressar/stryker sista sömmen. Mer avancerade plagg som jackor och kappor, då tittar vi på 30 timmar ungefär. Med maskin kan du kapa den tiden till en tredjedel eller mindre. Om man inte har ett mönster och sina mått färdigt så får man lägga en eller två timmar på det också. -
Tack för ditt utförliga svar, riktigt intressant att läsa. Är det bland annat av klimatskäl som du syr själv? Tänkte på Aralsjön...kommer ihåg att vi lärde oss om att den torkade ut pga bomullsodling.
I så fall undrar jag också om hur du väljer tyger, hittar du miljövänliga tyger? Hur?