• Anonym (H)

Skulle du bli upprörd?

Om du får höra att din partner köpte en present till dig, något du verkligen behöver, men sen bestämde sig för att behålla den själv?

• Svar på tråden Skulle du bli upprörd?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (H) skrev 2025-02-27 16:34:39 följande:
    Skulle du bli upprörd?

Om du får höra att din partner köpte en present till dig, något du verkligen behöver, men sen bestämde sig för att behålla den själv?

Saker jag verkligen behöver brukar jag köpa själv, inte vänta på att någon annan ska ge det till mig. 
  • Anonym (Nope)

Nej, om jag "verkligen behöver" något, köper jag det själv. Tar aldrig för givet att någon annan ska köpa saker åt mig.

• Anonym (H)
    Anonym (Nope) skrev 2025-02-27 16:38:34 följande:

Nej, om jag "verkligen behöver" något, köper jag det själv. Tar aldrig för givet att någon annan ska köpa saker åt mig.

Och om du inte skulle ha råd? Det är väl inte att ta för givet när man får veta att personen självmant köpt den till dig?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (H) skrev 2025-02-27 16:40:14 följande:
    Och om du inte skulle ha råd? Det är väl inte att ta för givet när man får veta att personen självmant köpt den till dig?
    Hur ska jag veta att någon ska köpa något till mig? 

Om man verkligen behöver något så prioriterar man det. 
  • Anonym (H)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-27 16:42:14 följande:
    Hur ska jag veta att någon ska köpa något till mig? 

Om man verkligen behöver något så prioriterar man det. 
    Du får veta det i efterhand, att den saken egentligen hade varit till dig, som julklapp, men sen hade personen kommit fram till att hen behövde den.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (H) skrev 2025-02-27 16:47:57 följande:
    Du får veta det i efterhand, att den saken egentligen hade varit till dig, som julklapp, men sen hade personen kommit fram till att hen behövde den.
    Vad är det för sak som jag verkligen behöver men som någon annan också kan använda? Och varför kan inte jag också använda den?
  • Anonym (H)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-27 16:51:22 följande:
    Vad är det för sak som jag verkligen behöver men som någon annan också kan använda? Och varför kan inte jag också använda den?
    Vill inte säga exakt vad det gäller för igenkänningen det skulle innebära. Det är iaf något "du" behöver för "din" hälsas skull och om båda skulle använda den behöver den åka fram och tillbaka mellan er, vilket inte kommer vara en rimlig lösning.
  • Lynx123

Min partner får köpa vad som helst till sig själv. Varför skulle jag bli upprörd för det?

• Anonym (123)
    Are you even vaguely familiar with the concept of giving?
  • Anonym (Nope)
    Anonym (H) skrev 2025-02-27 16:40:14 följande:
    Om jag inte har råd så får jag spara ihop. Har fortfarande NOLL rätt att bli sur för att någon annan inte köper något åt mig. Jag är vuxen nämligen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Nope) skrev 2025-02-27 17:43:28 följande:
    Om jag inte har råd så får jag spara ihop. Har fortfarande NOLL rätt att bli sur för att någon annan inte köper något åt mig. Jag är vuxen nämligen.
    Poängen är ju att hen faktiskt köpt den till "dig", men sen valde att behålla den. Hade ni firat jul ihop hade du fått den då.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (H) skrev 2025-02-27 17:48:18 följande:
    Poängen är ju att hen faktiskt köpt den till "dig", men sen valde att behålla den. Hade ni firat jul ihop hade du fått den då.
    Jo, jag förstod ditt ursprungliga inlägg och har svarat utifrån just det. Du kan aldrig bli sur över att någon inte ger dig något.
  • Anonym (Erbjudandet var slut)
    Hade ni bestamt att ni skulle utbyta julklappar och du fick ingen julklapp alls, eller fick du nagot annat istallet? Skulle ni inte ge varandra om ni inte firade ihop (sasom nu hande)?

Lat oss saga att det ror sig om ett solarium, en massagefatolj eller nagot annat otympligt. Partnern hittade ett bra erbjudande och slog till, insag att han sjalv ville ha en sadan och nar han sen skulle kopa en likadan till dig sa var erbjudandet slut, sa da fick det bli en annan julklapp till dig eftesom han sjalv behovde det han kopt. Ar det fel? Partnern behover ju sjalv en sadan (insag hen), sa varfor ge bort den nar hen sjalv har behov av saken?
    Om ni ar partners traffas ni val lite da och da. Skulle du inte kunna anvanda detta livsnodvandiga de ganger ni ar hos partnern?
    Presenter ar inget man bestaller. Man ar glad over det man far. Det ar ju inte sa att du tagit emot presenten och att hen sen bestamt sig for att ta tillbaka den. Du har ju aldrig fatt saken, sa du skulle egentligen inte veta om att hen tankte pa dig nar hen kopte den.
  • Anonym
    Poängen är ju att hen faktiskt köpt den till "dig", men sen valde att behålla den.
    Nej. Poängen är ju att hen faktiskt har köpt den, punkt.
    Sedan ger hen inte den till dig.
    Du lär dig nog det där med "mitt och ditt" till du börjar skolan.
  • Anonym (Tanten)

En hälsosam pryl, luftrenare/Tempurkudde köps av din partner som du ej är sammanboende med.
    Du är nu sur över att du net fick den.
    Köp en egen eller säg rakt ut att du gärna vill ha en likadan.

• Anonym (J)

Vet din särbo om att du behövde den här saken? Har du varit tydlig med det?

Sen fattar jag inte, hur fick du reda på att partnern köpt det till dig i julklapp och sedan ångrat sig och behållt den själv? 

• Mayjel

Jag hade blivit obekväm över gåvan först och undrat inombords om han har någon baktanke med det hela. Typ förväntar sig nånting i utbyte.
    Har ingen erfarenhet av givmilda män precis, varken som barn, ungdom eller i nutiden. 

Skulle han sen behålls gåvan själv så hade jag blivit besviken men samtidigt vore det väntat så ingen överraskning direkt.

• Anonym (karusellen går)

Detta går inte att fatta efter hur du beskriverTS.

Hade du önskat dig exakt den grejen och sen köper partnern den men ångrar sig och behåller? För hur vet du annars vad den har köpt?

Och om ni inte skulle fira jul, varför förväntar du dig presenter då? Har du gett present till hen men inte fått nåt tillbaka?

• Anonym (Alexandra)

Det är ju fullt okej att ångra sig. Om nu särbon behövde saken själv, för sin hälsa, måste väl hen få behålla och använda den? Det känns ju som en onödig sak att sura om.

Sen kan du väl också få låna den när du är hos särbon, så då kan du ändå nyttja saken ibland? Jag förstår verkligen inte varför du är upprörd? Din särbo är ju inte skyldig att ge dig den, bara för att du vill ha en. 

Det bör väl inte heller vara allt för svårt att spara ihop till en egen om du verkligen vill ha en? Är den väldigt dyr hade den kanske varit opassande som en gåva i vilket fall i er situation? Jag vet inte.

Även om du har en låg inkomst bör du väl ändå kunna lägga upp en plan för att köpa en inom närmsta månaderna? Om den är så viktig för din hälsa alltså.

Svar på tråden Skulle du bli upprörd?