• Anonym (suck)

Betala tillbaka till försäkringskassan, avbetalning?

Jag har fått för mycket pengar av försäkringskassan. Det är inget jag har märkt då felet bara var diffen mellan att bo i en kommun med låg skatt och i en kommun med hög skatt, dvs under 200 kr. Det har dock pågått under väldigt lång tid så uppenbarligen har inte FK uppmärksammat det heller, förrän nu. 

Jag har nu fått besked om att det rättats till och min utbetalning har minskat med 179 kr i månaden, men att jag nu har en skuld på ungefär 60k. 

Betala skulden ska jag förstås göra, men jag är lite nervös. Jag har läst att FK kräver att en skuld ska vara betald på ett år, även med avbetalning. Det finns en knapp på "mina sidor" där det står "begär avbetalningsplan" eller dyl, jag har int esidan framför mig.

Om jag trycker på den, kommer det automatiskt dras av 60k/12 av min ersättning då? För så lite kan jag inte leva på, jag skulle ha typ 900 kr kvar efter räkningarna. Eller kommer jag få skirva in en egen siffra som de drar under ett år? Och sen? Skickar de resten till kronofogden? Eller hur funkar det?

Jag ska ringa när jag lyckats få upp ork och mod till det, men jag vill veta lite vad jag har att vänta mig.

• Svar på tråden Betala tillbaka till försäkringskassan, avbetalning?
  • Anonym (Lisa)

Begär avbetalningsplan innebär bara att du önskar det. Då börjar de räkna på det och ska återkoppla till dig om hur planen ser ut.

• MsM84

Det måste vara väldigt många år du fått för mycket om 200 kr/månad blir 60 000. Rimligtvis borde du ifrågasätta om de verkligen kan komma med justeringar så långt bak i tiden. 

• mammatill6

Det drar inte så du hamnar under existensminimum. men fattar inte. Är det skatten de gjort fel på? För den ska ju inte betalas till fk.
    Har du alltså fått 179:- för mycket under 27 års tid? Om det är en felaktig utbetalning som du inte är delaktig i att du fått för mycket och den är så liten så du inte märkt av den kan det va lönt att överklaga.

• Maggena
    mammatill6 skrev 2025-03-05 09:40:54 följande:

Det drar inte så du hamnar under existensminimum. men fattar inte. Är det skatten de gjort fel på? För den ska ju inte betalas till fk.
    Har du alltså fått 179:- för mycket under 27 års tid? Om det är en felaktig utbetalning som du inte är delaktig i att du fått för mycket och den är så liten så du inte märkt av den kan det va lönt att överklaga.

Jag får inte heller ihop det. Vad skatten är har ju ingen betydelse 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-03-05 09:36:23 följande:

Begär avbetalningsplan innebär bara att du önskar det. Då börjar de räkna på det och ska återkoppla till dig om hur planen ser ut.

Ok. Och hur brukar det då se ut?
  • Anonym (suck)
    MsM84 skrev 2025-03-05 09:40:43 följande:

Det måste vara väldigt många år du fått för mycket om 200 kr/månad blir 60 000. Rimligtvis borde du ifrågasätta om de verkligen kan komma med justeringar så långt bak i tiden. 

Ja, det är väldigt många år. Nästan 20. Och sen ränta på det.
  • Anonym (suck)
    mammatill6 skrev 2025-03-05 09:40:54 följande:

Nej, det är uträkningen om hur mycket jag skulle ha fått. Jag skrev bara exempel med skatten för att ni som läser skulle förstå hur lite det är och att det kunde missas pga det. Att det alltså inte handlar om tusenlappar, för det hade någon upptäckt tidigare.

Som jag förstår är det inte en enda summa utan har varit lite olika år till år. Just i år var det 179 kr, och nu är uträkningen rätt. Men inte riktigt 27 år, utan det är även skuldränta som läggs till.
  • Anonym (suck)
    Maggena skrev 2025-03-05 09:53:30 följande:
    Jag får inte heller ihop det. Vad skatten är har ju ingen betydelse 
    Det var bara ett exempel för att ni skulle förstå att det inte var en så stor summa att jag hade upptäckt det själv.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (suck) skrev 2025-03-05 11:09:20 följande:
    Det var bara ett exempel för att ni skulle förstå att det inte var en så stor summa att jag hade upptäckt det själv.
    Vad är det du fått för mkt av?
  • EpicF
    Anonym (suck) skrev 2025-03-05 11:04:38 följande:
    Ja, det är väldigt många år. Nästan 20. Och sen ränta på det.
    Då ska du överklaga beslutet. 
  • Anonym (10)

Åtminstone tio år borde vara preskriberat. Misstaget är minst lika mycket deras, så överklaga definitivt.

• Anonym (Kim)

Du ska begära omprövning av beslutet  hos Försäkringskassan och slippa återbetalning enligt Socialförsäkringsbalken 108 kap 2§. Vid avslag så en överklagan till Förvaltningsrätten.

I sådana här fall tittar man på:

Om den enskilde borde ha förstått att utbetalningarna var felaktiga. Små belopp under lång tid kan tala för att det inte var uppenbart för mottagaren.

Om det är myndighetens fel. Om Försäkringskassan själva gjort fel och inte informerat mottagaren, stärker det argumentet för att slippa återbetalning.

Om återbetalning skulle leda till orimliga ekonomiska konsekvenser.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-03-05 11:11:07 följande:
    Vad är det du fått för mkt av?
    Sjukersättning baserad på lön. Vilket inte är många kronor över grundersättningen.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (suck) skrev 2025-03-05 12:05:56 följande:
    Sjukersättning baserad på lön. Vilket inte är många kronor över grundersättningen.
    Och hur kan det komma sig att de räknat fel?

Nej, jag tror att du har goda chanser att få slippa skulden enligt mitt tidigare inlägg.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (suck) skrev 2025-03-05 12:05:56 följande:
    Och vad har de räknat fel på?
  • mammatill6

Begär omprövning. Om det intr blivit för för att du uppgett felaktiga uppgifter medvetet och borde ha förstått att det va fel så kommer du kunna komma undan det.

Svar på tråden Betala tillbaka till försäkringskassan, avbetalning?