• Anonym (Attvaranöjd)

Fastnar i negativa tankar om misstag i livet.

Hej, Jag känner att jag behöver få skriva av mig lite.

Ibland så känner jag mig ledsen, jag kan sitta och bara gråta. Jag har gjort några misstag i mitt liv och jag kan inte sluta tänk på mina misstag, jag tycker dom är pinsamma och jobbig. Jag kan ibland sitt och tänka ?varför gjorde jag så, varför blev det så här?.

Det ända jag vill är att bara släppa alla min misstag jag har gjort, jag mår inte bra av att tänka så här mycket. Jag är en väldig känslig människa och jag tycker det är jobbigt.

• Svar på tråden Fastnar i negativa tankar om misstag i livet.
  • burleskburkläsk

Sånt e livet!

Du måste lära dig att blicka framåt, bara för att du ör orättvis och jävlig mot dig själv innebär inte att andra gör det.

De ser säkert bortom dessa snedsteg och ser vem du faktiskt är.

Låt dem ha frågor, svara på alla frågor och stå för vad som blivit galet.

Var ärlig hela vägen och var snäll mot dig själv.

• burleskburkläsk

Vad jag menade var att prata med nån om det, om precis allt, så att du får det ur dig och kan släppa det sen och gå vidare.

• Anonym (Attvaranöjd)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-04 10:23:53 följande:

Vad jag menade var att prata med nån om det, om precis allt, så att du får det ur dig och kan släppa det sen och gå vidare.

Det är det som är så svårt! Det är pinsamt att prata om misstag som jag har gjort!
  • Anonym (m)

Jag tycker du ska prova att skriva ner dina "misstag" på ett papper. Skriv ALLT du tänker om det. Vad du minns, vad du känner om det osv. Bara låt minnena flöda på ett papper. 

Skamkänslor och liknande brukar minska väsentligt efteråt. Man ser det som skett mer "utifrån" då. När du bara tänker på det som skett blir du fast i dina känslor om det, men när du skriver om det, så kommer du förhoppningsvis efter ett tag se det som skett på ett mer "objektivt" sätt.

Skriv också hur du skulle kunna se på det som skett på ett mer förlåtande sätt. Svara t.ex. på frågan "om det här hänt en av mina närmsta vänner, hur hade jag känt/tänkt om det då?" Mer förlåtande och empatiskt än mot dig själv, antagligen. Försök sedan se att du är värd samma förlåtande synsätt som du ger dina vänner. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Attvaranöjd) skrev 2025-03-04 12:11:47 följande:
    Det är det som är så svårt! Det är pinsamt att prata om misstag som jag har gjort!
    Alla människor har gjort misstag någon gång i livet. Du kommer inte må bättre av att hålla all skam inom dig.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Nina) skrev 2025-03-04 19:25:36 följande:
    Alla människor har gjort misstag någon gång i livet. Du kommer inte må bättre av att hålla all skam inom dig.
    Det där är jävligt viktigt, att få ut allt!
  • Tyra myra

Ett litet tips som kan fungera

Skriv ett misstag på en lapp.
    Medan du skriver tänk på hur skönt det blir att bli av med tanken på misstaget.
    Bränn sedan upp lappen och känn hur misstaget går upp i rök.

Fortsätt senare med resten av misstagen, ett efter ett ser du hur de går upp i rök.

Hoppas det fungerar för dig

• Anonym (Sweet but a psycho)

Ibland är det en tillgång att vara narc light.

När man tänker på något som man råkat ut för eller gjort som är pinsamt eller äckligt eller omoraliskt så ställer man sig tre frågor:

Var det någon som dog?
    Har jag skuldsatt mig för livet?
    Kommer någon att minnas detta eller ens veta att det har hänt om hundra år? (eller ens tio år?)

Om svaret är nej på alla tre så är det lugnt.

De flesta är alltför upptagna av sig själva för att ens märka när du gör bort dig. Jag kommer att märka det men jag säger oftast ingenting.

Svar på tråden Fastnar i negativa tankar om misstag i livet.