Helt energilös efter mitt jobb som lärare för elever utan skolbakgrund
Har gått från att vara grundskollärare till att arbeta som lärare för elever som helt saknar skolbakgrund och har väldigt långsam inlärning på grund av det.
Dagarna jag är på jobbet är nu jättefattiga på ett språk som jag är van vid. Jag har sista året pratat med korta meningar, enkla begrepp och använt gester mer än ord. Jag känner nästan som att mitt språk slutat utvecklas eftersom jag inte använder det som jag borde. Jag är för trött för att läsa litteratur hemma och är singel så har ingen att prata med på kvällen och för trött för att gå ut med vänner.
Jag känner mig helt dränerad på energi och jag känner att jag mentalt inte får tänkta ordentligt. Jag får bara tänka hur jag ska göra en uppgift eller text ännu lättare och kortare. Hur jag kan förklara ett ord eller en mening på så lätt sätt som möjligt.
Då jag är relativt ny i den här skolan har mycket av min planeringstid gått åt till att förbereda lektioner och fixa med efterarbete. För trots att jag har kollegor ser jag de knappt. Men jag känner nu när jag kommer hem att jag nästan är nedstämd.
Lektionerna är så krävande och går så långsamt i inlärning. Det är inga skratt eller skojande då den språkliga nivån är för låg. Då eleverna helt saknar skolbakgrund är de inte vana vid skolan överhuvudtaget och massor av tid går år till att försöka få de att komma i tid och ringa deras föräldrar.
Jag har innan detta jobbat i två år som grundskollärare på mellanstadiet. Där kunde jag skoja och skratta med elever som också skojade. Här blir hela dagarna ganska allvarliga. Jag har ingen partner hemma när jag kommer hem utan är singel så pratar inte med någon.
Då dagarna är så här och jag känner mig helt dränerad och tom, trots att jag varit med människor så känns det som att jag varit osocial hela dagen.
Jag kanske är vär en dålig lärare. Borde kanske skola om migi? Kan någon förstå att man mår så här av att arbeta med elver som har det så svårt? Kan man göra något så att det ändå blir lite roligare? Eller bör jag byta skola?