• Anonym (Arg)

Rimligt att jag ska betala maten!?

Dotterns kompis fyllde år och frågade min tös om hon ville följa med hennes familj ut och äta, vilket hon ville. Inget tal om betalning eller något, dottern visste inte ens var de skulle, men misstänkte pizzeria eftersom kompisen älskar pizza.

Sen efteråt får jag höra att vi ska swisha för restaurangbesöket! De hade gått till en fin restaurang med hutlösa priser. När jag sa ifrån att jag aldrig låtit henne gå om jag vetat att jag skulle betala, och än mindre såna summor, svarade hon "men du förstår nog att vi inte lägger såna summor på andras barn?" Alltså va?

• Svar på tråden Rimligt att jag ska betala maten!?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mot all etikett!) skrev 2025-03-07 11:41:21 följande:
    Lite skillnad när det gäller aktiviteter som bestäms tillsammans att barn ska med på och att man tar med en ungdom på ett födelsedagsfirande.
    Nej familjen som tog med kompisen på sin dotters födelsedagsfirande gjorde fel.
    Man kräver inte 900 av någon utan att ha informerat den som ska betala om vart man ska och att det kommer att kosta mycket.
    Den som tar med någon är den som informerar den som ska betala vart och att det kommer att kosta mycket.
    Det är vanligt hyfs! Man utgår inte ifrån att någon bara kan betala 900 kr.
    Om nu detta är en aktivitet som inte bestämts tillsammans, desto viktigare att ta reda på fakta, inte bara förutsätta.
  • wool

Låter som att ni har Kalas söder om piteåälven. Norr om piteåälven är kalas och middagar som man bjuder in till gratis för den inbjudne om inte kuvertavgiften framgår i inbjudan. Generellt aldrig Avgifter för barn. be de dra åt helvete. 

• septembermamma2022
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-07 10:44:51 följande:
    Vad visste jag inte? Dottern trodde de skulle betala och det trodde tydligen kompisen också.
    Jag hade inte betalt. Hade vänligt förklarat för dem att om man inte avser att bjuda någon så låter man inte den personen tro att den ska bli bjuden för att sedan skicka en räkning.

Om föräldrarna blir sura får de väl bli sura då. Det är de som är pinsamma här. Så får du förklara läget för din dotter utan att skuldbelägga henne. Om dotterns och kompisens vänskap inte håller för den dispyt som eventiellt kan uppstå var den nog inte så mycket värd ändå.
  • Anonym (mot all etikett!)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-07 11:48:45 följande:
    Då tycker vi olika. Jag tycker båda har ett ansvar. Man kan inte ta för givet att andra ska betala för ens barn, oavsett om det handlar om 900 kronor eller 100 kronor. 
    Nej det kan man förstå om man inte kan men då informerar man dom andra föräldrarna vart man ska och att det kommer att kosta.
    Detta var inte en aktivitet vilken som helst man tar med andras barn på,
    detta var ett födelsedagsfirande för deras dotter.

Jo etikett säger att bjuder man med någon på ett firande som ska kosta för dom som kommer med och firar ska man informera om att det kostar.

Nu visste familjen om att dom skulle gå på en dyr restaurang för att fira dottern och tog med hennes kompis för att hon skulle fira sin kompis.
    Men dom informerade inte kompisens föräldrar.
    Det är fel och dom flesta skulle aldrig ta med sitt barns kompis firande för att sen kräva betalning, gör man det informerar man innan.

De flesta skulle tycka att dom beter sig pinsamt. 

De flesta kommer nog överens om betalning om barnen ska följa med på en aktivitet, detta var ett firande som kostade mycket utan att alla blev informerade.
    Stor skillnad!

Men visst får du anse att det är ok att kräva 900 hundra av föräldrar som inte var informerade om vart dom skulle gå.
    De flesta andra anser inte att det är ok.
    En pizza och läsk ok då men går man på en dyr restaurang informerar man, hur många föräldrar räknar med att få en räkning på 900 och tycker att det är ok?
    Men ja vi tycker olika!
    Ingen jag känner skulle kunna göra så, då skulle alla skämmas för att dom gjorde så.
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-07 08:37:46 följande:
    Så du vet inte. Och du tycker inte att det låg i ditt intresse att ta reda på det, och prata med föräldrarna?
    Ett tips är att trycka "visa endast" på ts och läsa vad hon faktiskt har skrivit, innan du kommenterar hej vilt. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-07 09:49:05 följande:
    Nej, hon trodde att de skulle bjuda. De betalade för alla andras och nej, hon hade ingen aning om vad prisklassen låg på, hon tog bara samma som kompisen.
    Var det fler barn på plats, som blev bjudna? 
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-07 10:22:19 följande:
    Ja, du har väl läst vad som hänt. Detta hade aldrig kommit upp om TS hade tagit reda på vad som gäller. Det tycker jag är ganska basic att man gör när ens barn ska följa med andra. Inte bara vem som ska betala, men även om det är ok för föräldrarna, hur länge de ska vara borta osv.
    Det ligger väl lika mycket de föräldrarna intresse pckså, och inte bara ts? 

Om man förväntar att man ska få tillbaka pengar från föräldrarna till barnet man bjöd med så är detta något man kommer överens om innan. Att göra som dessa föräldrar är pinsamt och något man faktisk inte gör. 
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-07 10:41:30 följande:
    Naturligtvis. Men nu är det TS som klagar. TS kan ju bara ta ansvar för sin situation. Vilket hon inte gjorde. Dessutom, hon visste ju att de inte berättade vad som gällde, så hon hade den vetskapen. 
    Hur vet du det? Tydligen så visste inte ts något. 
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-07 10:56:19 följande:
    Fast TS kan inte styra över vad andra tycker och gör. TS kan bara ta ansvar för sitt eget handlande. Man kan tycka en massa om andra människor och hur de borde agera, men när dagen är slut så är det ändå ens eget ansvar att ta reda på vad som gäller. 

Nu vet vi inte om hon verkligen var bjuden, eftersom TS inte vet vad som hände. 
    Och föräldrarna till kompisen tog inte heller reda åå vad som gällde och ska då absolut inte komma och kräva pengar av ts i efterhand. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-07 10:41:30 följande:
    Naturligtvis. Men nu är det TS som klagar. TS kan ju bara ta ansvar för sin situation. Vilket hon inte gjorde. Dessutom, hon visste ju att de inte berättade vad som gällde, så hon hade den vetskapen. 

Nej, det var ju DE som klagar över att TS inte ville betala? 

De får ta ansvar över sitt val att betala.

• molly50
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-07 11:51:15 följande:
    Om nu detta är en aktivitet som inte bestämts tillsammans, desto viktigare att ta reda på fakta, inte bara förutsätta.
    Nu var det väl så att TS dotter trodde att de skulle gå på pizzeria.
    Har man för avsikt att gå på ett dyrare ställe så tycker jag att man informerar om det och inte bara kommer och ber om swish i efterhand.
    På det sättet så hade ju även TS fått en möjlighet att ta ställning till om hon ville låta dottern få följa med och om hon var beredd att betala.
    Nu fick hon ingen som helst information om vart de skulle gå,mer än det dottern trodde,och då kan man inte komma i efterhand och kräva betalt.
Svar på tråden Rimligt att jag ska betala maten!?