• Anonym (Undrar)

Köpa och sälja receptbelagd medicin på Facebook?

Allt oftare ser jag  vår lokala köp- och säljgrupp på Facebook, föräldrar som vill köpa receptbelagd medicin till sina barn. Ofta är det astmamediciner som är restade, eller hostmediciner som inte alltid skrivs ut av vårdcentralen.

Jag vet att det är olagligt att sälja narkotikaklassad medicin om man inte är ett apotek, men hur är det med ?vanliga? receptbelagda mediciner? 

• Svar på tråden Köpa och sälja receptbelagd medicin på Facebook?
  • Anonym (O)

Olagligt att både sälja och köpa. Att sälja kan tom ge fängelsestraff.

• Raggartjejen

Medicin på recept är utskrivet till en specifik person, inte till vem som helst. 
    Alla mediciner passar inte till alla, t.e.x jag är allergisk mot Herracilin (antibiotika).
    Jag har astma och allergi  men det betyder inte att någon annans astma/allergimedicin passar mig.

• Anonym (Maria)

Inte lagligt på något håll.

Jag kan förstå föräldrarnas desperation, när det gäller restade läkemedel, men hur man kan vilja ge sitt barn ett läkemedel som läkare vägrar skriva ut begriper jag inte. Tror de att läkaren vägrar barnet medicin av ren illvilja?

• Anonym (Ola)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-01 11:24:31 följande:
    Köpa och sälja receptbelagd medicin på Facebook?

Allt oftare ser jag  vår lokala köp- och säljgrupp på Facebook, föräldrar som vill köpa receptbelagd medicin till sina barn. Ofta är det astmamediciner som är restade, eller hostmediciner som inte alltid skrivs ut av vårdcentralen.

Jag vet att det är olagligt att sälja narkotikaklassad medicin om man inte är ett apotek, men hur är det med ?vanliga? receptbelagda mediciner? 

Det är såklart olagligt. Men om det är slut på en medicin som ens barn eller man själv verkligen behöver då har ju nöden ingen lag. 

de flesta vill nog inte behöva göra nåt sånt men blir man riktigt desperat så gör man nog vad som helst. 

• Anonym (Ola)
    Anonym (Maria) skrev 2025-03-01 12:07:16 följande:

Inte lagligt på något håll.

Jag kan förstå föräldrarnas desperation, när det gäller restade läkemedel, men hur man kan vilja ge sitt barn ett läkemedel som läkare vägrar skriva ut begriper jag inte. Tror de att läkaren vägrar barnet medicin av ren illvilja?

Det kan lika gärna vara sånt som är restnoterat, som inte finns att få tag på trots recept. Det är ett växande problem som blivit allt större sista 2-3 åren. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Ola) skrev 2025-03-01 12:20:22 följande:
    Det kan lika gärna vara sånt som är restnoterat, som inte finns att få tag på trots recept. Det är ett växande problem som blivit allt större sista 2-3 åren. 
    Det var ju det jag skrev!
  • Anonym (Ola)
    Anonym (Maria) skrev 2025-03-01 12:30:55 följande:
    Det var ju det jag skrev!
    Mitt svar var till den första delen av ditt inlägg. Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag svarade.
  • Anonym (Undrar)

Det var som jag anade. Jag blir alltid lika illa berörd när jag ser dessa inlägg. Många gånger löser man de restade astmaläkemedlena genom att få annan medicin utskrivet. Det kan ta lite tid och man behöver testa sig fram (vi är själva inne på andra medicinen nu), men jag skulle aldrig komma på tanken att köpa någon annans. Bland annat för att jag inte vet hur den medicinen hanterats eller förvarats. Eller om det ens är exakt rätt. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Ola) skrev 2025-03-01 16:53:08 följande:
    Mitt svar var till den första delen av ditt inlägg. 
    Är det ordet restade som förvirrade dig? Det är en kortform av ordet restnoterade
Svar på tråden Köpa och sälja receptbelagd medicin på Facebook?