• Anonym (Vilsen)

Bo som äldre föräldrar?

Jag flyttade till min mans hemby när vi fick vårt första barn. Jag var då 44 och min man 52. Nu väntar vi vårt andra barn och vill flytta. Jag vill inte bo på en plats där folk är far och morföräldrar i vår ålder. 

var kan vi bo där detta inte är helt unikt och alla inte är 24 på förskolan. 

• Svar på tråden Bo som äldre föräldrar?
  • Anonym (Bea)

Välbärgade och relativt välbärgade områden i Stockholm. Men även där kommer ni vara bland de äldsta.

• Anonym (X)

Vad upplever ni för problem? Min erfarenhet av mindre orter är att det är stor acceptans för de mesta olikheter så länge man är ordentlig och "sköter sitt". Det är ju inte så att det finns orter där ALLA föräldrar är över 40. Men generellt är det väl storstäder och kanske universitetsstäder som har lite äldre föräldrar.

• Anonym (Jerry)

Skäms ni för er ålder?  Varför inte bara stå upp för dom ni är? Det är inget konstigt att bli föräldrar i högre ålder. Tvärtom väldigt vanligt eftersom ålder på förstagångsföräldrar ökar och det blir vanligare att börja om med bebis efter man separerar. 

I storstäder är det mycket omsättning på människor så ni har möjlighet att bli ganska anonyma i mängden om ni tänker en flytt. Sikta på ett större bostadsområde vilket även brukar innehålla radhus/villor i ytterkanten. 

Rent generellt är ett mindre villaområde sämre då många är bofasta sedan länge, dvs mycket äldre människor och ni får troligen grannar som är hälften så gamla som ni och har småbarn i samma ålder som era. 

• Anonym (Linda)

Det behöver ju inte vara att de skäms för sin ålder, men det kanske inte ger jättemycket att umgås med andra som är i en ålder där de skulle kunna vara deras barn. Rätt stor skillnad i livserfarenhet. Jag har en hel del 25-30-åringar på mitt jobb och trots att de är välutbildade och väldigt trevliga så känns de väldigt unga och är inga jag skulle önska umgås med på min fritid. Jag bor i Göteborg, medelklassområde/villaområde och här är de flesta inte särskilt unga föräldrar. Förmodligen för att unga människor ofta inte har ekonomi att köpa hus här.

Anonym (Jerry) skrev 2025-03-01 13:40:22 följande:

Skäms ni för er ålder?  Varför inte bara stå upp för dom ni är? Det är inget konstigt att bli föräldrar i högre ålder. Tvärtom väldigt vanligt eftersom ålder på förstagångsföräldrar ökar och det blir vanligare att börja om med bebis efter man separerar. 

I storstäder är det mycket omsättning på människor så ni har möjlighet att bli ganska anonyma i mängden om ni tänker en flytt. Sikta på ett större bostadsområde vilket även brukar innehålla radhus/villor i ytterkanten. 

Rent generellt är ett mindre villaområde sämre då många är bofasta sedan länge, dvs mycket äldre människor och ni får troligen grannar som är hälften så gamla som ni och har småbarn i samma ålder som era. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det finns väl inget område där det bara, eller nästan bara, bor äldre föräldrar. Stockholms innerstad? 

Däremot finns det många områden där det är mer blandat, där inte alla skaffar barn i 20-årsåldern, eller före 30. I de flesta medelklassområden finns både yngre och äldre föräldrar, men få är under 25 och det är inte ovanligt att ha småbarn i 40-årsåldern.

Ni lär ändå vara bland de äldsta, men andra med barn i samma ålder, kommer inte att vara 20 år yngre än ni, utan det kommer att vara större spridning. 

• Anonym (Ad utrumque)

Vilken universitetsstad som helst hade väl funkat?

Snittåldern för förstföderskor i Lund var 29 år redan på 90-talet.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Ad utrumque) skrev 2025-03-02 16:28:32 följande:

Vilken universitetsstad som helst hade väl funkat?

Snittåldern för förstföderskor i Lund var 29 år redan på 90-talet.

Dvs en åldersskillnad på 15 år jämfört med TS. De letar efter jämngamla föräldrar. 
  • Anonym (Ad utrumque)
    Anonym (Bea) skrev 2025-03-02 16:38:05 följande:
    Dvs en åldersskillnad på 15 år jämfört med TS. De letar efter jämngamla föräldrar. 
    Och det kommer de klart aldrig att hitta en större mängd av, men snittåldern är högre i Skåne.
  • Anonym (På öster)

Östermalm. Snittålder på förstföderskor: 38.2 år. 

• Anonym (Ad utrumque)
    Anonym (På öster) skrev 2025-03-02 16:59:39 följande:

Östermalm. Snittålder på förstföderskor: 38.2 år. 

Inte så billigt att bo där dock.
Svar på tråden Bo som äldre föräldrar?