Anonym (m) skrev 2025-03-03 12:32:22 följande:
Om du inte tänker att det är dåliga avsikter, varför skrev du då till mig att personen hintar, det är underförstått att du ska betala och personen vill att du ska försörja den? Detta är alltså någonting BRA? Från den personens sida? Den har goda avsikter med detta beteende? Men du gillar ju att ge påstår du, så vad är då problemet? Varför erbjuder du dig inte att betala bara?
Jag tror de flesta förstår vad TS menar. Det blir väldigt svart-vitt att säga att någon (som man dessutom älskar) har dåliga avsikter, när denne kanske inte ser sitt eget beteende som så störande/strategiskt.
Å andra sidan vet jag inte riktigt vad TS vill ha får råd?
För att försöka svara på TS faktiska fråga, så tjänar min make (management konsult) ca 6-7 gånger så mycket som jag. När vi dejtade gjorde vi som du gjorde först, han bjöd (använde ordet sponsrade :) kanske för att jag skulle fatta vinken?) en del, men det mesta kördes 50/50. Resor, restaurangbesök osv fick anpassas efter min budget, vilken ifs inte var så dålig den heller. resten sparade han.
Som sambo och sedermera gifta hade vi en dialog om just detta - jag kommer aldrig kunna komma ikapp honom lönemässigt, så hur ställde han sig till det? Har haft ett ex som krävde exakt 50/50, och det kändes inte bra för mig (newsflash - kvinnor tjänar ofta lite mindre). Särskilt som mitt ex tyckte att jag skulle städa, för han "hade inte tid", och han drog ju in mera pengar ... som jag inte fick någon nytta av iallafall?... Jag arbetade också betydligt mer än 40h/v, så det där argumentet funkade liksom inte för mig. Såg inte kärleken i det heller.
Nu har jag och min make ett gemensamt konto där vi för över en % av lönen, och därifrån dras löpande kostnader såsom mat, amorteringar - och semestrar. Båda sparar också samma summa, alltså exakt samma summa vardera, i fonder.
Det vi har kvar får vi använda hur vi vill! Det ska täcka kläder, hobbyer osv. Han 'sponsrar' fortfarande då han dels betalar mer till gemensamma kontot, och har lägt ner av sina pengar på två bilar varav jag kör en av dem till vardags, samt köpt en båt som vi såklart båda njuter av. Honeymoon och vissa extravaganta semestrar har han valt att sponsra också - och då säger jag tack. ALDRIG något jag skulle hinta om, *skämskudde*
Vi har också en deal att när han vill pensionera sig (vid ca 50, och jag kommer vara 3 år yngre), så ska vi BÅDA pensionera oss, och han får bekosta vårt levene... (Alternativet är att vi skiljer oss, och då får ju jag 50%...). Det är väl det enda jag varit lite hård om. Vill inte gå och jobba om han ska dra till golfbanan liksom,
Men ni är ju inte ens sambos TS, så du lever ju i en situation där ni är särbos med separata ekonomier - och det låter verkligen jättesorgligt att hen istället för att visa förvåning och uppskattning när du bjuder, vänt det hela till en ekonomisk uppgörelse där hon tigger av dig... Jag skulle inte bete mig så, och du borde ta upp saken med henne på nytt. Även om det är att bara upprepa "Jag vet itne riktigt vad du förväntar dig av mig", tills hon fattar själv att hennes 'hintar' är störande!