• Anonym (Besviken)

Förstahandskontrakt och vill tapetsera men behöver återställa/ta bort tapeterna vid utflytt?!

Hej. Vi har valt att hyra en DYR lägenhet och har skrivit under ett avtal där det stod klart och tydligt ?hyresgästen har rätt att inom ramen för §24 i hyreslagen utföra arbeten i lägenheten såsom att måla och tapetsera på ett fackmannamässigt sätt. Därutöver får förändringar inte göras i lägenheten utan hyresvärden medgivande. ?

jag tolkar det som att vi får tapetsera och måla för att kunna göra hemmet mer personligt? Vi har redan köpt tapeter och valt möbler därefter när min sambo ringer för att dubbelkolla med hyresvärden som säger att vi kan tapetsera och måla MEN vi måste återställa allt vid utflytt dvs ta bort tapeterna och måla om väggarna vita igen. 

Enligt mig står det inte så i avtalet jag har skrivit under? Hjälp mig? Kan han kräva det då? 

• Svar på tråden Förstahandskontrakt och vill tapetsera men behöver återställa/ta bort tapeterna vid utflytt?!
  • Anonym (Besviken)

Kan tillägga att jag ej hade valt att hyra lägenheten om jag inte fått sätta min personliga prägel på den. Är helt med på att det inte är MIN lägenhet och man ej kan göra vad som helst men tapetsera?! Har jag misstolkat avtalet? Om man behöver återställa vid utflytt trots att det gjorts på ett fackmannamässigt sätt ska väl det stå?

• Anonym (h)

Ja, du måste återställa om hyresvärden inte anser att tapeterna är ok för nästa hyresgäst. För skrikiga tapeter kan påverka hur lätt de får lägenheten uthyrd eller liknande.

• Anonym (A)

Som redan svarat, är tapeterna inte neutrala i sina färger kan man behöva återställa. Bor ni där i 10 år eller så är det säkert dags för nya tapeter via värden ändå. 

• Anonym (J)

Trodde inte ens man fick måla eller tapetsera. Och fsckmansmässigt då menar man ju att du ska anlita någon och inte göra det själv men det vet du nog. 

En annan fick ha vita väggar vare sig man ville eller inte.

Du hyr lägenheten, du äger inte den. Säger hyresvärden så så är det ju så.

• Anonym (J)

Det är inte din på det sättet, hyresvärden äger den. 

• Anonym (hg)

Från hyresgästföreningens hemsida: 

Normalt slitage och egna renoveringar 

Det är ofrånkomligt att en lägenhet slits när man bor i den. Man talar om normalt slitage, och skador som uppstår genom normalt slitage behöver hyresgästen inte ersätta. Du har också rätt att på egen bekostnad måla och tapetsera för att sätta din personliga prägel på lägenheten. Du behöver varken ha hyresvärdens tillstånd eller ens meddela värden för att göra detta. Men det måste vara fackmannamässigt utfört. Är det inte det kan du bli ersättningsskyldig. Om du har valt en extrem färgsättning jämfört med vad som räknas som normal smak kan lägenhetens så kallade bruksvärde försämras och du kan bli skadeståndsansvarig. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-02-26 21:12:23 följande:

Kan tillägga att jag ej hade valt att hyra lägenheten om jag inte fått sätta min personliga prägel på den. Är helt med på att det inte är MIN lägenhet och man ej kan göra vad som helst men tapetsera?! Har jag misstolkat avtalet? Om man behöver återställa vid utflytt trots att det gjorts på ett fackmannamässigt sätt ska väl det stå?

Men du får ju sätta din personliga prägel på den? Du får sätta upp dina tapeter och måla om i andra färger, men sen måste du se till att lägenheten är återställd/ser neutral ut när du flyttar ut. Och då är det ju sak samma om lägenheten har "din prägel" eller inte.

Det är ju väldigt rimligt att man inte lämnar en hyreslägenhet i vilket skick som helst. Även om du har en väldigt fin inredningsstil, kanske inte nästa person vill ha det så.
  • felix le chat
    Anonym (A) skrev 2025-02-28 11:09:21 följande:

Som redan svarat, är tapeterna inte neutrala i sina färger kan man behöva återställa. Bor ni där i 10 år eller så är det säkert dags för nya tapeter via värden ändå. 

Det skall till något väldigt udda för att inte accepteras av värden vid utflykt.

Jag har flyttat in i lägenhet där ett av sovrummen var Nalle Phu tapet och
    det var jag som fick måla om det till vitt. Inte hyresvärden. 
  • Anonym (hg)
    Anonym (J) skrev 2025-02-28 11:23:41 följande:

Trodde inte ens man fick måla eller tapetsera. Och fsckmansmässigt då menar man ju att du ska anlita någon och inte göra det själv men det vet du nog. 

En annan fick ha vita väggar vare sig man ville eller inte.

Du hyr lägenheten, du äger inte den. Säger hyresvärden så så är det ju så.

Du får absolut måla och tapetsera själv om du gör det snyggt. 

Man får tom byta köksluckor om man vill, men man måste spara de gamla. 

Det man inte får göra är riva eller sätta upp fasta väggar och sånt. 
  • Anonym (d)

Där jag hyr (kommunalt bolag) är det nästa hyresgäst som avgör om den accepterar det som är ommålat, tapetserat eller på annat sätt ändrats.
    När denne flyttar får den stå för förändringen om inte nästa hg accepterar.

Här är det 18 års intervall mellan målning av lägenheterna. Så du måste bo länge för att slippa undan att ta ansvar för det du gjort. Alternativt återställa.

Svar på tråden Förstahandskontrakt och vill tapetsera men behöver återställa/ta bort tapeterna vid utflytt?!