• Anonym (Frida)

Svårt att kissa som gravid?

Någon mer som har eller har haft svårt att kissa under graviditeten? Är i vecka 12 och har haft svårt att kissa ibland under några veckor. Riktigt obehagligt och känns som att man ska sprängas, men har klämt ut några droppar i tagit och till slut har det släppt. Provat att kissa på huk i duschen, stående osv... Var liknande under förra graviditeten men inte riktigt lika illa.. 

Någon som vet vad man kan göra åt det här? Beror på hormoner enligt enligt barnmorskan..

• Svar på tråden Svårt att kissa som gravid?
  • burleskburkläsk

Jag sökte på nätet och får upp massa olika men eftersom du haft det ett par veckor så det enda som stämmer in då är att barnet trycks mot organen, bland annat urinblåsan.

Hormoner ????

Ja alltså hon hon om nån borde kunna.

Det första jag tänkte på är urinvägsinfektion.

Men det där med hormoner och svårt att kissa får nån gärna informera om.

• Anonym (Frida)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-04 18:35:54 följande:

Jag sökte på nätet och får upp massa olika men eftersom du haft det ett par veckor så det enda som stämmer in då är att barnet trycks mot organen, bland annat urinblåsan.

Hormoner ????

Ja alltså hon hon om nån borde kunna.

Det första jag tänkte på är urinvägsinfektion.

Men det där med hormoner och svårt att kissa får nån gärna informera om.

Ja alltså det är främst när jag sovit och legat ner länge, speciellt dom nätter jag inte gått upp och kissat på natten. Blåsan känns överfull men det kommer inte en droppe ut om jag inte gympar/promenerar runt en stund först. Eller som idag när jag drack två stora glas vatten och sen satt ner och jobbade. Blev jätterädd att jag skulle behöva åka till akuten för jag höll på att sprängas men kunde inte kissa förrän efter en promenad.

Har också tänkt på urinvägsinfektion men kissar normalt under dagarna för det mesta om jag inte dricker några mängder.. Barnmorskan sa på telefon något att den glatta muskulaturen i underlivet kunde påverkas av hormoner.. ska fråga mer specifikt när vi ses i slutet på veckan..
  • burleskburkläsk

Det kan jag tro, bra förklarning där och tack det var intressabt att höra.

Barnmorskor är jävligt imponerande individer.

När jag utbildade mig till USKa var favoritlöraren tidigare barnmorska och hon var kunnig och berätta om många spännande scenarion.

Skönt att du har tid till henne så du slipper vara orolig.

Men med tanke på att du måste röra på dig först så tror jag att hon har rätt i vad hon säger.

• Pascal

Jag hade så under min första graviditet. Fick också panik och ringde till barnmorskan som sa att det mest troligt är livmodern som trycker på urinblåsan i takt med att barnet växer där inne. Hon gav mig tipset att försöka kissa med överkroppen lutandes åt sidan för att minska trycket på urinblåsan och det hjälpte. Så fram till vecka 13-14 ca så satt jag lutandes och kissade, sen släppte det och jsg kunde kissa normalt igen :D 

• Anonym (Frida)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-04 21:03:01 följande:

Det kan jag tro, bra förklarning där och tack det var intressabt att höra.

Barnmorskor är jävligt imponerande individer.

När jag utbildade mig till USKa var favoritlöraren tidigare barnmorska och hon var kunnig och berätta om många spännande scenarion.

Skönt att du har tid till henne så du slipper vara orolig.

Men med tanke på att du måste röra på dig först så tror jag att hon har rätt i vad hon säger.

Ja det kanske inte finns någon bättre lösning än så tyvärr, bara svårt att ibland när man har bråttom eller om det händer på jobbet,  svårt att förklara varför man promenerar runt när man har annat att göra..
  • Anonym (Frida)
    Pascal skrev 2025-03-04 21:53:02 följande:

Jag hade så under min första graviditet. Fick också panik och ringde till barnmorskan som sa att det mest troligt är livmodern som trycker på urinblåsan i takt med att barnet växer där inne. Hon gav mig tipset att försöka kissa med överkroppen lutandes åt sidan för att minska trycket på urinblåsan och det hjälpte. Så fram till vecka 13-14 ca så satt jag lutandes och kissade, sen släppte det och jsg kunde kissa normalt igen :D 

Har provat att luta mig framåt lite men inte åt sidan samtidigt. Har inte tänkt på att det kan hjälpa. Tack snälla för tipset Glad Kommer ihåg att det gick över för mig också nånstans där förra graviditeten, men hade ju förträngt hur jobbigt det var alltså. 
  • Anonym (Betty)

Jag hade samma men kanske inte riktigt så tidigt I graviditeten. Det kom bara lite kiss men jag kände att det fanns kvar. För mig gick det dock utmärkt om jag stod upp så jag fick kissa i duschen helt enkelt. 

Tror barnet tryckte på urinblåsan helt enkelt. 

Svar på tråden Svårt att kissa som gravid?