• Anonym (Lock i örat)

Lock för örat utan orsak - inne på 6e veckan! Någon som haft lika?

Jag har ett kock för örat sen 6 veckor. Ingen förkylning ligger till grund. Eventuellt en flygning jag gjorde den veckan? men fick ingen direkt lock-känsla utan det har kommit smygandes  

Men det BLIR inte bättre trots valsalva övningar, nasonex eller andra tips. 

Har ej vaxpropp det har jag varit och sköljt utan resultat. 

Har även stundtals ett tryck över näsa/kind och det känns som det är nåt som trycker runtomkring där på höger sida. 

Någon som gått med vätska bakom örat på liknande sett utan infektion, förkylning och som fått kämpa på längre? 

• Svar på tråden Lock för örat utan orsak - inne på 6e veckan! Någon som haft lika?
  • Sonora
    Anonym (Lock i örat) skrev 2025-03-03 13:26:40 följande:
    Lock för örat utan orsak - inne på 6e veckan! Någon som haft lika?

Jag har ett kock för örat sen 6 veckor. Ingen förkylning ligger till grund. Eventuellt en flygning jag gjorde den veckan? men fick ingen direkt lock-känsla utan det har kommit smygandes  

Men det BLIR inte bättre trots valsalva övningar, nasonex eller andra tips. 

Har ej vaxpropp det har jag varit och sköljt utan resultat. 

Har även stundtals ett tryck över näsa/kind och det känns som det är nåt som trycker runtomkring där på höger sida. 

Någon som gått med vätska bakom örat på liknande sett utan infektion, förkylning och som fått kämpa på längre? 

Alltså, för mig låter det som en envis bihåleinflammation. Jag har haft något liknande (lock för örat på ena sidan, men också huvudvärk och tryck vid näsan)
    Det kan hålla på ett tag . Svårläkt. För mig hände det efter en långdragen förkylning. Läste att det kan också utlösas av tänder som är inflammerade vid roten och bakterier har letat sig ut i skallens håligheter.
    Fortsätt du med nasonex. Jag använde starka liniment att smörja in kinderna och nacken med, det hjälpte lite
  • Anonym (vikten)

har du gått ner snabbt i vikt? Finns nåt fettlager i örat som kan gå ner och orsaka lock, om man går ner för mycket för snabbt. 

• Anonym (Lock i örat)

Nej jag har inte gått ner i vikt. 

ar hos läkare idag. Mina öron ser bra ut. Trumhinnan och hörselgång ser fin ut. 

Ska göra audiotest på tisdag så jag upplevt sämre hörsel på det örat under ett tag Också. 

Oroliga tankar spinner iväg?..

• Anonym (Ja)

Jag hade så under en längre tid för många år sen och kan få så ibland under kortare stunder. Vet inte varför men jag funderar på om det kan bero på att jag har ätit för lite, är stressad och andas för ytligt, har märkt att det är ett samband i alla fall. Läkarna hittade ingenting och de nässpray jag fick utskrivet funkade inte. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (vikten) skrev 2025-03-03 15:57:38 följande:

har du gått ner snabbt i vikt? Finns nåt fettlager i örat som kan gå ner och orsaka lock, om man går ner för mycket för snabbt. 

Intressant! Vet du vad det kallas? 
  • Anonym (Lock i örat)

Har idag gjort hörseltest som ska ses över av läkare. Men sköterskan sa ?du verkar ju höra bra? 

jag upplever locket bara när jag pratar, rör munnen. Är jag helt still så hör jag bra (förutom att jag har tinnitus ljud) 

men idag slog det mig. Efter långt snack med chat gpt- jag har enormt spända käkar och biter ihop mycket om nätterna och inser att jag så gör även dagtid (är ofta en mentalt stressad person) 

kan även ibland när jag pratar uppleva att käken på höger sida hakar upp sig. 

nån som haft dessa problem, pga käkproblem

Svar på tråden Lock för örat utan orsak - inne på 6e veckan! Någon som haft lika?