Anonym (Undersköterska) skrev 2025-03-09 23:24:46 följande:
Jag tycker att du ska anmäla av en massa anledningar. För det första kan dementa bli våldsamma både fysiskt och psykiskt. Personen kanske går iväg hemifrån och lämnar barnen själva eller utsätter dom för annan fara. Jag jobbar med äldre och jag skulle aldrig lämna mina barn själva hos någon med demens. Sedan är det inte hemtjänstens ansvar att laga mat till barnen, det har dom varken tid eller får betalt för. Om personen får mat av kommunen räcker det ju bara till den äldre dessutom. Och vem ska natta och hjälpa till med hygien osv? Det klarar inte en demenssjuk person. Sedan kan det ju vara väldigt jobbigt för barnen om den äldre inte kommer ihåg vilka dom är, en 6 åring förstår förmodligen inte varför mormor/farmor inte kommer ihåg dom. Samt läskigt om personen får utbrott eller beter sig konstigt. Det blir även läskigt för den äldre att tre ?främmande? barn sover hos dom. Egentligen är det som att lämna barnen ensamma då det inte finns någon som tar hand om dom, personen kan ju inte ens ta hand om sig själv. Så anmäl innan någon kommer till skada
Tack för ditt svar. Släkten försvarar nu handlingen med att personen inte är "SÅ dement". Men, hen "får" inte använda spis eller tändstickor, förstår oftast inte hur hushållsapparaterna fungerar, har dagverksamhet och hemtjänst och kallar barnen för helt fel namn och pronomen. ("Lilla gubben" till döttrarna o s v) Hen har även haft hallucinationer och ramlar ganska ofta. Det känns så taskigt för den dementas skull också, att lägga ansvar för barn på personen.
Tack för värdefull fakta.