Jag hade kunnat vara TS dotter (men lovar, är inte det). Jag har brutit med båda mina föräldrar. Och jag kan säga att jag mår inte dåligt eller lever ett halvt liv. Däremot mådde jag dåligt av båda mina föräldrar.
Mina föräldrar separerade när jag var 12 år. Och efter skilsmässan skulle båda "fokusera på sig själva" och checkade ut från föräldraskapet båda två. Jag som var äldst av alla barn blev plötsligt hushållerska i båda hemmen, jag tog hand om mina syskon, medan mina föräldrar var ute och träffade nya partners, provade nya hobbys och betedde sig som tonåringar. Samtidigt som jag själv klev in i tonåren utan något som helst emotionellt stöd av vuxna. Den tiden i livet som JAG skulle varit ute med kompisar på kvällarna, fuckat upp, festat, blivit kär, fokuserat på skolan, fick jag istället gå och handla mat, laga mat till mig och mina syskon, sköta tvätten, se till att alla kom i säng i tid, packa skolväskor och annat. Och försöka sköta min egen skolgång med läxor och plugg inför prov.
Mina föräldrar försvann. I flera år. Dom lämnade pengar åt oss barn så vi kunde köpa mat. Men dom var inte där.
Min pappa skaffade en ny sambo, som blev fru, i en grannstad och bosatte sig i princip där samtidigt som vi barn bodde kvar i huset som vi skötte själva. Han var hemma en snabbis i månaden och hämtade lite kläder eller något annat, sen drog han igen. Något år senare gjorde mamma samma sak, hittade en ny familj i en annan stad och flyttade i princip dit.
Där och då så gjorde jag bara det som behövde göras. Men när jag själv flyttade hemifrån vid 20 och började plugga och jobba så insåg jag hur sjukt det var. Och när jag var ca 23 så skulle mina föräldrar plötsligt plocka upp kontakten igen som att ingenting hänt. Dom hade ingen aning om någonting, dom hade missat vad som hänt i mitt liv från att jag var 13 till då. Dom hade ingen aning om hur det gått i skolan, vilka jag umgicks med, vad jag tyckte om att göra på fritiden, vad jag studerade, vad jag jobbade med eller vem jag blivit som person. Däremot låtsades dom att dom gjorde det, och utgick från hur jag varit som barn. Dom kunde säga saker som "du har ju alltid gillat..." och så var det något jag gillade när jag var 10. "Du har ju alltid varit såhär".
Droppen kom när en av mina föräldrar sa att jag alltid hade varit "en slarvig person". Där rann det över för mig. Jag må ha varit slarvig när jag var barn, men jag såg det inte som särskilt slarvigt att ha behövt bli vuxen som 13-åring och ha skött hushåll och tagit allt ansvar för mina syskon hela min tonårstid för att dom skulle leva ett fritt ansvarslöst liv som nyseparerade. Då klippte jag helt med båda mina föräldrar.
Båda två höll på som TS gör, lämnade rapporter på sms, försökte ringa, och jag ignorerade dom. Min mamma resonerade som TS gör, att jag hade någon slags skyldighet att ha kontakt med henne eftersom hon var min mamma. Och blev elak, och sa att jag aldrig skulle klara någonting utan henne osv. Blod är tjockare än vatten, man gör inte "slut" med familj. Och jag kände bara "ni gjorde slut först, stå för det". Jag tror inte mina föräldrar insåg konsekvenserna av valen dom gjorde efter skilsmässan.
Idag har jag inte haft någon som helst kontakt med mina föräldrar på 8 år. Och jag mår JÄTTEBRA. Jag har gått i terapi, för att jag var rädd att jag inte skulle kunna ha sunda relationer i framtiden. Jag har skapat mig "nya" familjer, med vänner. Jag har ett fantastiskt jobb som jag tycker om. Jag har en rolig fritid. Jag är tillsammans med en man som älskar mig.
Jag mår inte dåligt utan mina föräldrar, jag mår jättebra. Jag hade mått sämre om jag fortsatt ha kontakt med mina föräldrar.
TS, du borde lämna din dotter ifred, inga sms alls. Om hon vill ha kontakt med dig, så låt henne göra det valet och kontakta dig.
Sen håller jag med om vad någon i tråden skrivit redan, du verkar ha en knepig syn på hela situationen och ser dig som ett offer och att allt är din dotters fel. Visst, det kanske är en coping-strategi från din sida och att du mår bättre av att tänka så, men den inställningen kommer bara skjuta henne längre ifrån dig. Och skulle hon någon gång ta kontakt, om du vädrar dom åsikterna då eller gör dig till ett offer så kan jag sätta en tusing på att hon kommer klippa igen.