• Anonym (Sizz)

Lämna barn hos demenssjuk

Hade ni lämnat era barn hos en demenssjuk släkting över helgen? Ni som har äldre familjemedlemmar med framskriden demens, hade ni tyckt att det är lämpligt att lämna era barn med denne över helgen? Andra får gärna svara också. 

• Svar på tråden Lämna barn hos demenssjuk
  • Xenia

Den dementa personen borde få en spisvakt. Det kan man få via kommunen utan kostnad.

Du borde få enskild vårdnad. Kan du inte ansöka om det och ta upp alla anmälningar inkl den dementa "barnvakten". 

Hur mogen är 11-åringen? Kan hen ta ansvar för sina småsyskon? Det borde hen inte behöva göra men med en så anvarslös far. Har du pratat med hen om hur det är/var hos den dementa personen? Är hen införstådd med att man inte kan förlita sig på personens omdöme? Har du sagt att hen alltid kan ringa dig, även om det är pappans helg?

• EpicF
    burleskburkläsk skrev 2025-03-02 03:41:55 följande:

Framskriden demens, bor inte individen på boende?

Att lämna barn i den åldern till en som inte kan ta hand om sig själv, inte smart alls.

Skall det bara vara den äldre och de tre barnen?

Jag har jobbat inom äldrevård och demenssjukvård.

Så länge personen klarar sig hemma med hjälp så finns det ingen anledning med boende. 

För att svara på ts fråga, det beror på ålder på barnen. 
  • EpicF
    Anonym (Sizz) skrev 2025-03-02 05:51:04 följande:
    Den yttrar sig bl a i oförmåga att ta hand om sig själv. Personen kan inte laga mat längre, förstår inte hur vanliga "hushållsapparater" funkar, glömmer spisen på, har vaneföreställningar (hon tror att hon ser personer som förföljer henne bland annat). Hon går på dagverksamhet varje dag samt har hemtjänst. 
    Orsaken till att barnen ska lämnas där är en fest som föräldern vill gå på. 
    Då är det absolut inte lämpligt att barnen är där över en helg. Då får föräldrarna ordna annan barnvakt eller skippa festen. Alt att en av föräldrarna går. 
  • EpicF
    Anonym (Sizz) skrev 2025-03-02 10:55:52 följande:

Tack för alla svar. För att göra en lång hitaoria kort och för att inte avslöja alltför mkt om vår situation så kan jag ändå berätta att det finns ca 15 orosanmälningar genom åren gällande våra barn och deras pappa. Han är dömd för brott mot oss. Han har umgänge med barnen varannan helg. Tack samhället. 
    Varje snedsteg han gör som jag reagerar och/eller agerar på ses som en "konflikt" mellan oss av myndigheterna. När han tar droger och jag tycker det är olämpligt behöver jag "öva på att lita på honom", "får inte överföra oro på barnen" o s v. Allt slutar alltid med att jag och barnen ska lägga massa tid på att berätta allt och komma med bevis. Även när vi gör det så händer inget mer än att pappan blir mer uppretad. 
    Han har t o m haft prostituerade hemma när barnen varit där. Men "man får ha kompisar inom alla yrken" är hans försvar. 
    Nu har han lämnat barnen hos deras dementa släkting över helgen. Jag skiter fullständigt i pappans och min "konflikt". Tycker det är så fruktansvärt otäckt både för barnens och släktingens skull. Men ibland får mitt ex och vissa i hans släkt mig att tvivla på mig själv. Det var därför jag ställde frågan här. Tacn för support och för hjälp att tro på det jag upplever. 

Och hur vet du att det var en prostituerade kvinna?n

Varför hämtar/hämtade du inte omedelbart hem barnen? 
  • Anonym (Sizz)
    EpicF skrev 2025-03-09 17:10:17 följande:
    Och hur vet du att det var en prostituerade kvinna?n

Varför hämtar/hämtade du inte omedelbart hem barnen? 
    För att barnen har berättat det, "alla" vet att han har mängder med prostituerade hos sig. Jag hyser inget agg eller nedvärderar de som prostituerar sig. Tycker oerhört synd om dem som hamnar i hans klor dock. 

För att när jag senaste gjorde det hämtade han tillbaka dem.med våld och ett litet avslutande mordhot. 
  • EpicF
    Anonym (Sizz) skrev 2025-03-09 22:31:53 följande:
    För att barnen har berättat det, "alla" vet att han har mängder med prostituerade hos sig. Jag hyser inget agg eller nedvärderar de som prostituerar sig. Tycker oerhört synd om dem som hamnar i hans klor dock. 

För att när jag senaste gjorde det hämtade han tillbaka dem.med våld och ett litet avslutande mordhot. 
    Så varför anmäler du inte?

Och du anmälde inte mordhotet heller?
  • Anonym (Sizz)
    EpicF skrev 2025-03-09 23:18:04 följande:
    Så varför anmäler du inte?

Och du anmälde inte mordhotet heller?
    Jag och flera har anmält. 

Jo. 
  • Anonym (Undersköterska)
    Anonym (Sizz) skrev 2025-03-02 08:33:20 följande:
    Jag håller helt med dig. Det är inte jag som gjort det. Det är barnens pappa. Han har lämnat barnen där över helgen. Jag har "sagt emot" men fått massa skit för det. Jag överväger att kontakta exempelvis socialtjänsten, men tvivlar på mig själv. Plus att de redan har massa orosanmälningar på barnen gällande pappan utan att göra ett skit. Så jag är så rädd att en ny anmälan bara gör det ännu jobbigare för barnen. 
    Jag tycker att du ska anmäla av en massa anledningar. För det första kan dementa bli våldsamma både fysiskt och psykiskt. Personen kanske går iväg hemifrån och lämnar barnen själva eller utsätter dom för annan fara. Jag jobbar med äldre och jag skulle aldrig lämna mina barn själva hos någon med demens. Sedan är det inte hemtjänstens ansvar att laga mat till barnen, det har dom varken tid eller får betalt för. Om personen får mat av kommunen räcker det ju bara till den äldre dessutom. Och vem ska natta och hjälpa till med hygien osv? Det klarar inte en demenssjuk person. Sedan kan det ju vara väldigt jobbigt för barnen om den äldre inte kommer ihåg vilka dom är, en 6 åring förstår förmodligen inte varför mormor/farmor inte kommer ihåg dom. Samt läskigt om personen får utbrott eller beter sig konstigt. Det blir även läskigt för den äldre att tre ?främmande? barn sover hos dom. Egentligen är det som att lämna barnen ensamma då det inte finns någon som tar hand om dom, personen kan ju inte ens ta hand om sig själv. Så anmäl innan någon kommer till skada
  • Anonym (Sizz)
    Anonym (Undersköterska) skrev 2025-03-09 23:24:46 följande:
    Jag tycker att du ska anmäla av en massa anledningar. För det första kan dementa bli våldsamma både fysiskt och psykiskt. Personen kanske går iväg hemifrån och lämnar barnen själva eller utsätter dom för annan fara. Jag jobbar med äldre och jag skulle aldrig lämna mina barn själva hos någon med demens. Sedan är det inte hemtjänstens ansvar att laga mat till barnen, det har dom varken tid eller får betalt för. Om personen får mat av kommunen räcker det ju bara till den äldre dessutom. Och vem ska natta och hjälpa till med hygien osv? Det klarar inte en demenssjuk person. Sedan kan det ju vara väldigt jobbigt för barnen om den äldre inte kommer ihåg vilka dom är, en 6 åring förstår förmodligen inte varför mormor/farmor inte kommer ihåg dom. Samt läskigt om personen får utbrott eller beter sig konstigt. Det blir även läskigt för den äldre att tre ?främmande? barn sover hos dom. Egentligen är det som att lämna barnen ensamma då det inte finns någon som tar hand om dom, personen kan ju inte ens ta hand om sig själv. Så anmäl innan någon kommer till skada
    Tack för ditt svar. Släkten försvarar nu handlingen med att personen inte är "SÅ dement". Men, hen "får" inte använda spis eller tändstickor, förstår oftast inte hur hushållsapparaterna fungerar, har dagverksamhet och hemtjänst och kallar barnen för helt fel namn och pronomen. ("Lilla gubben" till döttrarna o s v) Hen har även haft hallucinationer och ramlar ganska ofta. Det känns så taskigt för den dementas skull också, att lägga ansvar för barn på personen. 

Tack för värdefull fakta. 
  • Anonym (Undersköterska)
    Anonym (Sizz) skrev 2025-03-09 23:29:45 följande:
    Tack för ditt svar. Släkten försvarar nu handlingen med att personen inte är "SÅ dement". Men, hen "får" inte använda spis eller tändstickor, förstår oftast inte hur hushållsapparaterna fungerar, har dagverksamhet och hemtjänst och kallar barnen för helt fel namn och pronomen. ("Lilla gubben" till döttrarna o s v) Hen har även haft hallucinationer och ramlar ganska ofta. Det känns så taskigt för den dementas skull också, att lägga ansvar för barn på personen. 

Jag tycker verkligen att du resonerar bra i detta, låt ingen släkting säga annat. Det kan ju bli jättefarligt för både barnen och den äldre om hen ramlar. Tänk vilket trauma att se en släkting skada sig och kanske bli medvetslös. Om pappan inte lyssnar på dig kanske du kan ringa till enhetschefen för hemtjänsten så att dom kan berätta hur olämpligt det är att lämna ett barn hos en dement? De kan ju också anmäla
  • EpicF
    Anonym (Sizz) skrev 2025-03-09 23:29:45 följande:

Spelar ingen roll om släkten inte tycker att personen är "så dement". Denne ska inte ha ansvar över sina barnbarn. 

Har du frågat dem om de tar ansvar över om något händer barnen?
Svar på tråden Lämna barn hos demenssjuk