• Anonym (F)

Han vill att jag använder p-medel (onödigt), men hur lägger jag fram det?

Har börjat dejta en ny man och det gick rätt hett till senast, men inget penetrerande sex eftersom vi inte hade tillgång till kondom. Han frågade då rakt ut om jag använder preventivmede, vilket jag inte gör pga att jag är i klimakteriet (jag är 46). Jag kunde dock inte med att säga att jag är i klimakteriet då det är något skämmigt över det och jag känner mig osexig och okvinnlig pga det. Så jag sa bara att jag har stenkoll på min period och inte blir gravid längre. Men han propsade på att vi ska använda kondom om jag inte börjar med preventivmedel eftersom han absolut inte vill ha barn. 
    Mannen i fråga är under 40. 

Jag vill inte gärna använda kondom pga att jag får svamp varje gång jag gör det, samt att jag ogillar känslan. Gravid kan jag inte bli. Jag har verkligen inte nån lust att berätta för honom att jag är i klimakteriet heller så tidigt i relationen. Så har nån förslag på vad jag kan säga? Jqg vill att han ska kunna känna sig betryggad i att jag inte blir gravid.
  • Svar på tråden Han vill att jag använder p-medel (onödigt), men hur lägger jag fram det?
  • Anonym (?)
    Anonym (z) skrev 2025-03-02 16:11:32 följande:
    Jag har inte hört några män prata om klimakteriet 
    Kanske inte men, jag pratar om klimakteriet. Inte med andra men med min särbo.
    Hon är helt öppen och jag är nyfiken för att jag vill kunna förstå och kunna peppa eller backa när så behövs.
    Klimakteriet är inte tabu på något sätt - en naturlig del av livet.
  • Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 15:43:08 följande:

Du är oansvarig. Han tar ansvar.

Hur? Jag kan inte bli gravid. Hur gör det mig oansvarig? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Potatis) skrev 2025-03-02 16:21:35 följande:

Vill man inte bli förälder så skyddar man sig, morrar vi åt männen som blev ofrivilliga pappor när de inte skyddade sig. Med rätta! 
    Den här mannen har ju nåt i huvudet, han vägrar ju oskyddat sex när han inte vet garanterat att det inte blir barn. Bra där! Mer sånt. 

Jovisst. Men nu är det garanterat att jag inte blir gravid eftersom jag inte har mens längre och har fått det konstaterat av läkare. 
  • Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2025-03-02 16:50:25 följande:
    Jovisst. Men nu är det garanterat att jag inte blir gravid eftersom jag inte har mens längre och har fått det konstaterat av läkare. 
    Är det någon ytterligare information du kan tänka dig att undanhålla?
    Kan upplevas som ett mindre bra sätt att börja ett förhållande.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2025-03-02 16:48:39 följande:
    Hur? Jag kan inte bli gravid. Hur gör det mig oansvarig? 
    Du vill inte vara ärlig, du tar en läkares 'ord' for sanning och han vill använda skydd.
  • Anonym (Potatis)
    Anonym (F) skrev 2025-03-02 16:50:25 följande:
    Ja, men det kan han inte veta. Det vet bara du. Jag förstår honom, han är klok som en bok här. 
    Jag är inget fan av ljugande så kan inte råda dig till att bluffa att du steriliserat dig. Annars hade ju den varit lätt, men nej. Lögner solkar ner. Det enda jag faktiskt kan tipsa dig om är att välja valfritt p-medel ändå, då kan du ärligt säga att det är grönt. Du lär ju inte få ligga annars, vilket iofs hedrar honom. 
  • Tom Araya

Min känsla är att ni inte ska ha sex alls om du inte klarar att säga till honom att du inte kan bli gravid. Säga bara att du inte längre är fertil, det ska väl inte vara så svårt.

• Lynx123

Jättebra förslag att säga att du inte kan bli gravid. Det är ju sant, även om det inte är hela sanningen.

• Anonym (?)

Drar du ut på tid innan du berättar så målar du dig bara längre in i hörnet.
    Vad ska han tänka om dig och vad du undanhållit när sanningen väl kommer fram - för det gör den, förr eller senare.
    Skulle han på något sätt tro att just du skulle vara immun mot klimakteriet även om du är tidigt i det.
    Han verkar ansvarskännande  och öppen - vill du riskera att slarva bort en sådan man?

• Anonym (Klimakt)

Vore underbart att träffa en kvinna som inte längre kan bli gravid pga klimakteriet!
    En fullt naturlig del av livet och inget kvinnor ska skämmas över.
    Han gillar dig redan som det är och lär bara se det som ännu en stor fördel med dig.

• Anonym (Vanilj)

Hade massa sex med en något äldre  kvinna under en tid  hon när hon berättade att när hon berättade att  hennes fertila period var över,,👍. Jag som kille har alltid föredragit glidmedel från början   problemet vi hade har att hon blev  våt och kåt värre  badllakan i sängen var ett måste .. .. Bästa sex ever.
    Sexuellt var hennes  klimakterie något positivt för mig  och henne  tillsammans iaf...

Svar på tråden Han vill att jag använder p-medel (onödigt), men hur lägger jag fram det?