• Anonym (ADHD)

ADHD diagnos utan att föräldrar håller med?

Hej där! Jag är en man i cirka 40-års åldern och har de senaste åren funderat på om jag har ADHD (ADD mer specifikt, är inte särskilt hyperaktiv mer än tankemässigt). Tankarna började rulla då jag har några vänner som på senare dagar fått en ADHD-diagnos.

Dock undrar jag - finns det någon möjlighet att bli diagnostiserad med ADHD när de närmaste anhöriga (mina föräldrar) inte håller med? Detta är egentligen bara min mamma det handlar om, då jag inte har någon kontakt med min pappa. Hon menar snarare på att det är en personlig inställning hos mig som gör att jag inte klarar av att vara koncentrerad och att jag alltid förstått saker omgående och därav inte orkar lyssna vidare. 

Hade tänkt lägga 30 000 och göra det privat, mina vänner hade en utredning via offentliga vården som tog totalt 3 års tid. Jag har inte riktigt tålamodet att vänta så länge. Hade tappat motivationen en bit in och slutat dyka upp på. möten. Men vill samtidigt inte lägga denna summan och så är det hopplöst för att en anhörig menar på att man inte har det (som de kommer intervjua).

Några problem jag har i vardagen är: 

Helt omöjligt att vara mentalt närvarande i möten, oavsett hur viktigt det är för mig att ta in informationen. Brukar känna panik att jag måste därifrån för att jag är så understimulerad.

Svårt att arbeta med samma uppgift en längre period, tröttnar väldigt fort vilket leder till att jag slarvar / prokastinerar. 

Stressar ALLTID till saker, känns som att ifall jag får vänta 5 minuter på ett ställe så har jag slösat en massa tid så blir att man går iväg i sista stund. 

Har många idéer som jag påbörjar men aldrig slutför. Tappar intresset. 

Tröttnat på alla relationer jag haft (och det är många). Inte direkt varit något fel på själva relationen, men ändå alltid sett till att förstöra den. 

Söker alltid kickar på något vis

Ingen koll på vart jag lagt saker eller om jag t.ex. låst dörren när jag lämnat hemmet

Generellt så brukar jag tycka vanliga konversationer är tråkiga, inte tillräckligt stimulerande

Avslutar alltid meningar åt andra ifall jag vet vad de ska säga

Klarar inte av när andra inte kommer till punkt eller pratar långsamt

• Svar på tråden ADHD diagnos utan att föräldrar håller med?
  • Anonym (s)

Ja, det går att göra utan föräldrar och även att en bra psykolog genomskådar den bullshit-åsikten som din mamma verkar ha.

Men det tar inte 3 år att bli utredd... 3 år i kö är dock möjligt

• Anonym (Absolut!)

Klart att du som 40 åring kan göra utredning oberoende av vad dina föräldrar har för åsikter, du är vuxen och myndig!

Svar på tråden ADHD diagnos utan att föräldrar håller med?