• Anonym (G)

Att ifrågasätta någon?

Vad menas egentligen med det?
    om en person berättar en grej och jag inte förstår så finner jag det nsturligt att Frida saker om det hen berättar för att förstå mer och kunna sätta mig in situationen och förstå? men detta betyder inte alls från mitt håll att jag tror personen ljuger eller döljer info, inte alls . Utan jag frågar flr att förstå. är det det som kallas för att ifrågasätta någon? 

rller betyder ifrågasätta att man tror att någon ljuger och personen känner sig hotad eller att man typ vill gå till attack..? Förstår någon hur jag menar?

Fär min del e det ju något bra att fråga ( ifrågasätta ) för att jag vill förstå situationen., inte i negativ  bemärkelse bara för att jag vill förstå personen m ett n känns som när man frågar så tolkas det som att ifrågasättander /att fråga ses som något megativt

någon som förstår vad jag menar??

• Svar på tråden Att ifrågasätta någon?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (G) skrev 2025-03-07 10:05:28 följande:
    Att ifrågasätta någon?

Vad menas egentligen med det?
    om en person berättar en grej och jag inte förstår så finner jag det nsturligt att Frida saker om det hen berättar för att förstå mer och kunna sätta mig in situationen och förstå? men detta betyder inte alls från mitt håll att jag tror personen ljuger eller döljer info, inte alls . Utan jag frågar flr att förstå. är det det som kallas för att ifrågasätta någon? 

rller betyder ifrågasätta att man tror att någon ljuger och personen känner sig hotad eller att man typ vill gå till attack..? Förstår någon hur jag menar?

Fär min del e det ju något bra att fråga ( ifrågasätta ) för att jag vill förstå situationen., inte i negativ  bemärkelse bara för att jag vill förstå personen m ett n känns som när man frågar så tolkas det som att ifrågasättander /att fråga ses som något megativt

någon som förstår vad jag menar??

Allt beror ju på vad man frågar samt hur man gör det. Man kan fråga på ett sätt att folk förstår att man vill väl, vill veta osv. Men man kan också fråga på ett anklagande eller ifrågasättande sätt. Sedan beror det på vad man pratar om. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Tycker du agerar både klokt och korrekt och jag hade uppskattat det.

Att ifrågasätta är när man inte tror på vad personen säger. Ex "så du menar att det vandrar isbjörnar på gatan i Sverige "

• Anonym (Torv)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-07 10:12:13 följande:

Tycker du agerar både klokt och korrekt och jag hade uppskattat det.

Att ifrågasätta är när man inte tror på vad personen säger. Ex "så du menar att det vandrar isbjörnar på gatan i Sverige "

Så resonerar jag med. 
    Och att det mycket handlar om ton, kroppsspråk och hur man uttrycker sig. 

Vissa drar likhetstecken mellan ifrågasatt och kränkt (tror du inte på vad jag säger) men där går liksom gränsen. Man måste kunna ha dialog, diskutera, bolla frågor fram och tillbaka utan att någon direkt "känner sig ifrågasatt".
Svar på tråden Att ifrågasätta någon?