• Anonym (TS)

Lån till deposition med betalningsanmärkning

Har hittat en lägenhet i andra hand som jag är intresserad av att hyra , genom Qasa kan man skriva hyresavtal depositionsfritt om man har en godkänd kreditupplysning. Problemet är att jag har en betalningsanmärkning som försvinner nu i början på april (11/4 tror jag), den är alltså nästan 3 år gammal. Så tyvärr måste jag betala deposition isåfall och isåfall skulle jag nog behöva ta ett lån eftersom det antagligen blir dubbelhyror också.  

Finns det snabblån lån man kan ta trots betalningsanmärkning? Är föräldraledig just nu så det kanske också är ett problem. Det är ca 15 000.

Eller är det bättre att säga som det är och att jag kan skriva hyresavtal när anmärkningen har försvunnit (med risk att jag inte får lägenheten)? Eller säga nej till den här och försöka hitta någon när anmärkningen har försvunnit även om det kanske är svårt att hitta någon lika bra? 

Tacksam för råd! 

• Svar på tråden Lån till deposition med betalningsanmärkning
  • Anonym (Clara)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-03 16:01:28 följande:
    Lån till deposition med betalningsanmärkning

Har hittat en lägenhet i andra hand som jag är intresserad av att hyra , genom Qasa kan man skriva hyresavtal depositionsfritt om man har en godkänd kreditupplysning. Problemet är att jag har en betalningsanmärkning som försvinner nu i början på april (11/4 tror jag), den är alltså nästan 3 år gammal. Så tyvärr måste jag betala deposition isåfall och isåfall skulle jag nog behöva ta ett lån eftersom det antagligen blir dubbelhyror också.  

Finns det snabblån lån man kan ta trots betalningsanmärkning? Är föräldraledig just nu så det kanske också är ett problem. Det är ca 15 000.

Eller är det bättre att säga som det är och att jag kan skriva hyresavtal när anmärkningen har försvunnit (med risk att jag inte får lägenheten)? Eller säga nej till den här och försöka hitta någon när anmärkningen har försvunnit även om det kanske är svårt att hitta någon lika bra? 

Tacksam för råd! 

Låna inte till deposition. Tänker du ens på vilken ränta dessa snabblån har? Speciellt om du är föräldraledig och inte har så mycket pengar bör du absolut inte ta massa snabblån. 
  • Anonym (Spara)

Ta inte lån, du har redan ansträngd ekonomi eftersom du inte kan betala de 15000 som krävs.

• Anonym (TS)
    Anonym (Spara) skrev 2025-03-03 16:26:17 följande:

Ta inte lån, du har redan ansträngd ekonomi eftersom du inte kan betala de 15000 som krävs.

Jag har ca 15000 sparat men det räcker till första hyran eftersom det antagligen blir minst en dubbelhyra. Tyvärr räcker det inte till deposition också. 

Isåfall får jag kanske tacka nej till den här lägenheten men är rädd att jag inte hittar någon lika bra sen. 

• Anonym (Mikael)

Har du pratat med din bank? Ta inga snabblån.

• Anonym (Clara)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-03 16:29:23 följande:

Jag har ca 15000 sparat men det räcker till första hyran eftersom det antagligen blir minst en dubbelhyra. Tyvärr räcker det inte till deposition också. 

Isåfall får jag kanske tacka nej till den här lägenheten men är rädd att jag inte hittar någon lika bra sen. 

Grejen är ju att det är ju mer som kostar i en flytt, utöver eventuell deposition och dubbelhyra. Har du så lite marginal i ekonomin bör du kanske inte flytta just nu. 

Ta absolut inga snabblån för det här. 
  • Tow2Mater

Säg nej till den här och försök hitta någon annan inte bara när anmärkningen har försvunnit, utan när du kommer tillbaka till arbetslivet och har en vettig inkomst. Låter inte som du har råd att flytta idag. Spar mer pengar.

• Anonym (TS)

Tack för era svar.. Nej snabblån är nog inte det bästa. 

Vill inte skriva för mycket detaljer men det är en del problem med lägenheten där vi bor nu som hyresvärden inte åtgärdar så vi skulle nog behöva flytta inom det närmaste året tyvärr trots att jag är föräldraledig nu. Annars skulle jag också gärna vänta. Står i bostadskö också så det är inte bara andrahand jag kollar på. Det är inte så ofta det dyker upp något bra med hyfsat rimlig hyra så det var därför jag tänkte på att tacka ja till den här.

Men om lite mer än en månad har jag inga betalningsanmärkningar och då blir det såklart lättare att hitta något i första hand också. 

Svar på tråden Lån till deposition med betalningsanmärkning