• Anonym (L)

Vad gör jag för fel när jag försöker träffa någon?

Är en kille som aldrig lyckats hitta en tjej för en relation. Jag lyckas kanske få till 1-2 dejter per år men aldrig mer än en dejt med samma tjej. Och jag vet inte direkt vad det är för fel jag gör. Har fått höra att jag nog är för försiktigt och inte visar att jag är sexuellt intresserad av tjejerna, men det trodde jag inte man skulle göra på första dejten. Jag går så långt att jag försöker röra vid hennes hand t.ex men om jag inte får någon respons på det så gör jag inget mer.  Ni kan ju förstås inte veta vad som jag gör fel men vill gärna ha förslag på vad som kan vara felet och och vad jag kan ändra på.

• Svar på tråden Vad gör jag för fel när jag försöker träffa någon?
  • Anonym (Kvinna med koll)

Det är inte dig det är fel på, det är hela dejting-grejen. Jag menar, kom igen, vi är svenskar! Om vi bor i en stad tycker vi det är läskigt att tvingas hälsa på en granne i trappuppgången, klart det inte funkar att dejta för de flesta av oss. Sitta på restaurang eller café med en vilt främmande människa i någon slags anställningsintervju-situation och försöka få "kemi", klart det inte går. Den isländska sångerskan Björk sa en gång i en intervju något i stil med "På Island dejtar vi inte, vi super oss fulla och kn*llar." Det är nog samma princip som gäller i hela Norden. Tror jag.

Lägg ner dejtandet och börja flörta med folk du träffar spontant, bara som övning, för att skapa en lite mer sexig aura runt dig. Sedan kan du gå vidare genom att låta din aura synas exempelvis på jobbet, bland kompisar eller när du håller på med ett intresse tillsammans med andra.
    Jag träffade min man på jobbet, vi var inte kollegor, men våra arbetsgivare var i samma bransch så vi möttes i den gemensamma verksamheten kan man säga. Han hade utan framgång försökt nätdejta innan vi träffades. 

• Anonym (L)
    Emblan skrev 2025-03-01 15:07:08 följande:
    Men är det alltid på det sättet ni möts? Jag menar, träffar du inga intressanta kvinnor genom fritidsintressen, jobbet, vänner eller liknande? Sammanhang där ni skulle ha mer tid att lära känna varann, på ett lite mer "naturligt" sätt?

Haha, ok flörta kan du tydligen iaf! Jag har långt till pension så du kan ju skriva en rad till mig i övningssyfte om du vill Skrattande
    Det jag haft riktiga dejter med har oftast varit sådana jag träffat på nätet. Visst träffar jag på tjejer i min omgivning, via vänner, jobb, hobby osv och flera har jag varit intresserade av men mest fått nej när jag frågat om de vill göra något tillsammans med mig någon gång. Några har tackat ja till att gå på bio, bowla eller annat men det blir aldrig mer än så.
    Tack, jag ska skriva till dig, kanske kan ge nåt att bolla tankar med någon man inte känner.
  • Anonym (L)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-03-01 16:36:50 följande:

Det är inte dig det är fel på, det är hela dejting-grejen. Jag menar, kom igen, vi är svenskar! Om vi bor i en stad tycker vi det är läskigt att tvingas hälsa på en granne i trappuppgången, klart det inte funkar att dejta för de flesta av oss. Sitta på restaurang eller café med en vilt främmande människa i någon slags anställningsintervju-situation och försöka få "kemi", klart det inte går. Den isländska sångerskan Björk sa en gång i en intervju något i stil med "På Island dejtar vi inte, vi super oss fulla och kn*llar." Det är nog samma princip som gäller i hela Norden. Tror jag.

Lägg ner dejtandet och börja flörta med folk du träffar spontant, bara som övning, för att skapa en lite mer sexig aura runt dig. Sedan kan du gå vidare genom att låta din aura synas exempelvis på jobbet, bland kompisar eller när du håller på med ett intresse tillsammans med andra.
    Jag träffade min man på jobbet, vi var inte kollegor, men våra arbetsgivare var i samma bransch så vi möttes i den gemensamma verksamheten kan man säga. Han hade utan framgång försökt nätdejta innan vi träffades. 

Ja, jag håller med att det ofta känns konstlat med nätdejting även om man skrivit med varandra ett tag. Men man får ju aldrig rätt bild av någon förrän man träffar dem på riktigt. Jag har försökt den vägen med fast utan framgång, de flesta jag träffat har varit via nätet. Kanske säger något om att jag är bättre på att marknadsföra mig skriftligt än irl.
  • Anonym (Kvinna med koll)
    Anonym (L) skrev 2025-03-01 16:50:30 följande:
    Ja, jag håller med att det ofta känns konstlat med nätdejting även om man skrivit med varandra ett tag. Men man får ju aldrig rätt bild av någon förrän man träffar dem på riktigt. Jag har försökt den vägen med fast utan framgång, de flesta jag träffat har varit via nätet. Kanske säger något om att jag är bättre på att marknadsföra mig skriftligt än irl.
    Jag tror att det finns mer att utveckla vad gäller kontakter irl. Det är ofta lättare att vara bekväm i mer vardagliga situationer, än en situation som du tycker känns konstlad. 
    Jobbet, vännerna eller när du håller på med en hobby, då är det mycket lättare att bara vara dig själv. Där blir du inte hela tiden bedömd eller bedömer andra, som på anställningsintervju, förlåt, dejt. Den där tanken om att marknadsföra dig tycker jag du ska släppa, för den hör ihop med anställningsintervju/dejter. 
    Du ska inte göra reklam för dig själv, du ska ta reda på om tjejen ifråga kan vara intressant för en relation. Fokus och intresse på henne, inte fokus på hur du själv framstår! Det är faktiskt en väldigt go´ känsla att vara föremål för någons tydliga och ärliga intresse och nyfikenhet. En person som mest sitter och funderar över hur han själv uppfattas ger inte alls samma goa känsla. 
  • Överste Senap

Du påminner om mig själv när jag var i den åldern. Misstänker att du, liksom jag hade, har problem att tillräckligt tydligt visa vad du vill och att du verkligen vill ha henne. Jag hade turen att träffa en kvinna (som så småningom blev min fru) som visade betydligt bättre än jag vad hon ville. Du kan hoppas på att träffa en sån kvinna med, men bäst chans har du om verkligen vågar mer och inte är för försiktig. Det är tydligt att du har potentialen, nu är det bara att köra. Jag håller tummarna!

• beli
    Anonym (L) skrev 2025-03-01 16:50:30 följande:
    TS, dricker du alkohol?

Jag tänker att ett par glas vin eller öl kan göra underverk.

Gillar du att dansa?

Jag brukar gå ut och dansa ensam ibland. Nu är jag kvinna, men jag raggar inte när jag dansar ute, utan jag gör det för att kunna släppa loss och gå in i musiken.

Både alkohol och dans kan göra att man blir mer avslappnad. Du kanske behöver komma ut ur din bekvämlighetszon på ett roligt sätt. Nu kanske du inte alls nappar på det här, men det var bara en tanke.
  • Anonym (L)
    Överste Senap skrev 2025-03-05 09:33:36 följande:

Du påminner om mig själv när jag var i den åldern. Misstänker att du, liksom jag hade, har problem att tillräckligt tydligt visa vad du vill och att du verkligen vill ha henne. Jag hade turen att träffa en kvinna (som så småningom blev min fru) som visade betydligt bättre än jag vad hon ville. Du kan hoppas på att träffa en sån kvinna med, men bäst chans har du om verkligen vågar mer och inte är för försiktig. Det är tydligt att du har potentialen, nu är det bara att köra. Jag håller tummarna!

Tack! Kul att höra om din erfarenhet! Jag hoppas jag har turen att träffa en likadan kvinna!
  • Anonym (L)
    beli skrev 2025-03-06 10:47:26 följande:
    TS, dricker du alkohol?

Jag tänker att ett par glas vin eller öl kan göra underverk.

Gillar du att dansa?

Jag brukar gå ut och dansa ensam ibland. Nu är jag kvinna, men jag raggar inte när jag dansar ute, utan jag gör det för att kunna släppa loss och gå in i musiken.

Både alkohol och dans kan göra att man blir mer avslappnad. Du kanske behöver komma ut ur din bekvämlighetszon på ett roligt sätt. Nu kanske du inte alls nappar på det här, men det var bara en tanke.
    Jag dricker alkohol i lagom mängder på fester, AW och så. Visst underlättar det men det har inte hjälpt mig till att lyckas. Dansar gärna om det förekommer på fest men är väl inte jättebra på det. Fast kul kan det vara.  Men jag skulle nog ha svårt att gå ut och dansa själv, vet inte om jag skulle få med mig någon. Fast jag har funderat på att gå någon kurs om jag får tid över.  
  • beli
    Anonym (L) skrev 2025-03-06 20:13:49 följande:
    Jag dricker alkohol i lagom mängder på fester, AW och så. Visst underlättar det men det har inte hjälpt mig till att lyckas. Dansar gärna om det förekommer på fest men är väl inte jättebra på det. Fast kul kan det vara.  Men jag skulle nog ha svårt att gå ut och dansa själv, vet inte om jag skulle få med mig någon. Fast jag har funderat på att gå någon kurs om jag får tid över.  
    Om du får tid över? Om du inte har tid över för en kurs, hur ska du ha tid över för en kvinna?
  • Anonym (L)
    beli skrev 2025-03-10 14:26:01 följande:
    Om du får tid över? Om du inte har tid över för en kurs, hur ska du ha tid över för en kvinna?
    Jag har flera hobbies som tar tid. Att lägga in en till kräver att jag drar ner på annat. Skulle jag träffa en kvinna skuile jag förstås få prioritera om, hur mycket beror på vem hon är och hur mycket egen tid hon behöver. Det är väl så det funkar för de flesta när man träffar någon? Eller?
  • Anonym (I)
    Anonym (L) skrev 2025-03-10 17:24:38 följande:
    Jag har flera hobbies som tar tid. Att lägga in en till kräver att jag drar ner på annat. Skulle jag träffa en kvinna skuile jag förstås få prioritera om, hur mycket beror på vem hon är och hur mycket egen tid hon behöver. Det är väl så det funkar för de flesta när man träffar någon? Eller?
    Du kanske ska hålla dig till dina hobbies istället för kvinnor.
  • Anonym (Sjuksköterskan)
    Anonym (L) skrev 2025-03-10 17:24:38 följande:
    Anonym (I) skrev 2025-03-10 17:43:47 följande:
    TS, jag kan garantera dig att om du berättar att du har lagt ner dina hobbies för att ägna dig helhjärtat åt din henne så kommer hon att dumpa dig illa kvickt.

• Anonym (L)
    Anonym (Sjuksköterskan) skrev 2025-03-10 18:43:56 följande:
    Anonym (I) skrev 2025-03-10 17:43:47 följande:
    TS, jag kan garantera dig att om du berättar att du har lagt ner dina hobbies för att ägna dig helhjärtat åt din henne så kommer hon att dumpa dig illa kvickt.

Du kanske såg att jag svarade en person som undrade hur jag skulle hinna med att träffa en kvinna om jag inte hade tid att gå på en danskurs?  Om man vill ha en relation så bör man väl rimligen ha tid för sin partner eller hur? Det betyder inte att jag skulle lägga ner mina intressen för hennes skull, än mindre säga att jag ev drog ner på något alls.
Svar på tråden Vad gör jag för fel när jag försöker träffa någon?