• Anonym (Mamma)

Positivt gravtest men negativt på hcg blodprov

Någon som varit med om positivt gravtest (väldigt svag linje) men får <3 på hcg blodprov. Har gjort fyra gravtest och får en väldigt svag linje, men för att vara på säkra sidan gjorde jag blodprov som visade ingen graviditet idag.

blodprov borde ju vara bättre, men det kan väl inte heller vara fel på fyra stycken test vid olika tillfällen?  är endast på dag 20 i menscykeln men mina cyklar har vart väldigt korta sen min senaste förlossning (3 mån sen). Haft mens 2 gånger sen lillen kom och menscyklar endast på 15-17 dagar.

Kände mig helt säker på att jag var gravid då jag fått ett flertal symptom för det!! 

• Svar på tråden Positivt gravtest men negativt på hcg blodprov
  • Anonym (Cb?)

Det skulle synas på blodprov om du var gravid. Är det clearblue test som du använt?

• Anonym (Mamma)

Ja det är clearblue testa tidigt test som jag använt. 

• Anonym (Cb?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-03 21:37:00 följande:

Ja det är clearblue testa tidigt test som jag använt. 

De är hemska att ge streck även när det är negativt. Om du önskar en till så hoppas jag du får plus om ett tag 🥰 det är bra att din cykel blir längre ☺️
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Cb?) skrev 2025-03-03 21:31:46 följande:

Det skulle synas på blodprov om du var gravid. Är det clearblue test som du använt?

Ja jag tycker att det borde det.. men tycker det är så skumt att de visat positivt och har symptom. Ja det är clearblue och rfsu s testa tidigt test.
  • Anonym (Cb?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-03 21:45:44 följande:
    Ja jag tycker att det borde det.. men tycker det är så skumt att de visat positivt och har symptom. Ja det är clearblue och rfsu s testa tidigt test.

Symtomen tror jag kan komma av hormoförändringarna efter din gravidite. jag födde också i höstas och har mått riktigt illa om morgnarna och har yrsel bla. Har också testat pga symtom.

Tror det är helt omöjligt att du blivit gravid med en cykel på 15-17 dagar, förmodligen har du ingen ägglossning med så kort mellan blödningarna. Och dessutom inte har något hcg i blodet.
    Jag tror testen spökar med dig. 

• Anonym (R)

Blodprovet är 100% korrekt så det kan du lita på. Hade det funnits minsta hcg i kroppen hade det visats på provet. 

clearblues test med linje visar nästan alltid ett s.k. spökstreck som ofta är smalare än kontrollstrecket, strecket ska vara lika brett och blått för att vara positivt. Med rfsu ska strecket vars rött/rosa för att vara positivt  och linjen ska synas inom testtiden. test med grått streck räknas inte som positivt. 

sen kan man inland få ett svagt streck under någon dag eller så som sedan försvinner om ägget inte fäst ordentligt. 

Svar på tråden Positivt gravtest men negativt på hcg blodprov