-
-
Svar på tråden Mer hjälp efter missfallsutredning?
-
Fick ni utredningen av allmänna vården? Fick ni det och de tidigare barnen är gemensamma skulle jag inte hoppas på mer hjälp utan vända mig privat alt försöka på egen hand.
Har ni inte gemensamma barn sen innan skulle jag ligga på som tusan så att ni fick påbörja ivf. De börjar inte ivf efter kvinnan fyllt 40.
-
Ja via allmänna vården. Nej inga gemensamma barn.
-
Emmapemma85 skrev 2025-03-06 13:10:54 följande:
Ja via allmänna vården. Nej inga gemensamma barn.
Från 1177: Biologiskt kan kvinnor bara bli gravida mellan vissa åldrar. Regionernas kliniker har en åldersgräns för IVF. Du som är kvinna får som mest vara 39 år. Privata kliniker kan ha andra åldersgränser.
Spermier fungerar biologiskt under en längre tid. Regionernas kliniker har en övre gräns på 55 år för mannen. Privata kliniker kan tillåta något högre åldrar.
Om jag var du skulle jag jaga dem så att ni får en plan snarast! Om ni behöver ivf så måste ni påbörja den genom regionen innan du fyller 40 förutsatt att andra kriterier som att ni bor tsms, BMI är inom deras gränser. Annars kommer ni få betala själva eller försöka på egen hand. -
Jag har nu pratat med fertilitetsmottagningen vi haft via landstinget och dom hänvisar oss till privat. Dom kunde inte erbjuda något mer.
-
Det är tungt att längta och inte känna sig sedd och hörd av vården.
Är det en missfallsutredning eller fertilitetsutredning ni gjort? Det är skillnad på dem. En missfallsutredning görs efter flera missfall medan en fertilitetsutredning görs då ni efter 6mån (för kvinnor över 35) inte har blivit gravida på egen hand. Vad gäller i ert fall?
Menar inte att låta hård, men beroende på situation är det olika regler och ev behandlingar. Vilken region bor ni i?
-
Okej det är jag som skrivit fel, det är missfallsutredning. Gävleborg
-
När hade ni senaste missfallet? Om det gått 6 månader så kanske ni kan få göra en fertilitetsutredning ocksp och hinna få hjälp innan du fyller 40? Hoppas ni får et bebis ❤️Emmapemma85 skrev 2025-03-07 13:08:46 följande:
-
Emmapemma85 skrev 2025-03-07 13:08:46 följande:
Då förstår jag. Googlar du kommer du hitta berättelser med många olika typer av behandlingar mot missfall såsom trombyl, kortison, progesteron osv. Men, få saker är vetenskapligt bevisade, och för de som blivit gravida kan de inte veta om det var just behandlingen eller att de försökte igen som gjorde susen.
Generellt sätt är prognosen god vid upprepade missfall (när de är oförklarliga såsom era) och de flesta får barn med tiden.
Såhär skriver de i vgregionens dokument:
?Prognosen är god. Cirka 40?80 % av alla som fått diagnosen upprepade missfall blir föräldrar. Ju lägre ålder hos kvinnan och färre antal missfall desto bättre prognos.En dansk kohortstudie visar att inom 5 år efter utredning för upprepade missfall hade
81 % i åldersgrupp 20?24 år
70 % i åldersgrupp 30?34 år och
42 % i åldersgrupp 40 år och äldre, fött barn.?
Det finns inte bevis för att ivf skulle göra skillnad. ( De har inte tagit upp ivf med pgt-a testning av embryona innan insättning, möjligtvis skulle det kunna göra skillnad, men den testningen görs ej i Sverige.)
https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/ssn12865-780821730-190/surrogate/Upprepade%20missfall%20-%20handl%c3%a4ggning.pdf
Det kan vara så att ni bara haft otur hittills. Hoppad ni snart får ett plus som stannar. -
Senast missfall för snart 1 år sen. Har full koll på ägglossning så det känns verkligen segt nu.
-
Förstår det. Det är tufft att kämpa.Emmapemma85 skrev 2025-03-07 17:55:31 följande:
Senast missfall för snart 1 år sen. Har full koll på ägglossning så det känns verkligen segt nu.
Som anonym C skrev här ovan borde ni då kunna göra en fertilitetsutredning och ha möjlighet att göra ivf. Men det brinner i knutarna då regionerna har 40år som åldergräns. Men Fertilitetsmottagningen som du pratat med borde ju vara väl insatta i reglerna kan en tycka. Tråkigt om ni redan nu måste gå privat isf.