• Anonym (Sjuk mamma med integritet)

Ta hem tonåringars vänner vid sjukdom

Jag (mamma) har legat i influensan med 39 i feber, hosta från helvetet osv.
    I lördags ringde min äldsta tonåring och sa att han och 2 vänner var på väg hem och frågade om jag kunde lägga mig i sängen istället för soffan.
    Jag svarade att oavsettvar jag ligger så ska ingen komma hem till ossnär jag är såpass sjuk. Ok svarade han och kom hem själv senare.

Igår ringde en av tonåringarna föräldrar och menade att jag förstör deras relation genomgått inte öppna upp mitt hem en lördag .
    Enligt henne är de så stora att de kunde varit på ovanvåningen oavsett om jag är sjuk eller inte.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Ta hem tonåringars vänner vid sjukdom
  • Anonym (Anonym)

Du gjorde inget fel! Jag hade gjort samma sak, skulle inte heller vilja ha andra över på besök när jag är sjuk. Spelar ingen roll om dom är i ett annat rum.
    Däremot föräldern som ringde dig verkar ha en skruv lös.

• Anonym (ock)
    Anonym (Sjuk mamma med integritet) skrev 2025-03-05 07:19:50 följande:
    Ta hem tonåringars vänner vid sjukdom

Jag (mamma) har legat i influensan med 39 i feber, hosta från helvetet osv.
    I lördags ringde min äldsta tonåring och sa att han och 2 vänner var på väg hem och frågade om jag kunde lägga mig i sängen istället för soffan.
    Jag svarade att oavsettvar jag ligger så ska ingen komma hem till ossnär jag är såpass sjuk. Ok svarade han och kom hem själv senare.

Igår ringde en av tonåringarna föräldrar och menade att jag förstör deras relation genomgått inte öppna upp mitt hem en lördag .
    Enligt henne är de så stora att de kunde varit på ovanvåningen oavsett om jag är sjuk eller inte.

Hur tänker ni?

Så många frågor här:

Vem skulle ens komma på tanken att ringa ett annat barns förälder och kräva att ens barn ska få vara där för att man ska rädda sin relation.

Det låter så fullständigt osannolikt.

Och i allt övrigt så kan du såklart säga nej till besök oavsett orsak, men att du är sjuk är en rimlig orsak. Både för att du mår dåligt och för att inte smitta en besökare. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (ock) skrev 2025-03-05 09:55:49 följande:
    Så många frågor här:

Vem skulle ens komma på tanken att ringa ett annat barns förälder och kräva att ens barn ska få vara där för att man ska rädda sin relation.

Det låter så fullständigt osannolikt.

Och i allt övrigt så kan du såklart säga nej till besök oavsett orsak, men att du är sjuk är en rimlig orsak. Både för att du mår dåligt och för att inte smitta en besökare. 
    Det handlade nog mer om en annan relation - föräldern ifråga hade säkert planer för den lördagskvällen och räknade kallt med att TS skulle ha alla ungdomarna hemma hos sig. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Sjuk mamma med integritet) skrev 2025-03-05 07:48:52 följande:

De brukar vara här varje helg (vilket jag vanligtvis är nöjd med)
    Så detta var första gången jag sa nej till vänner pga sjukdom.
    Jag tänkte att jag har rätt att få vara krasslig ifred och inte vill sprida runt smittan.
    Men den ena föräldern menar att hennes dotter blev utfryst av min son och hans flickvän. Men flickvännen gick sov hemma hos sig (inga konstigheter), min son hängde med dem en stund och tog sen bussen hem själv..

Jag tyckte det var märkligt att ringa pga detta

Den där föräldern tycks ha mer än en skruv lös. Dels angående det som tråden handlar om, men sedan är det inte utfrysning ifall ett par vill sova ihop utan sin kompis.

Jag tycker synd om tjejen som blir uppfostrad av en förälder med så knasiga idéer. Hoppas att ni andra, som finns i hennes liv, lyckas lära henne hur normal social samvaro fungerar!
  • Anonym (ock)
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-05 11:13:48 följande:
    Det handlade nog mer om en annan relation - föräldern ifråga hade säkert planer för den lördagskvällen och räknade kallt med att TS skulle ha alla ungdomarna hemma hos sig. 
    Oavsett så känns det helt osannolikt att någon skulle ringa upp ett annat barns förälder och vara upprörd över att ens barn inte får komma hem till dem. 
  • Anonym (oskar)
    Anonym (ock) skrev 2025-03-05 11:45:26 följande:
    Oavsett så känns det helt osannolikt att någon skulle ringa upp ett annat barns förälder och vara upprörd över att ens barn inte får komma hem till dem. 
    nått verkar inte stämma
  • cosinus

Hade mina tonåringar velat ha hem kompisar en lördag så hade jag löst det även om jag varit sjuk. Hållit mig undan helt enkelt. Men det är upp till var och en. Det är ok både att vara ok med det och att inte vara det.

Däremot är det ju f-n aldrig ok och ringa någon annan och ifrågasätta varför de inte velat ha andras ungar hemma hos sig vid något tillfälle.

• Anonym (H)

Bara en idiotförälder som inte vill ta ansvar för sitt eget barn. 

• Anonym (Ö)

Pinsam förälder som ringer på det där sättet😧 Stackars tjej! 

• Anonym (Jenny)

Är vi sjuka så kommer ingen in i vårt hus. Nu har vi kanske inte största huset heller och bara ett enplans. Men nej, har vi sjukdom hemma så ska den eller de som är sjuka få lung och ro. Hade gällt även om vi hade haft tvåvåningshus. 

Även sagt till mina barn att man går inte hem till kompisar som har sjuka föräldrar eller syskon. Får man smittan så får man liksom ändå. 

Vill man umgås får man umgås utomhus, det är okej att låna toaletten, men sedan ut igen tills vi är friska. 

Tycker det var väldigt konstigt resonerat av hennes mamma. Är de desstuom hos er varje helg så kanske det är dags att de är hemma hos kompisen kommande lördag. 

• Core

Antingen fuckade det med hennes egna planer, och hon är en allmänt bortkopplad morsa. Alternativt är det ett symtom på skadlig curling, att man inte klarar av att se sitt barn besviket och inte låter över känslohanteringen till barnet själv utan ska laga

• Anonym (CDC)

Det var det konstigaste jag har läst i år.

Givetvis tar man inte emot besök om någon i huset kan sprida influensa- den personen måste ju vara helt tappad!

Svar på tråden Ta hem tonåringars vänner vid sjukdom