• Anonym (orkarintemer)

Värt att leva helt ensam?

Jag är en man som har börjat bli till åren och jag har ingen nära vän längre och aldrig haft en flickvän. Jag kan vara ganska trevlig och skoja och umgås med tjejer privat och har sagt till mig att jag är deras favorit på jobbet.

Problemet är att tjejer inte vill gå längre med mig, jag är en vän då man inte vill ha en man som ser ut som mig vilket gör att jag kommer att få leva ensam hela livet.

Jag vet inte om jag orkar leva såhär längre. Aldrig få en kram. Aldrig ha någon att mysa med. Jag har ibland suttit här i min datorstol och sneglat upp på lampan i taket hur det skulle bli att hänga ett rep där för att få slut på detta.

Finns det andra i samma situation? Gått hela livet utan närhet? För mig låter det som rena jackpotten bara att få ligga i en soffa och hålla om någon.

• Svar på tråden Värt att leva helt ensam?
  • Anonym (-)
    Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-07 12:39:14 följande:
    Eftersom jag saknar närhet och kärlek.
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-07 07:43:17 följande:
    Då får du se till att det övriga blir värt något. Det kan du påverka.
    Det har jag redan påverkat. Saknar närheten iallafall.
    Jag tycker det är trist att du ignorerar mina inlägg där jag försöker beskriva hur jag hanterar samma situation som du är i.
  • Anonym (Bene)
    Anonym (-) skrev 2025-03-07 14:14:53 följande:
    Jag tycker det är trist att du ignorerar mina inlägg där jag försöker beskriva hur jag hanterar samma situation som du är i.
    Det blir ett cirkelresonemang

-Jag mår dåligt, vill ha flickvän
         -har du tänkt på sätt att skapa ett bra liv utan flickvän?
    -Jag har ett bra liv, jag vill ha en flickvän
        -du kallar dig för självmordsbenägen så tydligen har du          inte ett bra liv.
    -alla saknar närhet, är mina (krav) orimliga?

Tillbaka till ruta ett.
    Varför sker det här? För att ts får ut något av det. Ts vill inte ha hjälp om det innebär att han behöver göra en ansträngning. Ts vill ha sympatier (som förstärker bilden ts har av att vara inkapaciterad)

Det ts borde ta itu med först är det här behovet han har av att andra ska sympatisera. Han borde logiskt förstå att det inte är honom till gagn.

Han borde umgås med vänner, hitta på aktiviteter utan att flickvänssökandet landar i fokus utan att han gör det för att det får honom att må bra. Dvs ta hand om sig själv, visa omsorg över sig själv.

Det är en form av ocd att konstant vara upptagen av en tanke. Sånt finns det behandling för. Ts borde kontakta någon som hjälper honom med det.
  • Anonym (Man)

TS bara för att man har flickvän/partner betyder det ju inte att man får närhet. tex var det över fem år sen jag var intim med min fru. Den enda gången min fru rör mig är när hon knuffar på mig när jag snarkar (vilket jag gör då och då men inte varje natt). tidigare förhållanden var liknande, även i 20 års åldern - även en kram kan ju leda till mer så det är bäst vi inte rör varandra som hon sa. kanske har du för höga förväntningar om hur ett förhållande ska vara.. själv försöker jag hålla ut tills barnen flyttar ut sen blir det aldrig mer ett förhållande för mig - men något husdjur ska jag nog skaffa 😊

att få göra vad man vill utan att någon gnäller eller klagar är också värt mycket, tänk på det (om inte annat lär du tänka på det om du hamnar i ett förhållande)

• Anonym (Cia)
    Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-06 20:06:03 följande:

Ni som säger att jag ska sluta tänka på kvinnor eller bara göra annat istället. Jag gör annat också. Särskilt i sina gyllene år mellan 20-30 år var jag väldigt aktiv med vänner och föreningar och allt möjligt. Tjejer gillade inte mig iallafall.

Nu har jag blivit för gammal och det är typ försent att vara oerfaren i min ålder.

Det kan finnas tjejer som är ganska oerfarna också. Du fpr göra som man gjorde i tonåren och var oerfaren  och träffade någon som man gillade mycket.Och det var ömsesidigt.  Man blev helt enkelt lte berusad för att våga få till det. Hade aldrig vågat annars, och då är jag tjej. 

Men inte för berusad förstås, lite lagom avtrubbad bara.
  • Anonym (Cia)
    Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-06 21:25:36 följande:
    Vad jag än gör så är det fel enigt er här.
    Anonym (s) skrev 2025-03-06 21:00:41 följande:
    Fast då har du ju inte skapat ett meningsfullt liv utan partner. Det är inte sunt att hänga upp sin lycka på om man träffar en partner eller inte, utan man behöver skapa den själv 
    Jag har ett bra liv i övrigt. Är det så konstigt att jag saknar någon att mysa med som de flesta haft i sitt liv?
     Nej det klart att du vill träffa någon, det finns säkert de som vill leva ensamma också, men de är nog ganska få.

Vad man får ha i minnet är att ett bra parförhållande ger ett gott sröd i livet, men ett riktigt dåligt förhållande är direkt skadligt för hälsan. De såg i undersöknimgen att de som levde ensamma mådde bättre och var mindre sjuka än de som levde i de riktigt dåliga förhållandena.

Jag tror att du ska läsa de där böckerna som jag skrev om tidigare. Sedan finns ju Mötesplatsen, en digital dejtimgsant som jag uppfattade som mer seriös än andra. Läs på ordentlogt om tjejen, maila lite och gå sedan en promenad med fika. Ofta svarar tjekerna inte, då var de räknat it att ni inte passar ihop. Pröva någon annan då.
  • Anonym (Cia)

Sexet är sällan riktigt bra första gången, när man just har träffar varandra. Man lär sig vad den andra gillar efter hand.

Kom ihåg att en oerfaren man kan lära sig och bli mer erfaren sexuellt, men en elak och självisk typ är inte lätt att ändra på. Du kan ju själv räkna ut vilken man som en kvinna föredrar i längden.

Det finns en del här på Familjeliv som älskar att tala om för trådstartare att de bara ska skärpa sig. Om det var så enkelt hade trådstartarna väl inte vänt sig hit, de skriver ju för att de har fastnat. Hade de verktygen skulle de inte skriva  Det är få som älskar offerrollen så mycket. Verkar däremot vara många som gillar att klanka på andra.

• Anonym (Cia)

OCD ser inte alls ut så som någon här skrev. Inte i närheten. 

• Anonym (Bene)
    Anonym (Cia) skrev 2025-03-07 19:42:25 följande:

OCD ser inte alls ut så som någon här skrev. Inte i närheten. 

När du tänker på ocd så tänker du antagligen på någon som tvättar händerna enligt ett visst mönster.

Ts har en tanke i huvudet som han uppvaktar konstant. Idén över att överge den här tanken som enbart skapar ångest känns övermäktigt för ts.
  • Anonym (Cia)
    Anonym (Bene) skrev 2025-03-07 19:51:22 följande:
    När du tänker på ocd så tänker du antagligen på någon som tvättar händerna enligt ett visst mönster.

Ts har en tanke i huvudet som han uppvaktar konstant. Idén över att överge den här tanken som enbart skapar ångest känns övermäktigt för ts.
    OCD är en oro över att något ont ska hända en själv, någon närstående eller en helt okänd människa.

I grunden ligger en känsla av att något ont hotar eller att man själv har tänkt något farligt, och i och med att man har tänkt just den tanken, så kommer det onda att inträffa. Alltså ett hot som man på olika sått försöker neutralisera.

Trådstartaren är ledsen för att han inte har träffat en tjej, han tror inte att han riskerar att ha smittats av något farligt, riskerar att skada någon annan av misstag, e?ler att det finns ett hot i sammanhanget. 

För att neutralisera hotet kan personen med OCD upprepa vissa tankar och/eller handlingar. Man kan alltså ha tysta tankeritualer för att hålla hotet borta. Eller utföra handlingar för att avvärja hotet. Personen upprepar handlingen eller tanken på ett visst sätt, blir det fel sp måste de börja om från början. De kan t.ex.behöva uporepa 15 gånger eller vänta på att det känns rätt. Olika personer har lite olika där. 

Eftersom det känns som det onda verkilgen kommer att hända om de INTE tänker vissa avvärjande tankar eller gör vissa ritualer är det såprt att avstå. Avstår de så kan de ju äventyra andras eller ens eget liv. 
  • Anonym (Bene)
    Anonym (Cia) skrev 2025-03-07 20:08:03 följande:
    OCD är en oro över att något ont ska hända en själv, någon närstående eller en helt okänd människa.

I grunden ligger en känsla av att något ont hotar eller att man själv har tänkt något farligt, och i och med att man har tänkt just den tanken, så kommer det onda att inträffa. Alltså ett hot som man på olika sått försöker neutralisera.

Trådstartaren är ledsen för att han inte har träffat en tjej, han tror inte att han riskerar att ha smittats av något farligt, riskerar att skada någon annan av misstag, e?ler att det finns ett hot i sammanhanget. 

För att neutralisera hotet kan personen med OCD upprepa vissa tankar och/eller handlingar. Man kan alltså ha tysta tankeritualer för att hålla hotet borta. Eller utföra handlingar för att avvärja hotet. Personen upprepar handlingen eller tanken på ett visst sätt, blir det fel sp måste de börja om från början. De kan t.ex.behöva uporepa 15 gånger eller vänta på att det känns rätt. Olika personer har lite olika där. 

Eftersom det känns som det onda verkilgen kommer att hända om de INTE tänker vissa avvärjande tankar eller gör vissa ritualer är det såprt att avstå. Avstår de så kan de ju äventyra andras eller ens eget liv. 
    Det här är inte den första gången ts har skapat en sån här tråd. Saken upprepar sig. Det han är ute efter är sympatier som skänker en tillfällig befrielse för ångesten tills samma sak händer igen. Skulle påstå att det är en ritual vid det här laget som lindrar ångesten för tankarna som aldrig överger honom eller som han kan tänka rationellt runt.

tankar-ångest-bekräftelse-befrielse-tankar-ångest-bekräftelse-befrielse osv.
  • Anonym (Cia)

Ångest i OCD handlar om att avvärja en känsla av att något hotar eller en känsla av att omgivningen är i stor obalans (autistiska tvångsritualer grundar sig ofta i det senare). 

Annan ångest/oro kan naturligtvis  lindras på olika sätt, både på konstruktiva sätt och mindre konstruktiva. I

nre och ytte coping, där yttre coping handlar om att göra vissa saker för att förbättra situationen som ger ångest.  Inre coping kan exempelvis vara att man stannar kvar man i sin oro tills den har nått sin topp och klingat av.Kan vara en bra strategi om man inte kan göra något konkret i stunden mot det som oroar eller är så uppstressad att kroppen producerar en massa ångest av sig själv. 

Trådstartaren är ledsen och vill hitta en utväg ur sin situation, att vara ledsen och uppgiven är inte detsamma som att ha ångest. Sedan uppskattar ju de flesta människor att också få lite medkänsla när det är jobbigt. 

• Anonym (Bene)
    Anonym (Cia) skrev 2025-03-07 20:32:14 följande:

Ångest i OCD handlar om att avvärja en känsla av att något hotar eller en känsla av att omgivningen är i stor obalans (autistiska tvångsritualer grundar sig ofta i det senare). 

Annan ångest/oro kan naturligtvis  lindras på olika sätt, både på konstruktiva sätt och mindre konstruktiva. I

nre och ytte coping, där yttre coping handlar om att göra vissa saker för att förbättra situationen som ger ångest.  Inre coping kan exempelvis vara att man stannar kvar man i sin oro tills den har nått sin topp och klingat av.Kan vara en bra strategi om man inte kan göra något konkret i stunden mot det som oroar eller är så uppstressad att kroppen producerar en massa ångest av sig själv. 

Trådstartaren är ledsen och vill hitta en utväg ur sin situation, att vara ledsen och uppgiven är inte detsamma som att ha ångest. Sedan uppskattar ju de flesta människor att också få lite medkänsla när det är jobbigt. 

Kan hoppas att ts faktiskt uppsöker en psykolog och där berättar om hur många trådar han skapat på familjeliv om detta ämne, vad han fick ut av det. Att han är helt ärlig mot sig själv, hur dessa tankar fastnar i huvudet på honom, så får han nog en riktad behandling också.

Som det ser ut nu så är den enda acceptabla utvägen för ts är att han ska få en flickvän, annars begår han självmord. Finns tydligen inga alternativ. Skulle klassa det som en fixering eller tvångstanke.
  • Anonym (Cia)
    Anonym (Bene) skrev 2025-03-07 21:16:44 följande:
    Kan hoppas att ts faktiskt uppsöker en psykolog och där berättar om hur många trådar han skapat på familjeliv om detta ämne, vad han fick ut av det. Att han är helt ärlig mot sig själv, hur dessa tankar fastnar i huvudet på honom, så får han nog en riktad behandling också.

Som det ser ut nu så är den enda acceptabla utvägen för ts är att han ska få en flickvän, annars begår han självmord. Finns tydligen inga alternativ. Skulle klassa det som en fixering eller tvångstanke.
    Javisst, om man skapar massor av trådar om ett ämne under kort tid, så kan man behöva mer handfast hjälp, som t.ex. en psykolog. Massor av trådar leder ingenstans.

Att känna att man inte vill leva längre är inte samma sak som att planera självmord. Att känna tomhet eller att man inte vill leva är inte helt ovanligt.

Däremot, om man under en längre tid tydligt känner att man inte vill leva längre, så behöver man också mer handfast hjälp. Läkare och/eller psykolog på vårdcentralen t.ex.
Svar på tråden Värt att leva helt ensam?