• Anonym (123456)

Intervjuad endast av chefen

Hej jag har varit på anställningsintervju men reagerade på att de endast var enhetschefen som rekryterade och inte en rekryterare  också så att säga.  Jag undrar om detta är vanligt att de endast är chefen som kör intervjuer? 

• Svar på tråden Intervjuad endast av chefen
  • Gaskarl

Du skriver inte vad det var för typ av tjänst, vilken intervju det var,1:a, 2:a??
    Jag tror nog att vissa mindre företag bara har chefen att bli intervjuad av fortfarande. Rekryteringstjänster kostar pengar. Är det en högre tjänst/större företag brukar rekryterare läsa cv, ansökningar och ha första intervjun. 2:a så är det chef, biträdande chef och även fack vara med.

• Anonym (123456)
    Gaskarl skrev 2025-03-02 17:41:10 följande:

Du skriver inte vad det var för typ av tjänst, vilken intervju det var,1:a, 2:a??
    Jag tror nog att vissa mindre företag bara har chefen att bli intervjuad av fortfarande. Rekryteringstjänster kostar pengar. Är det en högre tjänst/större företag brukar rekryterare läsa cv, ansökningar och ha första intervjun. 2:a så är det chef, biträdande chef och även fack vara med.

Som administratör  var det och de var första intervjun. Chefen känner dock till mig då jag haft chefen som chef tidigare. 🙂 de är en större organisation 
  • Anonym (balubas)

Vissa chefer tar beslut själva, de har HR som möjligt stöd men det är väl inte säkert att HR måste vara med om de "vet" vem de rekryterar.

Jag blev själv anställd av VD direkt senast, det är inte HR som bestämmer något angående vem som anställs på det stället, de får bara printa pappren.

• Mkay

Är det ett mindre företag så är det inte konstigt om chefen är den som rekrytera och håller intervjuer. Rekryterare kostar. Dessutom känner chefen dig sedan tidigare så det är ännu mindre konstigt då. Jag var i en liknande situation vid en av mina intervjuer (hade arbetat på ett mindre företag innan och ansökte om en annan tjänst, det var endast chefen som intervjuade). inte konstigt alls. 

• Anonym (Moa)

Har vid alla jobb blivit intervjuad av enbart chefen utom vid en.

Svar på tråden Intervjuad endast av chefen