• Anonym (Hon har magont)

Får tanten rätt vård?

Pensionär som har haft jätteont i vänster sida av magtrakten sen tre veckor nu. Gick till läkare för två veckor sen och fick någon sorts lavemang att ta hemma i en vecka. Ingen ändring.
    Läkaren sa fortsätt en vecka till. Ingen ändring.

Tanten åkte till akuten pga att hon hade så ont. Den läkaren sa att skiktröntgen behövs men det kan inte han ge utan måste gå på remiss från hennes vanliga läkare.

Tillbaka till vanliga läkaren som sa fortsätt med lavemang för en tredje vecka och hon gav bara remiss på en koloskopi och sa att det inte finns något annat att göra och att en skiktröntgen inte kommer att visa något.

Tanten fick ingen prioritet heller på koloskopin trots att hon har jätteont och bara sover ett par timmar om natten pga smärta.

Låter det här verkligen rätt? Vad annat kan tanten göra? Läkaren verkar ju ha bestämt sig att det är förstoppning bara och inget annat. Blodprover som har tagit hittills ser bra ut.

• Svar på tråden Får tanten rätt vård?
  • burleskburkläsk
    Anonym (nonchalant) skrev 2025-03-22 00:43:22 följande:
    Utbuktning kan ju vara en tarmficka, som jag föreslog tidigare.

Tarmfickan bildas när det samlas mycket tarminnehåll i tarmen. Tarminnehållet gör att trycket på tarmväggen ökar. Då pressas tarmens slemhinna så småningom ut igenom tarmväggens muskellager och bildar en utbuktning i tarmväggen. Det är mycket vanligt att ha tarmfickor, och det blir vanligare ju äldre man blir.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/tarmbesvar/inflammerade-tarmfickor/#:~:text=Tarmfickan%2520bildas%2520n%C3%A4r%2520det%2520samlas,vanligare%2520ju%2520%C3%A4ldre%2520man%2520blir.
    Sant och är där inflammation i tarmfickan så skall det göra väldigt ont.
    Anonym (nonchalant) skrev 2025-03-22 00:43:22 följande:
    Utbuktning kan ju vara en tarmficka, som jag föreslog tidigare.

Tarmfickan bildas när det samlas mycket tarminnehåll i tarmen. Tarminnehållet gör att trycket på tarmväggen ökar. Då pressas tarmens slemhinna så småningom ut igenom tarmväggens muskellager och bildar en utbuktning i tarmväggen. Det är mycket vanligt att ha tarmfickor, och det blir vanligare ju äldre man blir.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/tarmbesvar/inflammerade-tarmfickor/#:~:text=Tarmfickan%2520bildas%2520n%C3%A4r%2520det%2520samlas,vanligare%2520ju%2520%C3%A4ldre%2520man%2520blir.
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 00:50:38 följande:

Tack men det har blivit uteslutet när hon gjorde koloskopi. Tarmen var bra.

Vad finns det ens kvar att undersöka eftersom att smärtan är lika illa som förut? Gastroskopi och lungröntgen?
  • Anonym (nonchalant)
    Anonym (Hon har magont) skrev 2025-03-22 14:47:46 följande:
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 00:50:38 följande:

Tack men det har blivit uteslutet när hon gjorde koloskopi. Tarmen var bra.

Vad finns det ens kvar att undersöka eftersom att smärtan är lika illa som förut? Gastroskopi och lungröntgen?
    Om utbuktningen på tarmen inte var orsaken till smärtan så återstår väl mjälte och bukspottkörtel. Borde gå att se med magröntgen och/eller ultraljud.
    Anonym (nonchalant) skrev 2025-03-22 19:49:51 följande:
    Om utbuktningen på tarmen inte var orsaken till smärtan så återstår väl mjälte och bukspottkörtel. Borde gå att se med magröntgen och/eller ultraljud.
    På koloskopin sa dom att allt var bra och ingen utbuktning.

Mjälte, njurar och bukspottskörtel påstår läkaren också är bra genom magnetröntgen som gjordes och blodproverna. Kan läkaren ha helt fel??? Allvarlig fråga.

Syns magen på en sån magnetröntgen? Om det skulle vara tumör där t ex?

Det konstiga är att det går lite i skov också. Det gör alltid ont men i skov på några timmar kan det bli outhärdligt för att sedan lätta något igen. Och magen är väldigt uppsvullen sen det började för 6-7 veckor sen.

Läkaren tycker att hon ska vänta och se och att det inte finns något att göra mer för tillfället.
  • stoltmamma
    Anonym (Hon har magont) skrev 2025-03-22 21:23:14 följande:

Mjälte, njurar och bukspottskörtel påstår läkaren också är bra genom magnetröntgen som gjordes och blodproverna. Kan läkaren ha helt fel??? Allvarlig fråga.

Det konstiga är att det går lite i skov också. Det gör alltid ont men i skov på några timmar kan det bli outhärdligt för att sedan lätta något igen. Och magen är väldigt uppsvullen sen det började för 6-7 veckor sen.

Läkaren tycker att hon ska vänta och se och att det inte finns något att göra mer för tillfället.
    Har hon börjat med någon ny medicin nyligen ?
    Finns det något samband i skoven? Exempelvis sämre efter måltid ?
  • burleskburkläsk

Smärtan skulle ju kunna sitta var som helst men att hon uppfattar den som just där hon visat.

Tufft oavsett...jag hoppas att damen mår så gott hon kan! 🤗

• Anonym (nonchalant)
    Anonym (Hon har magont) skrev 2025-03-22 21:23:14 följande:

Magnetröntgen borde visa allt detta, även tumör. Naturligtvis finns det undantagsfall där tumörer inte synts på röntgen. (Vet om ett fall med bröstcancer där de missat en tumör). Detta är dock inte vanligt.

Om jag minns rätt skrev du att smärtan var högt upp på vänster sida? Annars borde hon utesluta att det är något gynekologiskt. 

Som en annan skrev kan smärtan i vissa befinna sig på annat ställe än problemet. Annars är de vanligaste orsakerna till smärta på vänster sida matsmältningsproblem, divertikulit och förstoppning. Kanske en gastroskopi om hon får smärta ofta före/efter måltid.

stoltmamma skrev 2025-03-23 21:51:06 följande:
    Har hon börjat med någon ny medicin nyligen ?
    Finns det något samband i skoven? Exempelvis sämre efter måltid ?
    Nej på allt. Hon har fört bok ett tag för att försöka se något samband men det finns inget.
    burleskburkläsk skrev 2025-03-23 22:00:42 följande:

Smärtan skulle ju kunna sitta var som helst men att hon uppfattar den som just där hon visat.

Tack för dina snälla ord.
    Anonym (nonchalant) skrev 2025-03-24 13:01:33 följande:

Magnetröntgen borde visa allt detta, även tumör. Naturligtvis finns det undantagsfall där tumörer inte synts på röntgen. (Vet om ett fall med bröstcancer där de missat en tumör). Detta är dock inte vanligt.

Om jag minns rätt skrev du att smärtan var högt upp på vänster sida? Annars borde hon utesluta att det är något gynekologiskt. 

Som en annan skrev kan smärtan i vissa befinna sig på annat ställe än problemet. Annars är de vanligaste orsakerna till smärta på vänster sida matsmältningsproblem, divertikulit och förstoppning. Kanske en gastroskopi om hon får smärta ofta före/efter måltid.

Hon var hos en gynekolog förra veckan och allt var bra. Bra att veta att tumörer borde ha synts på MR.

Det känns lite bättre om hon kan sträcka ut magen genom att ligga ner och värme hjälper för stunden som en värmekudde.

• burleskburkläsk
    Anonym (Hon har magont) skrev 2025-03-24 14:17:24 följande:
    Nej på allt. Hon har fört bok ett tag för att försöka se något samband men det finns inget.
    burleskburkläsk skrev 2025-03-23 22:00:42 följande:

Tack för dina snälla ord.Hon var hos en gynekolog förra veckan och allt var bra. Bra att veta att tumörer borde ha synts på MR.

Det känns lite bättre om hon kan sträcka ut magen genom att ligga ner och värme hjälper för stunden som en värmekudde.

Tack själv! 🤗

Jag är imponerad och glad för allt som görs för kvinnan...hon har tur med fina människor som tycker om henne och verkligen gör allt och mer därtill, det är enastående att höra och man blir glad för varje sak som ser bra ut.

Har inte läst allt i tråden det vill jag medge.

Nån måste ju nämnt psykosomatisk sjukdom?
    Jag tänkte det i början av trådens begynnelse och börjar luta mig mer och mer mot det...oavsett vilket vad ni gör för henne måste kännas lugnande...kärlek är också medicin 🤗
  • Anonym (Sine)

Funderar på något autoimmunt, som Sjögrens syndrom eller SLE, det kan påverka tarmens funktion. Men det är långsökt.

Undrar också över matallergier eller överkänslighet, får hon diarr'e ibland?

När det gäller koloskopin så visar den bara bara  hur det ser ut i tjocktarmen. Men det hela är väligt svårt att veta.

Blindtarmen sitter på andra sidan har jag för mig.

Har de kollat för bukspottkörtelinflammation?

• burleskburkläsk
    Anonym (Sine) skrev 2025-03-25 18:40:28 följande:

Funderar på något autoimmunt, som Sjögrens syndrom eller SLE, det kan påverka tarmens funktion. Men det är långsökt.

När det gäller koloskopin så visar den bara bara  hur det ser ut i tjocktarmen. Men det hela är väligt svårt att veta.

Det där med matallergier...smart!

Skulle det mycket väl kunna vara!
  • Anonym (Sine)

Tar tillbaka om bukspottskörtelinflammation. Det onda är då konstant, det går inte fram och tillbaka.

Hon har inte haft något knas eller allergier innan detta började så jag tror inte att det är något sånt. Blindtarmen är bortopererad sen länge så inte det heller.

Men du säger att koloskopin bara visar tjocktarmen... var mer skulle något illavarslande gömma sig som inte hade synts på magnetröntgen?

Vet inte hur man kollar för bukspottskörelinflammation men läkarna håller fast vid att det inte är det, njurar eller förstorad mjälte.

Men lider gör hon verkligen...
  • Anonym (Sine)

Funderade på att de kanske inte undersökte tillräckligt många organ när de gjorde MR-undersökningen. Ksnske var den för begränsad.
    .
    I vissa större städer kan man själv bekosta en omfattande MR-undersökning av magen. Det finns företag som har det som affärsid'e.

Men de gör det i förebyggande, inte behandlade syfte. De remitterar vidare om de skulle hitta något. Dyrt är det ju förstås.

I det fallet kanske man ska ligga lite lågt med hur ont tanten har, för säkerhets skull. Men ni har ju faktiskt sökt och undersökts av den vanliga vården, och de har sagt avvakta, så MR-företaget skulle inte ta på sig något vårdansvar om de gjorde en MR-undersökning.Vården hittade ju en  utbuktning på tarmen.

Om de inte heller såg tarmen mer fokuserat i bilderna, så går det ju inte att säga vad utbuktningen var.

Man kan också fundera på magsår.

Oavsett, så tycker jag att det är klent av vårdcentralen att bara ge upp, och inte fortsätta söka svar när tanten har så ont.

Kanske käge att byta vårdcentral. Att byta till en annan läkare på vårdcentralen ger nog inget. Läkare brukar vara solidariska

• Anonym (Sine)

En magnetresonanskamera avger ingen röbtgenstrålning. Den fungerar på ett annat sätt. Så man kan göra många sådana undersökningar, utan att få mer strålning.

• Anonym (Sine)

Antar att de kollat magsår?

Svar på tråden Får tanten rätt vård?