• Anonym (sämst)

Gahhh jag är värdelös på att rensa! Hur får jag ordning hemma?!

Jag är sämst! Har städat hela dagen för att rensa ut lådor, såna stora fyrkantiga från IKEA: Där har jag kastat i allt möjligt, allt från hårgrejer till brev och smink osv. Rensar och rensar. Har kastat flera påsar sopor idag och nu när jag är "klar"är det iallfall lika rörigt ut. Lika mycket lådor, fortfarande fulla. Jag har ingen aning om vad som är i TROTS ATT jag nyss rensat dem.

Samma med kläder! Jag lyckas verkligen inte rensa ut kläder. Ändå går jag med samma 5-6 plagg dagligen till jobbet. 

Hur gör ni som har ordning hemma? Jag förstår verligen inte vad jag gör för fel. Måste man kasta allt? 

Hur många plagg har ni? 

• Svar på tråden Gahhh jag är värdelös på att rensa! Hur får jag ordning hemma?!
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (Tea) skrev 2025-03-01 12:38:45 följande:
    Det här tror jag är nyckeln till ett ordnat hem. Började tänka precis som du för kanske 1,5 - 2 år sedan. Rensade och sparade bara två jackor (vinter/sommar), två par skor + tofflor och så vidare. Använder ett plagg tills det är sönder eller ger också bort om jag inte använt det på nåt år. Det underlättar verkligen. 
    Ja, man behöver verkligen inte mycket. Och tänker man efter så är det ytterst få plagg man använder ofta. Resten tar bara plats. Att slänga/skänka kläder lär en att inte köpa på sig så många plagg/skor. 

Jag har flera gånger skänkt tonvis med kläder med prislappen kvar eller som använts ytterst lite! Varje gång man gör det tänker man på hur jävla dum i huvudet man är som köpt saker som aldrig använts. Det är väldigt nyttigt, även om det känns förjävligt i stunden. 
  • Anonym (Samma)

Jag är lite stolt för imorse när jag vaknade tänkte jag på denna tråden och rensade därefter i alla lådor och skåp i badrummet. Det är fortfarande mycket grejor kvar och det syns knappt att jag rensat, men det blev en proppfull soppåse och nu har jag organiserat om lite vilket känns bra. Bara att gå igenom alla saker och få de i ordning kändes skönt. Nu har jag bara resten av huset kvar pust?

• Anonym (mini)
    Anonym (Jojo) skrev 2025-03-01 12:58:52 följande:
    Det låter både trist och opraktiskt.

Förklara gärna hur jag som har kontorsjobb med krav på affärsklädsel, ibland går på större fest, springer ute, tränar inne på gym, åker på semester till sandalklimat som kräver badskor, är ute på vår gård i leran, står i en damm och rensar bland näckrosor, kör farliga motorredskap och bär tunga grejer ska klara mig med två par skor? 

Den enda som kan leva med två par skor måste vara en stadsbo med social fobi som aldrig rör på sig eller utför fysiskt arbete.

Man kan ju anpassa allting efter sitt liv? Bara för att en person inte behöver mer än två par skor så betyder det inte att ALLA klarar sig på två par skor. Den som skrev det berättade ju bara utifrån sitt eget perspektiv. Om du vill ha tjugo par skor för att du har 20 olika tillfällen då dom används; men för all del kör på det då. 
    Tror andemeningen i inlägget var att man bara ska äga det man använder och behöver. 

Sen är det nog första gången jag någonsin sett någon dra en parallell till social fobi baserat på antalet skor, eller att man inte kan utföra fysiskt arbete. En otroligt fånig slutsats. Jag äger ett par vinterskängor, ett par träningsskor för inomhusbruk, ett par utomhus-sneakers och ett par ofodrade kängor som funkar höst och vår. Det hindrar inte mig från att vara social eller vara utomhus. Jag är inte heller särskilt trist eller känner mig begränsad av mina skor.

Det finns en märklig uppfattning om att en person som valt att skala ner på antalet prylar skulle vara en "tråkig" människa. Som att mycket prylar automatiskt gör en till en rolig och social person. 

• Anonym (Ordning)
    Anonym (Jojo) skrev 2025-03-01 12:58:52 följande:
    Det låter både trist och opraktiskt.

Förklara gärna hur jag som har kontorsjobb med krav på affärsklädsel, ibland går på större fest, springer ute, tränar inne på gym, åker på semester till sandalklimat som kräver badskor, är ute på vår gård i leran, står i en damm och rensar bland näckrosor, kör farliga motorredskap och bär tunga grejer ska klara mig med två par skor? 

Den enda som kan leva med två par skor måste vara en stadsbo med social fobi som aldrig rör på sig eller utför fysiskt arbete.
    Enligt mig är det opraktiskt och trist att knappt få plats själv pga alla kläder/prylar, eller inte kunna hålla ordning, rent och fräscht på ett enkelt sätt pga alla saker som är i vägen. 
    Du får självklart ha så många skor du behöver, men jag behöver inte fler. 

Väldigt många fördomar om folk som bara har ett fåtal skor hör jag.. 
  • Anonym (Sofia)

Jag är också dålig på att rensa skulle jag säga. Vad jag gör är att jag tar en kopp kaffe och laddar mentalt. Sen går jag på rummet som ska rensas. Slänger i princip allt jag inte vet var jag ska stoppa vilket ofta är ganska mycket. Vill inte hamna i en sitution sen att jag slängt något jag ångrar så då tänker jag "slängt är slängt" och inget mer med det. Samma tänker jag om jag kommer på efteråt att jag slängt något som jag behöver. 

Har ordning hemma men en urusel rensningstaktig, däremot ser mitt hem bra ut idag. Innan jag började kasta mycket så var det ett kaos och öppnade jag garderoben kunde det komma som en lavin mot mig med olika saker som jag tryckt in där. Får jag välja på kaos i lådor/garderober eller kasta för mycket så väljer jag andra alternativet. 

• Anonym (f)

Det finns mängder av strategier men man får mest av allt öva. Välja en kategori att gå igenom t.ex byxor, en låda etc. Rensandet kommer att bli lättare. Jag kommer aldrig bli en minimalist och har svårt för de som kommer in i liknande trådar för att... inte ge tips om rensandet iaf :p Trevligt när man har mer plats i skåpen men vägen dit tar ett tag och vi behöver alla olika saker så skåpen blir inte alltid halvtomma utan mindre proppfulla.

• Anonym (sämst)
    Anonym (Samma) skrev 2025-03-01 20:34:52 följande:

Jag är lite stolt för imorse när jag vaknade tänkte jag på denna tråden och rensade därefter i alla lådor och skåp i badrummet. Det är fortfarande mycket grejor kvar och det syns knappt att jag rensat, men det blev en proppfull soppåse och nu har jag organiserat om lite vilket känns bra. Bara att gå igenom alla saker och få de i ordning kändes skönt. Nu har jag bara resten av huset kvar pust?

Haha vad roligt att min tråd hjälper till! Läste nyss detta och kom på att jag måste rensa i badrumsskåpet också så det ska jag göra nu också haha
  • Anonym (sämst)
    Lönnsirap skrev 2025-03-01 08:58:44 följande:

Personligen tror jag inte någon är sämst på att organisera och rensa ut, utan snarare tror jag det handlar om att man inte har fungerande strategier som hjälper en, utan sätt att försöka som inte är konstruktiva. 

Jag tänker att bilden av hur resultatet ska bli, tillsammans med dåliga råd tyvärr skapar en trötthet. Och uppenbarligen också den där känslan av att vara värdelös.

Att orka hålla på en hel dag med rensande och att bli av med saker är en vinst. Det är att det blir bättre. Särskilt om man har för mycket. 

Personligen är jag väldigt förtjust i Dana K White's metoder och resonemang. Hon finns på både Spotify och Youtube, samt har även skrivit böcker. 

Jag gillar också youtube kanalen clutter fairy som varje vecka pratar om strategier för att göra livet lite mer behagligt och att hantera sina prylar. 

Gällande förvaring tycker jag det låter som att du har en "metod" som inte fungerar. Att rensa och att organisera är faktiskt två olika saker! Vissa människor trivs med stora lådor, där mycket får plats och det är enkelt att slänga ner. Andra vill ha och "behöver" att saker är mer tydligt uppstrukturerat. Vissa människor lägger tillbaka saker i princip automatiserat, medan andra behöver gå runt och aktivt plocka ett par gånger i veckan, eller varje dag.

Hemligheten är inte exakt hur man gör, utan hemligheten är att försöka att anpassa strategierna till hur man faktiskt fungerar och sen jobba fram dessa processer.

Exempelvis hade jag ofta återvinning /mjölkpaket skräpandes framme på köksbänken vilket störde mig ofantligt. I städskåp hade jag en hel radda städprylar som stod på "premium-plats" och som inte användes så ofta. Jag hade en liten bytta återvinning, som snabbt blev full i samma skåp och processen att få ut skräp blev för komplicerad. 
    När jag tittade på problemet, att återvinningen faktiskt inte enkelt kunde hanteras i vardagen, skapade jag mer plats i skåpet för detta, och flyttade undan sådant som "aldrig" användes. För om jag vill ha en produkt/grej som används nån gång om året, så kan den stå lite mer komplicerat. Men det jag gör varje dag, 7-10 gånger i veckan behöver vara enkelt.

Plötsligt kände jag att jag hann mer på 5 minuter "plocka undan" och att jag hann med andra ytor också.

Så börja fundera på vad som ofta stör dig i vardagen, och vad du använder jämt, tillsammans och prioritera att få detta enkelt. Likaså fundera på vilken typ av ordning som gör dig glad.

Tack för tips ska kolla de personernas Youtube!
  • Anonym (K)

Jag tror att det är bättre att tänka tvärtom när man rensar. När vi flyttade från stort hus med källare och stort uthus till lägenhet 3 rok utan källarförråd, började jag med det jag ville ha kvar. Vi hade lyxen att ha boendena parallellt ett par månader, så jag hann känna efter vad jag saknade och vad som mer kunde få plats i nya boendet. Resten blev lättare att göra av med!

Jag försöker fortsätta med samma tänk  så det jag gillar bäst och använder mest får ta plats och annat får ryka.

• Anonym (Chrissy)

Jag pallar inte med röror och fyllda ytor så jag slänger saker och ting med jämna mellanrum eftersom jag tyvärr gillar att shoppa också. Sånt jag verkligen måste ha kvar men inte använda för tillfället lägger jag i märkta förvaringslådor som får stå nere i källaren, som lyckligtvis är på över 100 kvadrat. Jag håller även rent där nere, dammar, dammsuger, moppar och roterar på sakerna så att svarta änkor eller brown recluses inte kan få fäste. 

En gång hyrde jag en liten lastbil som jag fyllde upp med saker jag inte behöver längre och körde ut till tippen och slängde allt, det kändes väldigt befriande. Somliga saker skänker jag till vissa hjälporganisationer och får på så vis skatteavdrag, upp till 500 dollar per år eller nåt. 

Min grej är att jag måste ha rent omkring mig samt tomma ytor annars kan jag inte fungera. Att rensa upp och städa ger mig enorma dopaminkickar. 

• Raggartjejen
    Anonym (Yepp) skrev 2025-02-28 23:37:11 följande:

Haha, "fetstädade"  för någon månad sedan.Tog bort allt jag inte längre kan ha, skjortor och byxor. Vill INTE dumpa det i en container där en massa Rumäner och annat pack länsar allt 
    Hittat en kyrka i grannstaden som tar emot men dock taskiga öppet-tider.
    Allt är lite ... out of date men tvättat och helt, vissa plagg är oanvända.
    Vill att det ska komma till nytta. Har en del även från min son i olika storlekar. 
    Vad är bäst?

Röda Korset och Myrorna tar emot.
  • Anonym (Signaturen)

När jag rensar så flyger allt, hej och hå.  Till och med sådant som inte skulle slängas, kan råka åka med på tippen. Som typ, fjärrkontrollen till TV:n. Ja det har faktiskt hänt! 

• Anonym (Samma)
    Anonym (sämst) skrev 2025-03-02 11:39:16 följande:
    Haha vad roligt att min tråd hjälper till! Läste nyss detta och kom på att jag måste rensa i badrumsskåpet också så det ska jag göra nu också haha

Jag har rensat ut tre skräplådor i helgen som var överfulla med allsköns papper, småpryttlar, pennor, småmynt, bra-att-ha grejor, knappar, reflexer till barnen, nästan tomma läppbalsam, gummiband, påsklämmor, tablettkartor, kuvert, handskrivna lappar, tomma plastfickor, enstaka frimärken, batterier, snören, tejprullar, suddgummin, gem och mycket annat. Har slängt jättemycket. 

Men en fråga till er alla; hur slänger ni papper med privata uppgifter i? Typ gamla deklarationer, bankutdrag, räkningar, brev från myndigheter med mera. Jag vill ju inte att någon ska kunna läsa mina privata papper om de ligger i pappersåtervinningen. Hur slänger ni era känsliga papper? 

• Lönnsirap
    Anonym (Samma) skrev 2025-03-10 13:04:15 följande:

Jag har rensat ut tre skräplådor i helgen som var överfulla med allsköns papper, småpryttlar, pennor, småmynt, bra-att-ha grejor, knappar, reflexer till barnen, nästan tomma läppbalsam, gummiband, påsklämmor, tablettkartor, kuvert, handskrivna lappar, tomma plastfickor, enstaka frimärken, batterier, snören, tejprullar, suddgummin, gem och mycket annat. Har slängt jättemycket. 

Men en fråga till er alla; hur slänger ni papper med privata uppgifter i? Typ gamla deklarationer, bankutdrag, räkningar, brev från myndigheter med mera. Jag vill ju inte att någon ska kunna läsa mina privata papper om de ligger i pappersåtervinningen. Hur slänger ni era känsliga papper? 

Enstaka papper med känsliga uppgifter river jag sönder i hushållssopor. Större mängder, lägger jag i en pappkasse och tar med till återvinningen på soptippen.

Vissa köper ju en pappersstrimlare, men personligen blir jag nöjd med att kasta dem i containern på tippen.
    Jag tänker att det när man väl insett hur denna typ av papper funkar är lite lättare, än när man har mängder. 

Väldigt bra jobbat av dig att komma igång! 
  • Anonym (Bw)
    Anonym (Samma) skrev 2025-03-10 13:04:15 följande:

Såna papper river jag sönder och slänger i brännbart. 
Svar på tråden Gahhh jag är värdelös på att rensa! Hur får jag ordning hemma?!