• Anonym (Ts)

Flytta från småstad till Stockholm?

Ni som bott och är uppväxta i en småstad och sedan flyttat till Stockholm, vad har ni tyckt om detta? 

Finns det något särskilt man kan tänka på? Syftar på Stockholms kommun nu. 

Var det som du tänkt? 

• Svar på tråden Flytta från småstad till Stockholm?
  • Eurydike

Jag älskade att bo i Stockholm och har faktiskt inget negativt att säga förutom det uppenbara. Det är svårt att få lägenhet och man får mycket mindre för pengarna. Jag bodde först i Farsta och sedan vid Telefonplan ☎️

• Anonym (dsd)

Det kan vara en cool grej att göra som ung. Det kan vara en bra grej att göra för karriären och jobbet.

Sedan försvinner romantiken kring "Stockholm" när man tvingas resa på en fullpackad T-bana en regnig novembermorgon där folk snorar och hostar för att komma till jobbet 50 minuters resa hemifrån.

Efter att ha gjort min 08-grej som ung vuxen så kan jag inte längre se lockelsen i att lämna den "småstad" som jag valde att flytta tillbaka till när barnen skulle växa upp.

Alla de där teatrarna och restaurangerna och nöjena som du trodde du skulle gå till hela tiden när du väl bodde i 08 - du gör det inte. Vardagslivet tar över och vardagslivet i 08 är krångligare och dyrare.

• PH76

Jag har svårt att tänka mig att bo någon annanstans än Stockholm i Sverige. Det var fantastiskt när man var ung med alla resturanger, klubbar och umgänget. Sen blir det ett glapp när man får barn och de är små, men nu har vi återupptagit detta med Teater och restaurang.

Men som någon skrev ovan, om man måste resa för långt till jobbet med kommunaltrafiken så tär det på en.

• Anonym (H)

Jag flyttade till Sthlm som tonåring då mina föräldrar flyttade, hade inget val liksom .
    Så här i efterhand är jag tacksam för det. Jag ser hur det är för de som bott kvar i min gamla småstad. De har absolut inget dåligt liv och är nöjda, men hade jag stannat kvar hade jag aldrig varit där jag är idag.
    Mina möjligheter i storstan med utbildning, jobb och allt annat utbud överskuggar detta. Det är naturligtvis inte bara utbud av kultur och restaurangar. Mina barn är uppväxta här och har haft valmöjligheter med skolor med olika inriktning, de har kunnat välja på mängder av idrottsföreningar och annat föreningsliv. Mitt gym jag var medlem i förra året började bli sämre, men jag har 20 andra att byta till. Det är helt enkelt mer av allt.

Nackdelarna är bostadsmarknaden och att många har lång pendlingstid. Det är bitvis trångt i kollektivtrafiken. Man lär sig sina vägar men det tar rätt mycket energi.

Svar på tråden Flytta från småstad till Stockholm?